fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Lezer van de maand: Koen Vogelsangs

Koen Vogelsangs, parts manager bij AM Machinery in Horst (L.), ging na de mas meteen werken bij een bollenboer. “Mijn voornaamste taken waren grondbewerking en gewasbescherming. En in de oogsttijd natuurlijk meerijden met een kipper.” – Foto: Bram Becks

TREKKER-lezer Koen Vogelsangs zat als vijfjarig jongetje al vaak bij de buurman, een melkveehouder, op de trekker. “Het ging me minder om de koeien, de machines dat was wat met het meest interesseerde.”

Als je TREKKER al vanaf het begin leest, betekent dat met jouw leeftijd dus dat je al heel jong wat had met landbouwmechanisatie…

“Ja, ik zat als vijfjarig jongetje al vaak bij de buurman, een melkveehouder. Het ging me minder om de koeien, de machines dat was wat met het meest interesseerde. Ik mocht ook vaak mee op de trekker en er wat later zelf mee werken.”

Ook in je opleiding al gekoerst op een toekomst in die sector?

“Ik heb de mas gedaan, richting Akkerbouw en Veehouderij. In het laatste jaar heb ik gereageerd op een advertentie voor een trekkerchauffeur. Toen kon ik aan de slag bij een bollenboer, het werd ook m’n eerste baan toen ik klaar was met school. Mijn voornaamste taken waren de grondbewerking en gewasbescherming. En in de oogsttijd natuurlijk meerijden met een kipper. Dat heb ik een aantal jaren gedaan.”

Maar chaufferen doe je nu niet meer, beroepshalve tenminste.

“Nee, ik kreeg helaas last van rugproblemen. De vering was in die tijd nog niet zo goed als tegenwoordig. Rond 2002 ging ik op zoek naar wat anders, maar ik wilde wel in het mechanisatiewereldje blijven, dat beviel me goed. Het werd een baan bij Ag-Chem, wat later Agco werd, bij de TerraGators en de RoGators. Ik was daar werkzaam in de onderdelenvoorziening.”

En na kort bij Kuhn in Geldrop en lang bij een John Deere-dealer werk je nu bij AM Machinery. Schets dat bedrijf eens, en wat je daar doet.

“Wij zijn gespecialiseerd in gebruikte hakselaars en voorzetstukken, met contacten wereldwijd. Mijn rol daar is parts manager. We bieden zowel originele als aftermarket-onderdelen van hoge kwaliteit met de juiste prijs-kwaliteitverhouding.”

Dat gespecialiseerde karakter, dat bevalt je wel?

“Ik vind het een groot voordeel ten opzichte van het gemiddelde LMB. Daar moet je van alles wat weten, maar ga je niet echt helemaal de diepte in. Dat kunnen wij wel. Ik heb service richting de klant heel hoog staan, en mede door die specialisatie kunnen wij onze klanten altijd helpen. Ook bij specifieke vraagstukken. We merken dan ook dat naast de exportmarkt ook meer belangstelling uit Nederland komt.”

Auteur: Eric Wientjes

Lees ook: Blog | ‘Machinehandel op internet vergt focus en keuzes maken’

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Lezer van de maand: Rob van Herwijnen

Rob van Herwijnen werkt met New Holland-trekkers, qua machines is hij niet merkentrouw. Het machinepark is bij de tijd; onderhoud doet...
Afbeelding artikel

Lezer van de maand: Jan Haverkate

Jan Haverkate ging na school aan het werk bij Goodyear, stapte over naar een dealer van Deutz-Fahr en begon uiteindelijk voor...
Afbeelding artikel

Lezer van de maand: Tonny Jacobsen

Tonny Jacobsen zit al zijn hele leven in het loonwerk. Bij LMB Panhuis is hij met z'n New Holland 'een blauwe...