fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Blog | ‘Machinehandel op internet vergt focus en keuzes maken’

Waarom brengen niet meer bedrijven focus aan in hun machinehandel? Dat vraagt TREKKER-hoofdredacteur Bas van Hattum zich af in zijn blog. - Foto: Hans Prinsen / screenshot Traktorpool.nl

Verbazingwekkend, de matige informatie van handelaren op internet over machines die minstens € 150.000 kosten. Dat kan toch transparanter?

We zijn met ons allen geneigd te doen wat we doen, en vooral alles te doen omdat het altijd al zo was. We kijken daarbij erg naar elkaar, naar onze buren en onze concurrenten. Precies daar loert het gevaar. Soms is het goed om anders tegen zaken aan te kijken en je te verwonderen.

Kijken en verwonderen, dat deed de directie van A&M Machinery uit Horst (L.) ook. De machinehandelaar opereert vooral internationaal. De eigenaren verbaasden zich over hoe er handel gedreven wordt en hoe de handel wordt getoond op internet. Ze verbaasden zich over de matige informatie die handelaren vrijgeven – vaak slechts een enkele foto – voor machines die minstens € 150.000 kosten. En dan het gezeur dat je achteraf kunt krijgen, juist omdat je van tevoren niet volledig transparant bent geweest.

Volledig transparant over machine, met filmpje

Dus dachten ze bij A&M Machinery; dat kan ook anders. Volledig transparant, inclusief filmpje, testrapport en volledig open over status, prijs en uiterlijk van de machine. Zo wordt de handel gepresenteerd. Bovenal is er focus binnen het bedrijf. Het bedrijf handelt enkel en alleen in hakselaars. Daarmee heeft het meer kennis en kunde in huis dan menig merkdealer.

Snelle en betrouwbare machinehandel

Waarom brengen niet meer bedrijven focus aan? Inmiddels heb ik de hele markt afgestruind en ik kan slechts één Nederlandse trekkerhandelaar vinden die het enigszins vergelijkbaar aanpakt als A&M Machinery. Ook hij heeft dezelfde ervaring: openheid en focus levert vooral snelle, betrouwbare handel op waarbij meer dan 90% van de kopers niet meer afreist naar de machine.

Ik weet dat de meeste allround merkdealers geen handelaar zijn en andersom. Hier kunnen bedrijven echter wel iets van elkaar leren.

Auteur: Bas van Hattum

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

NPPL-deelnemers testen autonome Fendt 716

NPPL-deelnemers testen dit jaar een Fendt 716 met iQuus Autonomy op initiatief van Nationale Proeftuin Precisielandbouw (NPPL) en Wageningen UR.
Afbeelding artikel

Agco in 2023 marktleider in krimpende Europese trekkermarkt

Het Agco-concern verkocht in 2023 de meeste trekkers in Europa, gevolgd door CNH Industrial. John Deere is als merk het grootste....
Afbeelding artikel

Deutz-Fahr introduceert budgetversie van 5-serie

De Duitse trekkerfabrikant Deutz-Fahr brengt een nieuwe budget-trekkerserie op de markt: de 5 Keyline.
Beheer
WP Admin