Budget gps-stuursysteem Sveaverken F100 prima voor beginners
Het Zweedse Sveaverken is sinds korte tijd actief in Nederland met aanveegrobots voor in de stal én met automatische stuursystemen. Voor een relatief lage prijs kun je met gps-stuursysteem Sveaverken F100 toch op 2,5 centimeter nauwkeurig werken. Een impressie.
Wie zoekt naar een budget gps-stuurautomaat, kan inmiddels kiezen tussen flink wat merken. Eerder namen we de stuuroplossingen van Fieldbee en FJ Dynamics al onder de loep. Het Zweedse Sveaverken valt in dezelfde categorie. Voor € 5.000 kun je een opbouwset bestellen en die zelf opbouwen, of dit door een mechanisatiebedrijf laten doen. Binnen twee tot drie uur kun je er het land mee in. Echter, om het netjes weg te werken, moet je op ruim een dag werk rekenen.
Geschikt voor gangbare voertuigen
De opbouwset is nagenoeg compleet voor alle merken trekkers. In de kit zit een 10,1 inch led-touchscreen dat op Android draait. Het lijkt daarom een Android-tablet in een stevige behuizing, maar dat is het niet. Het is een eigen computer met een touchscreen dat een applicatie van Sveaverken draait. Het is water- en stofdicht volgens IP65-certificering en dus ook op open trekkers te gebruiken.
Verder vinden we een elektrische stuurmotor in de doos. Om deze te installeren moet je eventjes handig zijn met sleutelen. In feite kun je het originele trekkerstuur demonteren en het stuurtje plaatsen. De stuurmotor komt met drie beugels, waarmee je hem fixeert aan de stuurkolom. Voor de meeste merken is dit toereikend. Een enkele keer moet je wat meer aanpassen. De stuurmotor zit dus niet aan de stuurkolom geschroefd. Dit is omdat de stuurmotor behoorlijk sterk is, en je beter op klemmen kunt vertrouwen dan op schroefjes in een plastic kap.
In de doos zitten verschillende pasbussen, bevestigingsdelen en een RAM-mount voor de bevestiging van het scherm. Zo is de set voor vrijwel alle gangbare type trekkers en zelfrijders eenvoudig op te bouwen. Voor trekkers zonder stuurverstelling of met de stuurverstelling naast de stuurkolom, is het praktisch plug-and-play. Bij trekkers met een knop in het stuur voor de lengteverstelling, zoals bij CNH, heb je wat meer werk. Je moet zelf dit mechanisme verlengen. Bij de New Holland T7.210 die wij bekeken, was dit door het mechanisatiebedrijf gedaan. Dat oogt netjes en nagenoeg origineel.
Het stuurwiel zelf lijkt niet zozeer op een goedkoop racestuurtje, maar heeft de omvang en het gevoel van een origineel stuur. Wel is het platter, omdat het met de stuurmotor verder naar je toe komt. Om niet te veel op comfort in te leveren, is het stuur minder als een kuip vormgegeven. Binnenkort komt Sveaverken met een nieuwe stuurmotor die 2 centimeter korter is, en een nieuw model stuur. Daarnaast zal de stekker op de stuurmotor plaatsmaken voor een haakse variant om hem netter weg te kunnen werken.
Lees verder onder de foto’s

Tot 38 satellieten tegelijk
Op het dak staat een wit bolletje met ingebouwde gyroscopen. Tijdens ons bezoek in het Brabantse Neerkant zijn 44 satellieten beschikbaar. Sveaverken kan tot maximaal 38 satellietsignalen tegelijk verwerken, de andere blijven stand-by staan.
Op de vooras zit een stuurhoeksensor geschroefd. Ook hierin zit een ingebouwde gyroscoopsensor. Je hoeft dus geen stangetje te fixeren aan de vooras voor de bepaling van de stuurhoek. Het systeem kan de nauwkeurigheid van 2,5 centimeter vasthouden bij een rijsnelheid van 600 m/u tot en met 20 km/u, zo leert de praktijk.
Met de set kun je gratis rijden op een SBAS en PPP-signaal. Je hebt dan een nauwkeurigheid die kan oplopen tot 10 centimeter, zo claimt de fabrikant. Dat is wel in het meest gunstige geval en wanneer je op-en-neer rijdt en telkens de lijn naast je pakt. Voor een hogere nauwkeurigheid van 2,5 centimeter moet je een abonnement voor een correctiesignaal afsluiten van bijvoorbeeld RTKned voor € 300 per jaar.
Wil je offline kunnen rijden? Gebruik dan een mobiel basispunt dat op een radiosignaal werkt. Met dit apparaat, dat zowel op 220 V als op een accu van 12 V kan werken, kun je in een radius van 10 kilometer van dit correctiesignaal gebruikmaken. Het kost eenmalig € 1.900.

Automatisch keren mogelijk
In het scherm kun je nog enkele functies ontgrendelen met extra licenties. Voor € 1.000 extra kun je automatisch keren op de kopakker (U, Y en Ω-turns) en gebruikmaken van contouren en veldgrenzen. Voor het keren zie je instructies wanneer je de trekker van vooruit naar achteruit moet zetten en andersom.
Ook kun je beschikken over sectiecontrole (€ 400), afgifteregistratie en het gebruik van taakkaarten (€ 400) met een extra Isobus-kabelboom (€ 900).
Ten slotte is er een online managementsysteem dat het eerste jaar gratis is. Hierin kun je percelen aanmaken en taken bekijken. Na het eerste jaar is het te gebruiken via een abonnement. De praktijk leert dat dit nauwelijks gebeurt, omdat de percelen dan al in het systeem staan.

Prima voor beginners
Concluderend: we zijn positief verrast over de uitstraling en het gebruiksgemak van het budget gps-stuursysteem Sveaverken F100. Het systeem is prima voor bedrijven die willen beginnen met nauwkeurig recht rijden en niet te veel eisen. Wil je professioneler gebruikmaken van sectiecontrole, taakkaarten en afgifteregeling, dan vragen we ons wel af of je niet beter voor een premiummerk kunt gaan, met alle benodigde kennis en service.
W. van den Broek Machineverhuur in Handel (N.-Br.) is met zo’n zeventig verkochte systemen één van de importeurs van Sveaverken in Nederland en verzorgt de service onder meer via dealers. De installatie is eenvoudig te doen met de bijgeleverde Nederlandse handleiding en genummerde stekkers. Wil je liever geen elektrisch stuurtje, dan kun je bij een gps-voorbereidde trekker kiezen voor een versie die je op de CAN-bus aansluit. Is dit niet het geval, dan is een hydraulische stuurschuif leverbaar. Die kost € 2.000 extra, exclusief montage.
Auteur: Jacco van Erkelens
Lees ook: Drie trekkerchauffeurs over automatisch keren op kopakker
Gerelateerde tags: Precisielandbouw, Stuurautomaten, Sveaverken