fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Budget gps-systeem FJ Dynamics voor handige Harrie

FJ Dynamics is een redelijk nieuwe naam binnen de gps-systemen in Nederland. Het systeem valt vooral op door de lage aanschafprijs van minder dan € 6.000. - Foto's: Jacco van Erkelens

FJ Dynamics is een redelijk nieuwe naam binnen de gps-systemen in Nederland. Het systeem valt vooral op door de lage aanschafprijs van minder dan € 6.000. Importeur Pol & Dekker Machines in Hoogeveen importeert het nu zo’n 1,5 jaar en bouwde er inmiddels al dertig op. TREKKER probeert een Fendt 820 Vario met het FJ Dynamics gps-systeem uit.

Bij een melkveebedrijf in het Overijsselse Rouveen kunnen we terecht voor een trekker met het FJ Dynamics gps-systeem. Een strakke Fendt 820 Vario is uitgerust met de gps-set en wordt op het bedrijf met name ingezet voor maaien en mest rijden.

Dat de trekker is uitgerust met het FJ Dynamics gps-systeem is slechts aan details te herkennen: een frame op het dak met dubbele witte ontvangers, twee antennes op het dak en in de cabine een racestuurtje met de stuurmotor. Inmiddels is dit stuurtje een optie en krijg je standaard een normaal driespaaks stuur, zoals de meeste originele sturen.

Tekst gaat verder onder de foto

Op het dak vind je twee witte bollen. Eén voor de positiebepaling en één voor de beweging en rijrichting. In het midden twee antennes: één voor 4G-verbinding en een radioantenne. Overigens is de laatstgenoemde niet voor muziek maar om offline te communiceren met het optionele mobiele basisstation.

Op het dak vind je twee witte bollen. Eén voor de positiebepaling en één voor de beweging en rijrichting. In het midden twee antennes: één voor 4G-verbinding en een radioantenne. Overigens is de laatstgenoemde niet voor muziek maar om offline te communiceren met het optionele mobiele basisstation.

Beetje handig zijn

Als je in de webwinkel van de importeur het gps-systeem aanklikt, kun je het bestellen voor € 5.750. Dan krijg je een complete universele set om in te bouwen in een trekker. Voor zelfrijders is een apart systeem te krijgen, dat je telefonisch kunt bestellen.

Om de hele set te installeren en in te regelen is het volgens Rens Dekker, mede-eigenaar van Pol & Dekker Machines, wel prettig om een beetje handig te zijn met sleutelen. Je moet namelijk een stuurhoeksensor plaatsen op de vooras en een frame lassen waarop je het scherm en de gyroscoop moet plaatsen. Die laatste registreert de vlakstelling, hoogte en beweging en moet dus waterpas staan tijdens het installeren.

Heb je een trekker met stuurverstelling via een aparte hendel naast het stuur, zoals de Fendt 820 Vario waarbij we kijken, dan is het opbouwen van het stuur vrij eenvoudig met een van de meegeleverde pasbussen voor de spline van het stuur. Zit de stuurverstelling echter in het midden van je stuur met een draaiknop, zoals de CNH-trekkers dat hebben, dan is dit iets lastiger. Wel is deze stuurverstelling terug te bouwen volgens Dekker, die dit onlangs bij een nieuwe Case IH Puma deed. Gemiddeld genomen ben je zo’n 8 uur bezig met het opbouwen.

Tekst gaat verder onder de foto

De steun waarop je het scherm en de gyroscoopsensor monteert, wordt niet meegeleverd en moet je zelf lassen. Een mooi klusje voor handige Harries.

De steun waarop je het scherm en de gyroscoopsensor monteert, wordt niet meegeleverd. Deze moet je zelf lassen. Een mooi klusje voor handige Harries.

Eenvoudig systeem

Het scherm is technisch gezien een kleine computer met een 4G-modem en draait op een Android-besturingssysteem. Daarop heeft FJ Dynamics een app geïnstalleerd, waarmee het gebruik van het systeem vrij eenvoudig en intuïtief is. Het lijkt op het gebruiken van je smartphone.

De hardware van het FJ Dynamics gps-systeem is geschikt voor toekomstige updates. Daarmee kun je dus langere tijd vooruit. Ook op het gebied van nauwkeurigheid kom je niets tekort: het setje heeft een nauwkeurigheid van 2,5 centimeter en behoudt deze nauwkeurigheid van 18 meter per uur tot en met zo’n 20 kilometer per uur. Binnen dit spectrum gebeuren de meeste klussen die gps-besturing vragen. Voor deze nauwkeurigheid zijn minimaal drie satellieten, 4G en een RTK-correctiesignaal benodigd.

Tijdens het proberen van het systeem waren er voldoende satellieten, zo’n 25 werden er gedetecteerd. Het systeem kan dan ook gebruikmaken van alle satellieten, waaronder Europese, Amerikaanse en Russische. Voor de correctiesignalen maakt het gebruik van het RTK Fix-netwerk, het CHN-netwerk of andere aanbieders. Tevens is het mogelijk om op een SBAS-signaal te rijden. In Europa maak je dan gebruik van het Egnos-signaal. Je kunt dan gratis 10 tot 25 centimeter nauwkeurig rijden.

Het waterdichte scherm van FJ Dynamics voelt eenvoudig en intuïtief aan, mede doordat het systeem op Android draait. De hardware is zo ontwikkeld dat ook toekomstige updates kunnen worden uitgevoerd en het dus niet snel veroudert.

Het waterdichte scherm van FJ Dynamics voelt eenvoudig en intuïtief aan, mede doordat het systeem op Android draait. De hardware is zo ontwikkeld dat ook toekomstige updates kunnen worden uitgevoerd en het dus niet snel veroudert.

Geen voertuigaansturing

De lage aanschafprijs van het systeem zorgt wel voor enige consequenties. Zo is het niet mogelijk om het systeem uit te breiden met werktuigaansturing. Gebruik van sectiecontrole tijdens kunstmest strooien of ploegbesturing is dus niet mogelijk en komt ook niet in de toekomst.

De Chinese fabrikant wil dat het systeem betaalbaar blijft voor eenvoudige voertuigbestuurde klussen, zoals maaien en grondbewerking. Verder kun je niet werken met taakkaarten. Dat is niet zo relevant als je geen werktuigaansturing hebt. Kilveren kan ook niet met het FJ Dynamics gps-systeem. Daarvoor is een ander setje leverbaar.

Op meerdere machines te gebruiken

Mede door de prijs en de simpele uitvoering is het interessant om klussen als maaien, bemesten of grondbewerking te doen met de set. De basisuitvoering van de FJ Dynamics gps-set kost € 5.750. Daarin zit alles om de trekker op gps te laten rijden met componenten als antennes en ontvangers, stuurhoeksensor, stuurmotor met een ruim assortiment spline-adapters die op het stuur passen, gyroscoopsensor en een waterdicht beeldscherm dat ook geschikt is voor voertuigen zonder cabine. Zelf moet je dan nog even een montagesteun fabriceren.

Wil je op meerdere trekkers hetzelfde systeem gebruiken, dan kun je voor € 1.950 een extra kabelboom, stuurhoeksensor en gyroscoop aanschaffen en vervolgens beeldscherm, antennes en stuurmotor overzetten naar de andere trekker. Heb je meerdere schermen, dan kun je via een SD-kaart of een kabeltje gegevens overzetten.

Voor storingen kun je bij Pol & Dekker terecht, dat de softwareondersteuning verzorgt. Doorgaans zijn de meeste problemen telefonisch op te lossen, omdat het vaak een foutje in de instellingen betreft.

Auteur: Jacco van Erkelens

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Amerika doet Chinese landbouwdrones in de ban

Drones maken een razendsnelle opmars in de Amerkaanse landbouw, maar de gevolgen kunnen ernstig zijn als de landbouwdrones in verkeerde handen...
Afbeelding artikel

Effectiever bemesten voor top-efficiënte grasteelt

Melkveehouder Van Velde wil weten hoeveel gras hij elk jaar oogst en hoe efficiënt dat gebeurt. Zijn doel: meer gras en...
Afbeelding artikel

Techneut bouwt eigen gps-systeem op een Deutz-Fahr

Techneut Niels van Vilsteren zocht alle componenten bij elkaar en bouwde zelf een gps-systeem op een Deutz-Fahr. En dit is het...
Beheer
WP Admin