BLOG | ‘Hoop op snelle doorstart GroeNoord’

En dan is daar vrijdag 7 februari. John Deere-dealer GroeNoord gaat failliet. Het persbericht stelt dat hoge ICT-kosten, toenemende personeelskosten en hoge rentelasten de oorzaak zijn.
Volgens de dealerstrategie van John Deere, is GroeNoord een bedrijf dat de organisatie heeft staan zoals het zou moeten. Een dealer met omvang en gerenommeerde merken. Een dealer met omzet. Een dealer met kennis en kunde. Een dealer met de juiste digitale voorzieningen en service. En dat alles met leuke, toegankelijke, betrokken en kundige mensen.
En toch gaat het mis.
Hoge rentes op te hoge voorraad
De enige en meest logische verklaring is dat Groenoord, net als menig bedrijf, zich verslikte in een iets te ambitieus verkoopdoel, een iets te grote voorraad en een iets te lage verkoop. Hoge rentes op een te hoge voorraad en een tegenwerkende bank kunnen een bedrijf dan al gauw de das om doen.
Als je een snelle rekensom maakt op basis van de John Deere-verkoopaantallen in 2023 en in 2024, dan kan die voorraad best wel eens hoog zijn. De rentelast kan – landelijk gezien – al gauw in de tonnen lopen. Maar die rekensom mag ieder voor zich maken.
Hopen op snelle doorstart
Er is hoop op een snelle doorstart van GroeNoord, al dan niet via een overname. De geruchtenstroom is sterk. Kraakman of Europa’s grootste John Deere-dealer, namelijk LVD Krone – dat pal naast Groenoord zit – zou interesse hebben. Een snelle doorstart is wenselijk, want bij onzekerheid gaat personeel lopen. Ik hoop dat Groenoord weer spoedig draait. Op volle toeren.
Auteur: Bas van Hattum
Nieuwsbrief
Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang wekelijks het laatste TREKKER-nieuws in je inbox.
"*" geeft vereiste velden aan
Gerelateerde tags: Bedrijfsvoering, Faillissement