fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Deanna Kovar (John Deere): ‘Je hebt meer nodig dan alleen een goede maaidorser om boeren te bedienen’

Deanna Kovar werd vorig jaar november benoemd tot president van John Deere’s Worldwide Agriculture & Turf Division voor Europa, Azië en Afrika. TREKKER voelde haar aan de tand over over de toekomst van John Deere, de landbouwsector en de landbouwmachine-industrie in 2024 en daarna. “We investeren niet alleen in technologie voor landbouwmachines, maar ook in de technologie die onze dealers nodig hebben om boeren te ondersteunen.” – Foto: Mark Pasveer

Deanna Kovar, vorig jaar benoemd tot president van John Deere’s Worldwide Agriculture & Turf Division voor Europa, Azië en Afrika, nodigde een selecte groep Europese landbouwjournalisten uit voor een Q&A-sessie. TREKKER sprak met haar over de toekomst van John Deere, de landbouwsector en de landbouwmachine-industrie in 2024 en daarna.

Voor Deanna Kovar, CEO van de Amerikaanse machinefabrikant John Deere, draait het om capaciteiten, sterke leiders en goede klantondersteuning, zowel op het gebied van technologie als techniek. “Dealers van vandaag verkopen niet alleen vermogen. Wij en zij hebben nu een bredere rol, om klanten te helpen moderne technologie te omarmen die de inzet van chemische middelen vermindert en de opbrengsten verhoogt door die inzet van meer precisietechniek.”

Wat verwacht u van de dealers die u nu heeft, in het licht van de herstructurering van het dealernetwerk van John Deere in de afgelopen jaren?

“Dealers moeten niet alleen zorgen voor maximale ‘uptime’ en betrouwbaarheid van de machines van klanten, maar ook boeren helpen om de moderne technologie optimaal te benutten. We investeren niet alleen in technologie voor landbouwmachines, maar ook in de technologie die onze dealers nodig hebben om boeren te ondersteunen. Klanten die daar om vragen kunnen hun trekkers en andere machines laten uitrusten met volledig gekoppelde ondersteuning, met de gecentraliseerde steun van hun dealers en John Deere. Niet alleen om de service te maximaliseren, maar ook de efficiëntie, door te helpen hoe de werkzaamheden kunnen worden geoptimaliseerd.

Uiteindelijk zullen klanten ons vertellen of we succesvol zijn in onze herstructurering van het dealernetwerk, aan de hand van hoe zij hun betrokkenheid bij het dealernetwerk en bij John Deere-machines en -technologie zien.”

Wat is de grootste verandering binnen John Deere van de afgelopen paar jaar?

“Historisch gezien was ons bedrijf georganiseerd in businessunits, zoals trekkers, maaidorsers en gewasbescherming. Drie jaar geleden kozen we een andere insteek. We hebben toen de klant centraal gesteld. Je hebt immers meer nodig dan alleen een goede maaidorser om akkerbouwers te bedienen.

We hebben ons dus gereorganiseerd rondom de werkzaamheden van onze klanten. Dit heeft een groot verschil gemaakt, omdat we nu denken vanuit de vraag ‘hoe kunnen we boeren helpen beter te zaaien?’ in plaats van ‘hoe maken we de beste zaaimachine?’. Dit stimuleert collectief denken over het totale pakket, inclusief de trekker, technologie en het doel van de boer.

Daarbij staan we volledig open voor samenwerking met andere bedrijven. Bijvoorbeeld door compatibiliteit met Isobus- en datasystemen. We promoten de voordelen van het combineren van John Deere-werktuigen met John Deere-trekkers, maar moeten erkennen dat machineparken met gemengde merken realiteit zijn. Zeker in Europa. Het John Deere Operations Center, dat het meest open digitale landbouwplatform ter wereld is, heeft meer dan 250 aangesloten softwarebedrijven. Deze openheid blijft onze digitale strategie voortstuwen.”

Hoe denkt u dat de markt voor landbouwmachines zich zal ontwikkelen de komende maanden, met factoren als hoge kosten voor input en stijgende rentetarieven?

“Hoewel ik een lichte krimp van de markt verwacht, blijft er potentieel voor boeren om winstgevend te zijn. Ik ben optimistisch over de toekomst van de landbouw, gezien de groeiende wereldbevolking, verbeterende eetgewoontes wereldwijd en de toenemende vraag naar – door de landbouw – geproduceerde brandstoffen. De enige manier om meer te produceren met minder, op een manier die de samenleving accepteert, is door meer precisie. Daarom zal technologie om machines en percelen beter te benutten, speerpunt blijven.”

Wat is de toekomstige strategie van John Deere wat betreft trekkervermogen?

“We hebben een gouden medaille gewonnen op Agritechnica voor de eAutoPowr, een transmissie die het vermogen van onze huidige motoren efficiënter inzet. We werken ook samen met fabrikanten als Joskin om deze technologie te benutten.

Op het gebied van brandstof is onze strategie duidelijk. We elektrificeren onze producten tot een bepaalde grootte, en hebben ons al toegelegd op een volledig autonome, volledig elektrische trekker van 75-100 pk tegen 2026. Voor grotere machines investeren we in hybride technologie. We geloven dat landbouw kan bijdragen aan de CO2-uitdagingen met biobrandstoffen.”

Wat mogen we verwachten van John Deere rond het jaar 2030?

“We zijn toegewijd aan een volledig autonoom productiesysteem voor de akkerbouw tegen 2030. Dus ik verwacht dat de belangrijkste machines autonoom kunnen werken. Of ze er anders uitzien? Sommige wel, sommige niet. Het zal allemaal nog moeten blijken. We gaan niet over één nacht ijs.

In 2022 hebben we een reeks doelen gepresenteerd om waarde, duurzaamheid en productiviteit voor onze klanten te ontsluiten. In Europa hebben we een unieke kans, omdat de landbouw hier dichter bij de bevolking plaatsvindt dan in veel andere regio’s. We kunnen de voordelen van technologie laten zien om duurzaam voedsel te produceren voor een groeiende wereldbevolking.”

Auteurs: Martin Rickatson, Bas van Hattum

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

SDF Group gaat stoppen met Deutz-Fahr-maaidorsers

SDF Group sluit begin volgend jaar de Deutz-Fahr-fabriek in Kroatië. Dat betekent dat Deutz-Fahr stopt met de bouw van maaidorsers.
Afbeelding artikel

BLOG | ‘Buikpijn en kippenvel: Kaweco is niet meer’

TREKKER-hoofdredacteur Bas van Hattum heeft er buikpijn van dat Kaweco ermee ophoudt. Zo’n oer-Hollands merk dat zomaar verdwijnt?
Afbeelding artikel

Consortium PoWer project met motorenfabrikant Deutz richt zich op waterstofmotor

Motorenfabrikant Deutz is betrokken bij PoWer project, dat zich richt op de verdere ontwikkeling van waterstofmotoren in de (land)bouw.