fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

BLOG | ‘Op naar een meer stabiele trekkermarkt’

“Het kon niet op in de topjaren 2022 en 2023. Levertijden en nieuwprijzen van landbouwmachines en trekkers liepen enorm op. De vraag was niet bij te benen. En nu kantelt de trekkermarkt. Of eigenlijk beter: we gaan weer naar een normaal niveau”, blogt TREKKER-hoofdredacteur Bas van Hattum. - Foto: Frank Uijlenbroek

De verkoop van landbouwmachines en trekkers verloopt wereldwijd stroef. Iedereen met een beetje gezond verstand zag dit aankomen. De vraag was niet bij te benen in 2022 en 2023. Levertijden en nieuwprijzen liepen enorm op. Nu kantelt de trekkermarkt, schrijft hoofdredacteur Bas van Hattum in zijn blog.

De verkoop van landbouwmachines en trekkers verloopt stroef. Bij John Deere verdwijnen minstens 600 banen in het Midden-Westen van de Verenigde Staten. Het nettoresultaat komt in het derde kwartaal uit op $1,7 miljard, 42% minder dan een jaar eerder. John Deere voorziet een 20 tot 25% lagere jaaromzet.

Het Duitse Baywa krijgt een financiële injectie van € 550 miljoen om te overleven. Agco meldt een omzetdaling van bijna 14% in het eerste halfjaar. Bij CNH Industrial (Case IH en New Holland) is het niet veel anders.

Ook de verkoop van occasions verloopt moeizaam. Waar handelaren gebruikte trekkers een jaar terug maar hoefden uit te delen, staan er nu genoeg op voorraad én die blijven ook lang staan. Van insiders weten we dat grote Duitse handelaren maar wat graag jong gebruikte trekkers kwijt willen.

Trekkermarkt terug naar normaal niveau

Iedereen met een beetje gezond verstand zag dit aankomen. Het kon niet op in de topjaren 2022 en 2023. Levertijden en nieuwprijzen van landbouwmachines en trekkers liepen enorm op. De vraag was niet bij te benen. En nu kantelt de markt. Of eigenlijk beter: we gaan weer naar een normaal niveau.

Fabrikanten die wakker waren, zagen dit al aankomen en trapten begin 2023 – of soms nog eerder – op de rem. Dat leverde toen veel scheve gezichten op bij handelaren en dealers die lang moesten wachten op de bestelde machines en trekkers. De keerzijde is dat deze fabrikanten vrijwel ongestoord door kunnen draaien nu het wat minder gaat.

Maar of de prijzen gaan dalen?

Hopelijk komen we vanzelf weer in een gewone markt terecht met normale en acceptabele levertijden. Maar of de prijzen nog gaan dalen? Dat valt te bezien. De salarissen van alle medewerkers zijn fors gestegen. En die zullen niet dalen.

Auteur: Bas van Hattum

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

FOTO | Eima 2024: Deutz-Fahr TTV 5115 met autonome kit

Het aantal elektrische trekkers, voermengwagens en verreikers neemt fors toe op Eima 2024. Opvallend is deze zwarte Deutz-Fahr TTV 5115.
Afbeelding artikel

FOTO | Oogst 2024: klassieke trekkers en hakselaars in de mais

TREKKER-fotograaf Michel Velderman schoot afgelopen weken de mooiste oogst-plaatjes van klassieke trekkers en hakselaars in de mais.
Afbeelding artikel

Zweeds onderzoek benadrukt voordelen lichtere, autonome e-trekker

Zweedse onderzoekers onderzochten zowel economische als milieu-impact die samenhangt met het gewicht van autonome e-trekkers.