fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Deutz-Fahr 5DF-smalspoortrekkers geschikt voor schonere brandstof HVO

De Duitse trekkerfabrikant Deutz-Fahr heeft zijn 5DF-trekkerserie vernieuwd. Zo wordt deze serie nu geleverd met Farmotion 35- en 45-motoren die gecertificeerd zijn voor het rijden op HVO-brandstof. - Foto's: Deutz-Fahr

De Duitse trekkerfabrikant Deutz-Fahr heeft zijn smalspoortrekkerserie 5DF, leverbaar in de vermogensklasse 91-116 pk, vernieuwd. De nieuwe 5DF-smalspoortrekkers worden geleverd met Farmotion 35- en 45-motoren die geschikt zijn voor HVO-brandstof.

Deutz-Fahr levert vijf nieuwe 5DF-smalspoortrekkers in de vermogensklasse 91 tot 116 pk met Farmotion 35- en 45-motoren. Deze motoren zijn gecertificeerd voor de brandstof HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). HVO is een op plantaardige olie en vetten gebaseerde diesel (biodiesel). Daarnaast wordt de trekker uitgevoerd met o.a. een nieuwe transmissie.

Motoren Farmotion 35 en 45 vernieuwd

De Farmotion 35- en 45 drie- en viercilindermotoren zijn technisch aangepast. Zo is het vermogen en de koppel van de hele motorserie – afhankelijk van het trekkermodel – met 3 tot 5 pk en 16 tot 37 Nm verhoogd. Verder kunnen de smalspoortrekkers op de schonere HVO-biodiesel rijden.

Transmissie met mogelijkheden

De transmissies van de 5DF-smalspoortrekkers zijn eveneens vernieuwd. Deze variëren van een volledig mechanische 12+12-transmissie en omkeerinrichting tot de geavanceerde 45+45 HML 3-powershifttransmissie voor een totaal van 45+45 versnellingen (V/A).

Lees verder onder de foto

Deutz-Fahr heeft zijn 5DF-smalspoortrekkers voorzien van nieuwe transmissies met verschillende mogelijkheden, zoals een powershiftfunctie.

Deutz-Fahr heeft zijn 5DF-smalspoortrekkers voorzien van nieuwe transmissies met verschillende mogelijkheden, zoals een powershiftfunctie.

Platformhoogte afhankelijk van bandenmaat

Deutz-Fahr levert de 5DF-smalspoortrekkers met diverse banden, waardoor de trekkers in breedte en hoogte kunnen verschillen. Afhankelijk van de bandenmaat zijn er twee platformhoogtes beschikbaar om de hoogte zo laag mogelijk te houden.

De minimale spatbordhoogte is 1,18 m en het hoge platform is 1,36 m. Hierdoor is de trekker geschikt voor werkzaamheden in bijvoorbeeld boomgaarden met lage takken.

Overspeedfunctie

De maximumsnelheid van de 5DF-smalspoortrekkers is 40 km/uur. De trekkers met vijf versnellingen beschikken over een overspeedfunctie. Daarmee kan de trekker de maximaal toegestane snelheid op de weg rijden bij een lager, zuiniger motortoerental. De smalspoortrekkers zijn allemaal uitgerust met een kruipversnelling voor het werken bij lage rijsnelheden, vanaf 187 meter per uur bij een maximaal motortoerental.

Realtime informatie

De 5DF-smalspoortrekkers met geveerde vooras beschikken over een CTM-verbinding. Alle informatie over het rijden en de positie van de trekker zijn daarmee realtime op de laptop of de smartphone te zien.

Deutz-Fahr meldt dat de vernieuwde 5DF-smalspoortrekkers 5090, 5095, 5100, 5105 en 5115 vanaf heden leverbaar zijn. De vanafprijs bedraagt € 67.085.

Auteur: Annelies Bakker

Lees ook: Deutz-Fahr stelt nieuwe smalspoortrekker 5080 Ecoline voor

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Chinese Lingong presenteert 600 pk kniktrekker met cvt

De Chinese fabrikant Lingong Agricultural Machinery heeft een 600 pk kniktrekker ontwikkeld, met een hybride aandrijving en een cvt-transmissie.
Afbeelding artikel

Landini’s Trekker 4.120 super stabiel op steile hellingen

Landini heeft zijn rupstrekker geüpdatet. Trekker4 is nu uit te rusten met nieuwe rubberen tracks met trekkerband-nokkenpatroon.
Afbeelding artikel

Case IH Puma 240 ook leverbaar met full-powershifttransmissie

Trekkerfabrikant Case IH brengt de Puma 240 voortaan ook met full-powershifttransmissie PowerDrive op de markt, net als de Puma 220.