fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Vijf Fendt-trekkers samen goed voor 100.000 draaiuren

De vijf Fendt-trekkers van loonbedrijf Van Lint hebben samen 100.00 draaiuren op de teller. Van links naar rechts: de Fendt 930 (2004, aangeschaft in 2010) met 12.6502 draaiuren; de Fendt 926 (2005, aangeschaft in 2012), met 19.8183 draaiuren; de Fendt 920 (2003, aangeschaft in 2007) met 23.0224 draaiuren; de Fendt 926 (1998, nieuw gekocht) met 17.3245 draaiuren; de Fendt 916 (1998, nieuw gekocht) met 27.466 draaiuren op de teller. - Foto's Mark Pasveer

Het zijn stuk voor stuk kampioenen; de vijf Fendt-trekkers van loonbedrijf Van Lint in Vleuten (U.) zijn samen goed voor 100.000 draaiuren. De vijf iconen uit de 900-serie hebben hun sporen verdiend bij de Utrechtse loonwerker.

Het was op de zomerbarbecue van het bedrijf dat personeelsleden van loonbedrijf Van Lint de rekenmachine trokken. De optelsom van de Fendt-draaiuren leverde het prachtige getal van 100.000 op. Een beetje valsspelen was er wel bij – iemand had nog een klusje in het weekend gedaan om de 100.004 uren te bereiken. Hoe dan ook, aanleiding voor een feestje; 100.000 draaiuren met vijf trekkers, doe dat maar eens na.

De geschiedenis van loonbedrijf Van Lint gaat terug naar 1947, toen het bedrijf begon met onkruidbestrijding. De historische schuur, ooit gebouwd voor de groenteveiling, herbergt behalve gebruikstrekkers ook een aantal oldtimers uit die begintijd. Een Unimog 403 met drainagespuit en watertank dateert uit de vroege jaren. Deze oldtimer Unimog is overigens nog steeds inzetbaar en slaat op verzoek zonder morren aan.

In een later stadium begon Van Lint zich meer te richten op bosklepelen en grondverzet. Ondertussen rukten de nieuwbouwwijken op naar Vleuten, en daarmee kwam er werk letterlijk in de achtertuin. De bouwactiviteiten en het daaruit vloeiende grondverzet lieten het loonbedrijf in korte tijd flink groeien. Natuurlijk moest het machinepark met de tijd mee.

Lees verder onder de foto’s

Variotransmissie en omkeerrichting

Een dikke Ford TW25 trok destijds de dieplader met kraan. Een machtige trekker volgens Ton van Lint, maar aan boord was het hard werken met al dat geschakel. De zware lading was slecht voor de koppeling als je niet op tijd terugschakelde. Van een andere veelvoorkomende klus bij Van Lint hield je steevast een stijve nek over: bomen frezen. Het was daarom als een geschenk uit de hemel dat Fendt in 1995 zowel met een variotransmissie kwam als met een omkeerinrichting. Twee praktische problemen in één klap opgelost.

Het dashboard van de Fendt 916 uit 1998 met in het midden de voorloper van het huidige info-display. Het kastje met drie lampjes geeft informatie over rijrichting en snelheid.

Het dashboard van de Fendt 916 uit 1998 met in het midden de voorloper van het huidige info-display. Het kastje met drie lampjes geeft informatie over rijrichting en snelheid.

Fendt-trekkers boegbeeld naast New Holland

De Ford TW bracht ƒ27.500 inruil op bij aanschaf van de 916, waar ze ƒ182.000 gulden (omgerekend € 83.000) voor moesten neertellen. De Fendt 916 en 926 zijn beide in 1998 nieuw aangekocht. De twee trekkers zijn nog steeds het boegbeeld bij Van Lint, al is het machinepark de laatste jaren ook blauw gaan kleuren. Van de totaal dertien trekkers zijn er acht van New Holland.

De Fendt 916 en 926 kwamen destijds fonkelnieuw tegelijkertijd op het bedrijf. Achter het stuur van de 926 zit chauffeur Frenk van de Koevering, die gewoonlijk met de 926 op pad is en ook verantwoordelijk is voor de meeste draaiuren op die trekker.

De Fendt 916 en 926 kwamen destijds fonkelnieuw tegelijkertijd op het bedrijf. Achter het stuur van de 926 zit chauffeur Frenk van de Koevering, die gewoonlijk met de 926 op pad is en ook verantwoordelijk is voor de meeste draaiuren op die trekker.

Einde van de handgeschakelde bak

Mede-eigenaar Ton van Lint gaat terug in de tijd. Uit het blote hoofd somt hij een reeks jaartallen met bijbehorende technische gegevens op. Het was bij de introductie van de Fendt 926 dat de Zuid-Duitse trekkerbouwer met de baanbrekende Vario-transmissie kwam. Voor het eerst gepresenteerd op vakbeurs Agritechnica in 1995. De nieuwe standaard voor de landbouw was geboren: traploos schakelen zonder koppeling.

Vanaf 1996 rolt het toenmalige vlaggenschip en debutant van de nieuwe 900-serie van de band in Marktoberdorf. Een jaar later wordt Fendt onderdeel van het Amerikaanse Agco. De 916, die sinds 1998 dienstdoet bij Van Lint, heeft nog de karakteristieke hoekige motorkap. Op het eerste gezicht denk je dan niet aan een Vario, maar niets is minder waar. De stoere Fendt heeft inmiddels 27.466 uren op de klok en draait nog volop mee. Een blik in de cabine voert je even terug in de tijd. Geen multifunctionele joystick zoals vandaag de dag gebruikelijk is. De keuze is vooruit of achteruit door de knop naar links te bewegen; naar rechts gaat de trekker naar een vooraf ingestelde snelheid. De tuimelschakelaar geeft vier keuzes voor de mate van accelereren.

In de Fendt 916 zien we de armleuning met Vario-bediening, zoals deze werd gepresenteerd bij de introductie van de Fendt 926 in 1995. Hier is nog geen sprake van een multifunctionele joystick.

In de Fendt 916 zien we de armleuning met Vario-bediening, zoals deze werd gepresenteerd bij de introductie van de Fendt 926 in 1995. Hier is nog geen sprake van een multifunctionele joystick.

Het is duidelijk dat de eigenaar en chauffeur goed op de Fendt 916 hebben gepast. Op bekende plekken is logischerwijs slijtage ontstaan, zoals op de cabinebekleding door het vele in- en uitstappen. Om even een sprongetje in de tijd te maken, leert een kijkje in de cabine van de 926 uit 2005 dat er veel is veranderd. Hier zien we een moderne vierweg-joystick en daarboven een kleurendisplay.

Verder is deze trekker voorzien van TMS (Tractor Management Systeem) dat, zodra ingeschakeld, de elektronische sturing van motor en transmissie regelt. Aan de buitenzijde is het design moderner, met een afgeronde motorkap zoals Fendt die op de 900-serie introduceerde in 2000. Verderop in het rijtje zien we een 930 uit 2004 met bomenfrees, waarbij de bestuurdersstoel is omgekeerd. Voor Van Lint destijds een belangrijk argument om voor Fendt te kiezen.

Van vierkant naar rond. Een mooie line-up van de vijf Fendt Vario-trekkers laat zien dat het uiterlijk toch flink verandert door wat rondingen aan te brengen in de motorkap. Fendt nam afscheid van het hoekige design in het jaar 2000.

Van vierkant naar rond. Een mooie line-up van de vijf Fendt Vario-trekkers laat zien dat het uiterlijk toch flink verandert door wat rondingen aan te brengen in de motorkap. Fendt nam afscheid van het hoekige design in het jaar 2000.

Nieuwe Vario-bak voor alle Fendt-trekkers

De vijf Fendt-trekkers kregen inmiddels allemaal een nieuwe Vario-bak. Als eerste was de 916 aan de beurt. Op de klok stonden op dat moment 8.206 draaiuren. “Leuk dat Fendt er aan dacht dat een Vario-bak er weleens mee kon ophouden en de trekker een mechanische thuiskomer heeft meegegeven”, vertelt Ton van Lint. Die bak vis je er overigens zo uit, er zit zelfs een oogje aan om hem er uit te tillen. De loonwerker vond daar tevens een zwak punt. Juist in het deel waar het oog bevestigd zit met drie M12-boutjes, was een scheur ontstaan.

Ondertussen zijn alle bakken vervangen. Er gaat wel eens een asje of een lager kapot. De bak verwisselen doen de ondernemers natuurlijk zelf. Wel even door een specialist laten justeren, lacht de Utrechter. Van Lint heeft altijd zelf het onderhoud aan al zijn machines gedaan. De werkplaats is hiervoor ingericht. Behalve onderhoud aan eigen materieel doet Van Lint ook onderhoud voor derden.

Iedere trekker heeft een uniek werkboekje waar de chauffeur aantekeningen in maakt over werkzaamheden, uren en technische aspecten.

Iedere trekker heeft een uniek werkboekje waar de chauffeur aantekeningen in maakt over werkzaamheden, uren en technische aspecten.

Kilometerteller op 1,4 miljoen

In de Fendts ligt de beroemde MAN 6 in-lijn-dieselmotor die voorheen goed presteerde in vrachtwagens. Een motor met een lange slag en veel kracht onderin. Iets minder geschikt voor de bomenfrees – daar wil je lekker veel toeren kunnen maken op de aftakas. De MAN krijgt veel lof voor zijn uithoudingsvermogen.

De loonwerkers hebben nog nooit een blok opengemaakt, zelfs niet dat van de 916 met inmiddels 27.466 draaiuren. Krukas, drijfstangen: allemaal nog in originele staat. Wel is al eens een andere brandstofpomp gemonteerd. Rekensommetje: een draaiuur staat voor 50 vrachtautokilometers. De denkbeeldige kilometerteller van deze trekker zou dus bijna op 1,4 miljoen staan!

Auteur: Mark Pasveer

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Zweeds onderzoek benadrukt voordelen lichtere, autonome e-trekker

Zweedse onderzoekers onderzochten zowel economische als milieu-impact die samenhangt met het gewicht van autonome e-trekkers.
Afbeelding artikel

Craig Rupp (Sabanto): ‘Autonome machines: evolutie, geen revolutie’

Craig Rupp, CEO van de Amerikaanse loonwerker Sabanto, verkent in deze blog wat autonome machines in de landbouw kunnen betekenen.
Afbeelding artikel

Kubota werkt aan een opbouwkit voor autonoom rijden

Kubota presenteert een opbouwkit waarmee trekkers autonoom kunnen rijden. Het duurt nog 2 tot 5 jaar voordat het product op de...
Beheer
WP Admin