Biodiesel de veroorzaker van sludge
Biodiesel is weliswaar beter voor het milieu, maar zorgt ook voor meer vocht in de dieselopslag. Dat is een aanjager voor bacteriegroei. Sludge is het restafval van zulke bacteriegroei in biodiesel. Hoe kom je erachter of je last hebt van sludge, wat zijn de gevaren en hoe haal je het weg? TREKKER duikt in deze dieselmaterie.
Reguliere diesel, ook wel bekend als B7, is verkrijgbaar bij tankstations en wordt ook geleverd in de dieselopslag aan huis door de brandstofleverancier. De B staat voor diesel, het getal erachter geeft het percentage Fame aan (fatty acid methyl ester), in de volksmond beter bekend als biobrandstof. Fame wordt aan diesel toegevoegd om de CO2-uitstoot te verminderen. Het is een dieselvervanger gemaakt van dierlijke vetten, plantaardige oliën of afval zoals frituurvet.
Lees verder onder de foto
Vocht + hogere temperatuur = sludge
Biodiesel is minder belastend voor het milieu. Maar het trekt ook acht keer meer vocht aan dan conventionele diesel. Vocht vergroot de groeikansen van bacteriën. De uitscheiding van deze bacteriën zorgt voor een dikke laag slijmerige drab. Dit wordt ook wel sludge genoemd.
In trekkers en machines ontstaat niet zo snel sludge; door het klotsen in de tank hebben bacteriën geen kans om massaal aan elkaar te hechten. Naast de vochthuishouding bevorderen ook hogere temperaturen de bacteriegroei. Een wisselde temperatuur zorgt bovendien voor condensvorming, dus extra water in de tank. Plaats de dieselolieopslag daarom bij voorkeur onder een afdak en niet in de zon.
Lees verder onder de foto
Sludge in de dieselopslag
Dieselproblemen beginnen bijna altijd in de opslagtank. Vaak is de dieseloliepomp van de opslag uitgerust met een filter. Loopt de doorvoer van dit filter na vervangen al snel terug, dan kan dit duiden op sludge in de dieselopslag. Ook haperende motoren, geen leidingdoorvoer of troebele diesel kan duiden op dieselbacteriën.
Lees verder onder de foto
Jaarlijkse water- en sludgecontrole (PGS 30) verplicht
Het is verplicht om jaarlijks een water- en sludgecontrole (PGS 30) uit te laten voeren. Aan de hand van de tankinspectie wordt een controlerapport gemaakt. Dit kost grofweg € 100 à € 200, afhankelijk van de regio. Bij een milieucontrole kan de gemeente vragen naar zo’n water- en sludgecontrolerapport. In sommige gevallen kan de brandstofleverancier een sneltest doen. Houd er wel rekening mee dat dit geen geregistreerde controle is.
Aan de hand van het monster kan snel worden bepaald wat de vervolgstappen zijn. Niets doen is vaak geen optie. Vroeg of laat zuig je de sludge op bij het tanken van een trekker of machine. Verstopte filters, leidingen en injectoren, en uiteindelijk uitval en dure reparaties zijn het gevolg.
Lees verder onder de foto
Dieseltank reinigen of sludge voorkomen
Verschillende additieven zijn verkrijgbaar die bacteriegroei of vervuiling van de dieseltank tegengaan of voorkomen. Echter, de werking van zulke middelen is preventief, geen garantie. Bij reeds aanwezige sludge werken ze niet als wondermiddel.
De enige oplossing bij sludge in de dieseltank is een tankreiniging. Gespecialiseerde bedrijven reinigen de tank van binnen en filteren de diesel tot deze weer schoon is. Om op reinigingskosten te besparen is het verstandig om (indien mogelijk) de dieseltank eerst zo leeg mogelijk te maken.
Diesel zonder Fame
Naast B7-diesel is er B0-diesel, met 0% biodiesel. In deze diesel ontstaat geen bacteriegroei en dus ook geen sludge. Deze brandstof heeft bij een sludgeaanslag een reinigende werking in de brandstoftank. Vuil en water zakken naar de bodem van de tank. Het vuil en water dat op de bodem ligt, moet dan nog wel uit de tank worden gepompt.
B0-diesel is 1,5 cent tot 2 cent per liter duurder dan B7-diesel. Dit heeft te maken met groencertificaten. Deze B0-brandstof kan echter veel ellende en dure reparaties voorkomen.
Auteur: Robin Looman
Lees ook: Alternatieve energiebron voor dieselmotor in trekker; hoe bevalt dat?
Gerelateerde tags: Biodiesel, HVO, Onderhoud, werkplaats