Veilig de weg op? Check je K80-koppeling of trekhaak
Als je een aanhanger of werktuig transporteert, moet de verbinding naar het trekkende voertuig veilig zijn. Slijtage en achterstallig onderhoud kunnen levens kosten. Welk systeem je hebt – K80-koppeling of trekhaak – maakt niet uit, want alle systemen staan bloot aan grote belastingen en verliezen bij overmatige slijtage hun functie.
Zolang je niet sneller rijdt dan 40 km/u, hoef je in Nederland niet naar de apk. Dat ontslaat je niet van de plicht om veilig de weg op te gaan. Ook zonder periodieke keuring moet de K80-koppeling of trekhaak tussen trekker en aanhanger of werktuig binnen de door de fabrikant gestelde slijtagegrenzen blijven.
Het is veiliger om de onderdelen vanaf het begin in de gaten te houden en maatregelen te nemen zodra de slijtagegrens is bereikt. Want slijtage gebeurt elke dag een beetje. En vergeet niet: met de verkeersveiligheid komt ook de aansprakelijkheid om de hoek kijken, mocht het ooit mis gaan.
Lees verder onder de foto’s
Zelf ‘reviseren’ of uitbesteden?
Wat je zelf kunt oplossen en wat niet, hangt af van het systeem. Een trekbek kun je nog zelf ‘reviseren’ met een nieuwe pen, maar de vervanging van een kogel op de onderplaat mag uitsluitend de fabrikant of een gespecialiseerde werkplaats uitvoeren. De reden: het in- en uitdrukken van de kogelas vergt speciaal gereedschap. Lassen hieraan wordt uitdrukkelijk afgeraden. De kroonmoer gebruiken om de kogelas erin te trekken, is ook niet de bedoeling. Deze dient slechts als borging.
Veel problemen met koppelingen zijn vaak gevolgschade door oneigenlijk gebruik. Voorbeelden zijn het overschrijden van de maximale hoekverdraaiing bij het rijden door krappe bochten of diepe gaten. Ook niet op elkaar passende koppelingen, onjuiste afstelling en onzorgvuldig aankoppelen kunnen schade veroorzaken.
Oorzaken slijtage K80-koppeling of trekhaak
Een veelvoorkomende oorzaak van een verbogen vergrendelpal bij een K80-kogelkoppeling is ertegenaan rijden bij het aankoppelen. In het ergste geval ontstaan er haarscheurtjes. Bij een plotselinge belasting omhoog, bestaat dan het gevaar dat de borging breekt. Zulke krachten treden bijvoorbeeld op als een aangekoppeld werktuig in- of uitklapt, of als je een kipper leegt.
Naast plotseling optredende materiaalbreuk vormt geleidelijke slijtage van het oppervlaktemateriaal een gevaar. Dit slijtageproces veroorzaakt speling aan kogel en kop, wat vervolgens tot vervormingen leidt.
In de praktijk zijn gebrek aan onderhoud, vuil en een gebrek aan smering redenen voor verhoogde slijtage aan de aanhangerkoppeling. De K80-koppeling heeft hiervan het meest te leiden. Ten eerste leidt een gebrek aan smering tot verhoogde slijtage. Modder en stof die in het smeermiddel komen, verergeren deze slijtage nog eens extra. Dit vermindert niet alleen het rijcomfort, maar leidt in het ergste geval tot verlies van de passing.
Ook een fout afgestelde vergrendelpal kan oorzaak zijn van verhoogde slijtage aan kogel en kop. Zit hier speling tussen, dan verhoogt dit de slijtage en wordt de ruimte alleen maar groter. Het gevolg is dat de kop op en neer kan bewegen over de kogel. De krachten werken dan op een klein oppervlak aan de voorkant/bovenkant van de kogel, wat de slijtage daar extreem verhoogt.
Slijtagetests uitvoeren
Met specialisten van de Duitse firma Walterscheid besprak TREKKER de belangrijkste regels en gebruiksvoorschriften voor de omgang met aanhangerkoppelingen. Zie hieronder de foto’s met bevindingen en procedures om slijtage aan K80-koppeling, trekbek en driepuntshefinrichting te meten.
Auteurs: Alexander Bertling, Niklas Franke, Ruben Fortuin
Lees ook: Van Berkel verricht alle machineonderhoud in eigen werkplaats
Gerelateerde tags: Onderhoud, Veiligheid, werkplaats