fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Van Berkel verricht alle machineonderhoud in eigen werkplaats

Dankzij de eigen werkplaats met monteurs en onderdelenmagazijn is Van Berkel in staat zelf snel in actie te komen; zo voorkomt het bedrijf onnodige stilstand. De monteurs beschikken over universele diagnoseapparatuur. Ook complexe reparaties gaan ze niet uit de weg. - Foto's: Matthijs Verhagen

Met acht eigen monteurs voert Van Berkel in Veghel (N.-Br.) al het onderhoud aan het uitgebreide machinepark zelf uit. Afgelopen jaar nam het Van Berkel Groep hiervoor een volledig nieuw gebouwde en doordachte werkplaats in gebruik. 6.100 m2, van alle gemakken voorzien en helemaal bij de tijd.

Toen Van Berkel in 1955 als loonwerker startte, gebeurde het machineonderhoud al in eigen huis. Dat is altijd zo gebleven, ook nu het bedrijf véél uiteenlopende activiteiten heeft. Misschien juist wel daarom, want in de groencompostering, cultuurtechniek, bouwstoffen en de containeroverslag draaien nu machines die niet zomaar vervangbaar zijn, legt Hein van Berkel, mede-eigenaar van Van Berkel Groep, uit.

“In ons bedrijf waar zoveel verschillend materieel draait, lukt het gewoon niet om al het machineonderhoud buiten de deur te laten doen. Al zou je dat willen, het is te specifiek allemaal”, zegt Hein van Berkel. “We kunnen het niet hebben dat een machine stilvalt die de spil is in een proces. Bijvoorbeeld een portaalkraan op een van onze terminals, of een machine bij een breeklijn. Als daar iets stuk gaat, valt de hele operatie stil.”

Lees verder onder de foto

De nieuwe werkplaats telt ruim 6.000 vierkante meter en acht service-straten. Het is een prettige werkomgeving voor de acht eigen monteurs. Die onderhouden zowel trucks, trekkers als grondverzetmachines.

De nieuwe werkplaats telt ruim 6.000 vierkante meter en acht service-straten. Het is een prettige werkomgeving voor de acht eigen monteurs. Die onderhouden zowel trucks, trekkers als grondverzetmachines.

Eigen werkplaats met monteurs en onderdelenmagazijn

In zo’n geval wil Van Berkel liever niet wachten op een monteur die van de andere kant van het land moet komen. Dankzij de eigen werkplaats met monteurs en een onderdelenmagazijn, is Van Berkel in staat om zelf snel in actie te komen; zo voorkomt het bedrijf onnodige stilstand. Cruciaal om afspraken richting klanten na te kunnen komen. “Wij hebben veel prestatiecontracten met resultaatverplichting. Je kunt er dan niet mee aankomen dat een machine kapot is”, verduidelijkt Van Berkel het belang van de eigen werkplaats. Daarnaast houdt één monteur zich fulltime bezig met de brekerinstallatie en diverse zeven en shredders.

Grondig gemoderniseerd

Terugkijkend is de werkplaats lang vrij klein gebleven, niet meegegroeid met het bedrijf. Op de oude locatie in Eerde was het passen en meten met de grote machines. Daarvan stonden er meerdere achter elkaar, die door een en dezelfde roldeur naar buiten moesten. Ook qua werkomstandigheden was die werkplaats simpelweg verouderd. Met de plannen voor een nieuw hoofdkantoor met machineberging en werkplaats, creëerde Van Berkel de kans om álles ineens grondig te moderniseren.

Op een blanco stuk industriegrond van 8,5 hectare in Veghel bouwde het bedrijf afgelopen twee jaar zijn nieuwe hoofdvestiging. Die bestaat uit een hoofdkantoor, een machineberging en een wasplaats. Er is een prominente plek ingeruimd voor de werkplaats van 6.100 vierkante meter. Ruim vijf keer groter dan voorheen. Deze werkplaats telt acht volwaardige servicestraten en is van alle gemakken voorzien. Binnen het pand is ook een moderne entree, een uitgebreid onderdelenmagazijn, een pasruimte voor werkkleding en een gescheiden constructiewerkplaats.

Lees verder onder de foto

De nieuwbouw omvat een hoofdkantoor en een werkplaats, maar er is ook een nieuwe machineberging. Alle machines, zowel binnen als buiten, staan geordend in genummerde vakken.

De nieuwbouw omvat een hoofdkantoor en een werkplaats, maar er is ook een nieuwe machineberging. Alle machines, zowel binnen als buiten, staan geordend in genummerde vakken.

Centrale kantine in hoofdkantoor

De opzet en de manier waarop overal over nagedacht is, kan voor mechanisatiebedrijven inspirerend zijn. Bijzondere details: de werkplaats heeft bewust géén eigen kantine. In de pauze lopen de monteurs naar de centrale kantine in het hoofdkantoor. Zo spreken ze de collega’s daar ook, dat houdt de lijntjes kort. Die kantine is smaakvol ingericht. Bijzonder is de open keuken met een kastenwand met twaalf ingebouwde magnetrons. Zo kun je de maaltijden tijdens de oogsttijd snel opwarmen.

Geen wachtrijen tijdens tanken

Een ander detail: de tankplaats is bewust helemaal achter op het terrein. Chauffeurs lopen dan niet tijdens het tanken naar de planning maar pas daarna, als de trekker of vrachtwagen is gestald. Dat voorkomt wachtrijen bij het tanken. Bovendien, als de chauffeurs toch moeten wachten tijdens het tanken, ruimen ze vanzelf de cabine op. Daartoe staan voldoende afvalbakken bij het eigen tankstation.

Lees verder onder de foto

De negende straat is met een wand afgescheiden van de werkplaats. Hier kunnen chauffeurs zélf dagelijks onderhoud plegen, zoals olie bijvullen of een lampje vervangen.

De negende straat is met een wand afgescheiden van de werkplaats. Hier kunnen chauffeurs zélf dagelijks onderhoud plegen, zoals olie bijvullen of een lampje vervangen.

Eigen water en stroom

Uiteraard is bij de nieuwbouw ook nagedacht over duurzaamheid. Al het regenwater van de daken gaat naar een 750-kuubs watersilo. Het dient voor stofbestrijding en voor het wassen van de machines op de ruime wasplaats. Deze beschikt over een dubbele stoomcleaner, reinigingsmiddelen en een persluchtaansluiting.

Op de daken van de werkplaats en de machinestalling liggen opgeteld 2.200 zonnepanelen die 1 megawatt stroom opwekken. Op dit moment is dat vier keer zoveel als het bedrijf verbruikt. In de toekomst zal Van Berkel meer elektrisch materieel inzetten, en kan dat zo opladen.

Lees verder onder de foto

Een degelijke oprijbrug, rolsteiger en twee stoomcleaners. Overal is aan gedacht. En dan nog is het vooral de omvang van de wasplaats die indrukwekkend is.

Een degelijke oprijbrug, rolsteiger en twee stoomcleaners. Overal is aan gedacht. En dan nog is het vooral de omvang van de wasplaats die indrukwekkend is.

Broers en neef hebben touwtjes in handen

Dat gezegd hebbend, blinkt de werkplaats verder vooral uit in doordachte details, laat Jan van Berkel zien. Het familiebedrijf is in handen van drie broers en een neef, te weten Jan, Tonio, Hein en Patrick van Berkel.

Jan van Berkel is verantwoordelijk voor de werkplaats en nauw betrokken bij de invulling van het machinepark en investeringskeuzes. Als directielid droeg hij de aansturing van de werkplaats de laatste jaren bewust over, om zich weer volledig op het sleutelen te richten. Dat doet hij het liefst. De bouw en inrichting van de werkplaats was dan ook helemaal zijn ding. Overal is over nagedacht.

Over alle details in werkplaats nagedacht

De hele werkplaats heeft sensoren op de deuren. Op een centraal scherm is in één oogopslag te zien of ergens een deur open of dicht is, en wel of niet op slot. Vanuit de werkplaats kunnen monteurs zó doorlopen naar het magazijn; deuren openen en sluiten automatisch. Ideaal als je de handen vol hebt. De wastafels zijn voorzien van waterkranen die je met de knie bedient. “Zo worden de kranen en je handen niet opnieuw vies”, wijst Jan van Berkel.

Alle roldeuren zijn 5 meter hoog, en alleen aan de schaduwzijde voorzien van ramen. Zo komt er geen hitte binnen door het zonlicht. Om dezelfde reden is ook een lichtstraat achterwege gelaten. De roldeur in de constructieruimte is 8 meter breed. “Dan kan constructiestaal in lengtes van 6 meter gewoon met de heftruck naar binnen.” De werkplaats is bewust ruim opgezet, met brede werkstraten van 5 meter, juist voor de landbouwmachines. Voor totaalrevisies of langdurige reparaties zijn er nog aparte werkplekken. Een van de straten is voorzien van hydraulische hefkolommen. “Dat werkt fantastisch”, legt Jan uit.

Enkele ruimtes zijn van buiten af bereikbaar voor leveranciers, bijvoorbeeld voor de nachtlevering van onderdelen. Ook de olieleverancier kan de bulk aanvullen zonder bij de werkplaats naar binnen te hoeven. Dankzij sensoren op de tanks is bestellen niet nodig. De leverancier vult de voorraad vanzelf bij.

Lees verder onder de foto

De werkplaats doet niet onder voor die van een modern mechanisatiebedrijf of een truckdealer. Zo komt de olie uit bulk, en krijgt de leverancier vanzelf een seintje om die aan te vullen via sensoren op de tanks.

De werkplaats doet niet onder voor die van een modern mechanisatiebedrijf of een truckdealer. Zo komt de olie uit bulk, en krijgt de leverancier vanzelf een seintje om die aan te vullen via sensoren op de tanks.

Overal ideeën opgedaan

Jan van Berkel: “We hebben heel veel bedrijven bezocht waarmee we zaken doen, om hun werkplaatsen te bekijken. Zowel in de landbouw, in de vrachtwagenwereld als in het grondverzet. Overal hebben we ideeën opgedaan.”

Zo kwam er naast de acht servicestraten ook een aparte hal waar chauffeurs zelf kleine reparaties kunnen doen. Olie bijvullen, remmen smeren of een lampje vervangen bijvoorbeeld. Ze hoeven hiervoor niet langer de werkplaats in. Hierdoor kunnen de monteurs met hun werk bezig blijven.

Dit stimuleert chauffeurs om hun eigen combinatie goed te onderhouden. Het wordt ze immers heel gemakkelijk gemaakt op deze manier. “Binnen de werkplaats is één straat voorbereid op een remmentestbank, mochten we zelf APK-keuringen willen gaan doen. Maar dat is nu niet aan de orde”, zegt Jan van Berkel.

Complexe reparaties zelf uitvoeren

Want álles zelf doen is geen heilig doel. Van Berkel besteedt nog steeds zaken uit. De acht monteurs kunnen simpelweg niet alles behappen in de beschikbare tijd. Dat wil zeker niet zeggen dat ze een reparatie uitbesteden zodra deze wat ingewikkeld is. Juist niet.

Dankzij universele diagnoseapparatuur kunnen de eigen monteurs veel zelf. Ook complexe reparaties gaan ze niet uit de weg. Versnellingsbakrevisies, ook van een cvt, gebeuren gewoon in huis. “We hebben al vroeg besloten dat we juist die dingen ook zelf willen doen. Dan heb je een interessante uitdaging voor de eigen technici en kunnen ze er kennis in kwijt. Ik durf wel te stellen dat we hoogwaardige goed opgeleide monteurs in ons team hebben. Die willen die uitdaging hebben”, verklaart Hein van Berkel. Wel wil het bedrijf de keuze in eigen hand houden. Doet een leverancier moeilijk over het feit dat ze zelf sleutelen, is de informatieverstrekking beperkt, of blijkt de onderdelenvoorziening niet goed op orde? Dan is dat absoluut een reden om volgende keer elders te kijken.

Lees verder onder de foto

De eigen werkplaats staat garant voor een betrouwbare inzetbaarheid van het machinepark. Van Berkel blijft wel rekenen. “Als we denken dat een leverancier het iets goedkoper of beter kan, dan besteden we het uit.”

De eigen werkplaats staat garant voor een betrouwbare inzetbaarheid van het machinepark. Van Berkel blijft wel rekenen. “Als we denken dat een leverancier het iets goedkoper of beter kan, dan besteden we het uit.”

Eigen werkplaats geeft vooral grip

Is een eigen werkplaats ook goedkoper dan uitbesteden? “Dat is een gewetensvraag. Het angstbeeld is vaak dat je met een eigen werkplaats maar blijft sleutelen omdat de monteurs er toch zijn. Dat is bij ons nadrukkelijk niet het geval. We hebben zóveel werk voor de eigen werkplaats, dat we nog altijd een deel van het werk uitbesteden. Die balans willen we ook zo houden. Als we denken dat een leverancier iets goedkoper of beter kan, dan besteden we het uit. Uiteindelijk zit het ’m ook in grip hebben op de snelheid van een reparatie, en wat je prioriteit geeft. Met een eigen werkplaats heb je dat zelf in de hand.”

Auteur: Matthijs Verhagen

Lees ook: Werkplaatstarieven: een uurtjes schroeven, wat kost dat?

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Elk doel vraagt zijn eigen smeervet

Diverse toepassingen vragen om hun eigen variant smeervet. Maar wat is smeervet eigenlijk? TREKKER duikt in deze glibberige materie.
Afbeelding artikel

Zuid-Afrikaanse sloperij speelt in op groeiende vraag

Sloperij Discount Used Tractor Parts heeft naast ontelbare gebruikte onderdelen inmiddels ook 8.000 nieuwe producten in de schappen.
Afbeelding artikel

Veilig de weg op? Check je K80-koppeling of trekhaak

Elke aanhangerkoppeling staat bloot aan grote belastingen en slijtage. Wat kun je zelf 'reviseren' en wat niet?
Beheer
WP Admin