Proefrit met pittige vierpitter Fendt 620 Vario
Fendt komt met een nieuwe trekkerserie: de 600 Vario. Het gaat om viercilindertrekkers waarvan het topmodel (met boost) een recordwaardige 224 pk levert. De trekkers zijn voorzien van techniek uit de grotere Fendt-series – waaronder een geïntegreerd bandenspanningswisselsysteem. TREKKER maakte een proefrit met de Fendt 620 Vario.
Denk je aan een Fendt 600-serie, dan denk je al gauw aan een jaren tachtig-design en openslaande voorruit. Dat gaat veranderen nu Fendt met een nieuwe 600-serie komt – zo’n dertig jaar nadat de laatste Fendt 615 van de band liep. Het gaat om vier modellen van 150 tot 210 pk (namelijk een 614, 616, 618 en 620). De trekkers hebben, wat Fendt noemt, DynamicPerformance (een soort boost) en daarmee levert het topmodel 224 pk. Dat is recordwaardig, voor een viercilinder.
Kopie van 700 Gen7-serie, maar dan kleiner
Simpel gezegd kun je stellen dat de nieuwe 600-serie een kopie is van de vorig jaar geïntroduceerde700 Gen7-serie, maar dan kleiner. Dat is ten dele helemaal waar; de cabine is hetzelfde en motor en transmissie zijn simpelweg een slagje kleiner.
De motor is een Agco Power Core50-viercilinder met 5 liter motorinhoud. Die is feitelijk hetzelfde als de Agco Core75-motor in de 700 Gen7-serie, maar met twee cilinders minder, en daarmee 2,5 liter minder inhoud. Dat betekent ook dat het motorblok werkt met het zogenoemde Fendt iD-motorkarakteristiek – met een laag toerental dus. Het maximale toerental is 1.900 toeren, en de 950 Nm koppel (in geval van de 620 Vario) wordt geleverd tussen 1.200 en 1.600 toeren. Net als met de grotere series, werk je met deze 600-serie dus met een relatief laag motortoerental. De trekker rijdt dan bijvoorbeeld ook 50 kilometer per uur met 1.250 toeren.
Nog over het zogenoemde DynamicPerformance. Dit is in feite een geavanceerde boost van 15 pk die op alle vier modellen zit. Wat ’m geavanceerd maakt, is dat de boost geleidelijk wordt geactiveerd en niet acteert op alleen rijsnelheid of een al dan niet ingeschakelde aftakas, maar ook naar verbruikers, zoals de koelers, airconditioning of compressor. Zo kan het ook zijn dat de boost er ook bij komt bij stilstaand aftakaswerk.
Lees verder onder de foto
Nieuwe VarioDrive-transmissie TA150
Ook de VarioDrive-transmissie is nieuw en wordt TA150 genoemd. Daarbij staat TA voor TransAxle en met 150 wordt ruwweg de vermogensinput in kilowatts aangeduid (150 kW). Qua werking is deze exact gelijk aan de vario’s in de 700-, 900- en 1000-serie trekkers. Dat wil zeggen dat er twee hydromotoren aanwezig zijn. De achteras wordt hydromechanisch aangedreven en de vooras door een eigen hydromotor. Dat betekent dat er een spanningsvrije voorloop mogelijk is, en dat de draaisnelheid van de voorwielen is afgeregeld op de stuurhoek. Daardoor ontstaat er een zogenoemd ‘pull-in-turn-effect’ – de voorwielen trekken de trekker door de bocht.
Ook in deze trekker is er geen knopje meer te vinden voor de voorwielaandrijving en differentieelslot. Want vanwege de gesplitste aandrijflijn is er een continue, automatische voorwielaandrijving en er zit een geavanceerd differentieelslot tussen de voor- en achteras die automatisch (ont)koppelt als er slip wordt gedetecteerd. Ook ontbreekt de I/II-schakeling waarmee je in Fendt-trekkers schakelt tussen de weg- en veldgroep; de 600-serie heeft één groep.
Zoals gezegd: de werking is helemaal gelijk aan de grotere series. Verschil zit ’m in de grootte van de hydrauliekpomp en hydromotoren. Bij de nieuwe 600-serie is dat 120 cc, terwijl dat bij de 700 Gen7 160 cc en bij de 900-serie 360 cc.
Simpelere, goedkopere koeler
Wat wél ontbreekt aan de 600-serie, is de drukkende koelventilator, zoals die op de grotere trekkers wel te vinden is. In plaats daarvan kiest Fendt voor een traditionele opstelling; de ventilator is weer achter de radiator geplaatst en trekt de lucht naar binnen toe. Het ontwerp is wel wat aangepast. Zo wordt de warme motorlucht meer naar de zijkanten weggeblazen, om te voorkomen dat de hete lucht op de cabine blaast. Ook zouden de ventilatorbladen en de behuizing zijn aangepast waardoor de koelcapaciteit beter is. Optioneel kun je een ventilator krijgen waarvan de bladen omdraaien, om kortstondig de radiator schoon te blazen.
Lees verder onder de foto
De reden dat Fendt niet kiest voor de hydraulisch aangedreven drukkende ventilator, is omdat die componenten duurder zijn. Volgens marktonderzoek van Fendt dekt de vermogensklasse van de nieuwe 600-serie zo’n 30% van de hele Europese markt. En volgens de fabrikant is aanschafprijs in deze klasse meer van belang, dan in de grotere series. Vandaar de keus om enkele dure componenten te laten vervallen. Zo wil Fendt de trekker goedkoper in de markt zetten dan een 700 Gen6-serie – al is de exacte verkoopprijs nog niet bekend.
Lees verder onder de foto
De 600-serie heeft trouwens een nieuwe voor- en achteras. Meest wezenlijke verschil is dat die van een andere leverancier komen, en dat het VarioGrip-luchtdrukwisselsysteem geïntegreerd kan worden. Steekmaat komt gewoon overeen met 700 Gen6, wel is de spoorbreedte achter 20 millimeter smaller. Resultaat is ook een fors laadvermogen van 5,8 ton.
Lees verder onder de foto
Stoel in een Canbus-variant
In de cabine herken je niets meer van de traditionele 600-serie uit de jaren tachtig. Wat vooral opvalt, is het ruime zicht naar voren en op de voorwielen. Ook draait de trekker verassend krap. Dat komt door een grote stuurhoek (wespentailleframe) en het eerder genoemde pull-in-turn-effect – Fendt zegt zelf een draaicirkel van 10,2 meter te meten.
De cabine is verder gelijk aan de 700 Gen7-serie. Uiteraard is er het FendtOne-bedieningssysteem. Ook de nieuwe Isri-stoel is aanwezig. Detail: Isri leverde ook de stoelen voor de 600-serie in de jaren tachtig. Nu kun je deze elektrisch instellen en heeft-ie een massagefunctie, net als in moderne auto’s. Opvallend aan de Isri-stoelen is dat je er optioneel een Canbus-variant van kunt krijgen, en dan zijn de instellingen geïntegreerd in het beeldscherm. Zo kun je zitposities per chauffeur opslaan. Overigens wel nieuw in de cabine: een verwarmde en gelamineerde voorruit, en een af fabriek leverbaar categorie-4-filter.
Lees verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel
Opvolger van 700-serie
In 2018 startte de ontwikkeling van de nieuwe 600-serie, in 2021 reed het eerste prototype rond,. Komend voorjaar gaat een beperkt aantal in productie en in de zomer van 2024 start de serieproductie. Fendt ziet ’m trouwens als vervanger van de kleinere modellen uit de 700 Gen6-serie. Maar weet, dat de grotere modellen uit de 700 Gen6 (zo vanaf model 720) voorlopig nog gewoon in productie blijven. Volgens een Fendt-woordvoerder is daarvoor gekozen voor de klanten die in deze vermogensklasse toch liever een zescilinder zien.
Auteur: Bob Karsten
Ben je op zoek naar een gebruikte Fendt-trekker? Kijk op Traktorpool.nl