fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Gras ultrakort snijden met Krone-opraapwagens ZX en RX

De Duitse machinefabrikant Krone levert nieuwe modellen van zijn opraapwagens in de ZX- en RX-serie, die gras ultrakort kunnen snijden. De machine is bedoeld voor loonwerkers die geen hakselaar hebben en voor veehouders die zelf bij het inkuilen hakselkwaliteit willen behalen. - Foto's: Matthijs Verhagen

Krone komt met nieuwe modellen van zijn opraapwagens in de ZX- en RX-serie. Wat het eerst opvalt, is een ander kleurenschema. Belangrijker voor de gebruiker is dat de Krone-opraapwagens het gewas ook ultrakort kunnen snijden, op een theoretische lengte van 28 millimeter.

Machinefabrikanten Pöttinger en Krone zijn wereldspelers in opraapwagenland. Heeft de één iets nieuws, dan kun je de dagen afstrepen tot de concurrentie het ook heeft. Vorig jaar waren het de Oostenrijkers met een nieuwe snijrotor die het gras tot 25 millimeter kort kan snijden. Achter de schermen was Krone hiermee ook al aan het testen, onder andere in Nederland.

Nu is er dan officieel het antwoord: de Krone Optigrass 28-invoer. Met 54 messen heeft deze invoer een theoretische snijlengte van 28 millimeter. Deze invoer komt als optie beschikbaar op alle modellen binnen de Krone ZX- en RX-serie, naast de standaard invoer met 40 messen en 37 millimeter snijlengte. Tegelijk vernieuwt Krone beide modelseries. Dat komt vooral neer op een forse upgrade van de RX voor 2024.

Lees verder onder de foto

De integraalrotor heeft een diameter van 88 en een breedte van 195 centimeter. De buitenste 22 centimeter bestaat uit vijzels die het gewas naar binnen werken.  De meenemers zijn 17 millimeter breed, er zijn 54 messen.

De integraalrotor heeft een diameter van 88 en een breedte van 195 centimeter. De buitenste 22 centimeter bestaat uit vijzels die het gewas naar binnen werken. De meenemers zijn 17 millimeter breed, er zijn 54 messen.

Kort snijden, minder selectie aan voerhek

Over de zin en onzin van het kort snijden van gras kun je een boek schrijven. Met kort snijden verlies je weliswaar structuur. Echter, kort gesneden gras is beter te verdichten in de kuil en zou daarmee minder inkuilverliezen geven. Het grootste voordeel: door gras en mais op een gelijke (korte) deeltjesgrootte te brengen, kunnen koeien het rantsoen uit de voermengwagen minder selecteren aan het voerhek.

Tot slot kun je de Krone-opraapwagens iets voller stampen. Kort snijden geeft daarentegen meer slijtage en een hoger brandstofverbruik. Het vraagt immers vermogen.

Alternatief voor hakselen?

De ultrakort snijdende opraapwagen wordt vaak gezien als een alternatief voor de hakselaar. Dat geluid komt veelal van fabrikanten die zelf geen hakselaar bouwen, of van loonbedrijven die geen hakselaar hebben.

Je voelt het al aan; een hakselaar is nog altijd baas als het gaat om kort snijden. Haksellengtes van 10 millimeter in gras zijn soms de praktijk met een hakselaar. Dat is nog altijd 60% korter en vaak homogener gesneden, dan bij de kortst snijdende opraapwagen in de markt.

RX nu met powerband

Toch is er volgens Krone wel degelijk vraag naar kort snijdende opraapwagens in Noord-Duitsland, Nederland en Frankrijk. Van loonwerkers die geen hakselaar hebben, en van veehouders die zelf bij het inkuilen hakselkwaliteit willen benaderen. Voor die veehouders komt deze vernieuwde Krone RX-serie om de hoek kijken. Vooral omdat deze er komt in véél uitvoeringen.

Grootste technische wijziging: de Krone-opraapwagens krijgen nu óók de powerbandaandrijving die we kennen van de ZX-topmodellen, maar dan iets afgeslankt. Hij kan in de RX maximaal 2.500 Nm koppel aan, bij de ZX-wagens is dat 3.000 Nm. Kenmerkend aan deze aandrijving is dat de 1.000 toeren van de aftakas via de haakse kast zonder vertraging worden doorgezet naar de powerband aan de linkerzijde (op de ZX versnelt de haakse kast zelfs 1:1,1). Pas in de rotor zorgt een planetair voor de eindvertraging. Zo blijft het koppel op de aandrijflijn laag en kan de powerband klappen absorberen, bijvoorbeeld bij een prop in het zwad.

Lees verder onder de foto

De powerbandaandrijving is bekend van de Krone ZX-opraapwagen en zit nu ook op de RX. Hij kan tot 2.500 Nm koppel aan. Door de poelies te wisselen kun je het toerental wijzigen.

De powerbandaandrijving is bekend van de Krone ZX-opraapwagen en zit nu ook op de RX. Hij kan tot 2.500 Nm koppel aan. Door de poelies te wisselen kun je het toerental wijzigen.

Nieuw is dat de poelies voortaan iets verschillen in diameter en dat je deze kunt omwisselen. Zo kun je het rotortoerental aanpassen aan de omstandigheden. Op de ZX maakt de rotor dan 47 of 40 toeren, op de RX is dat 43 of 36 toeren. In de praktijk zou je bij droogte, of in een herfstsnede (bij lagere opbrengsten dus) kunnen kiezen voor dat lagere toerental.

De integraalrotor heeft een diameter van 88 en een breedte van 195 centimeter. De buitenste 22 centimeter bestaat uit vijzels die het gewas naar binnen werken. Hij snijdt dus effectief over zo’n 150 centimeter breedte, waarbij de 17 millimeter brede meenemers – in het geval van de 28 millimeter snijinrichting – het gewas door de 54 messen drukken. Bij alle types loopt de vloer schuin naar voren af voor minimale losweerstand van de rotor.

Lees verder onder de foto

Door de snijinrichting een eigen typenummering te geven is vanaf de buitenzijde zichtbaar om welke variant het gaat. De nieuwe opraapwagenseries RX en ook ZX zijn te herkennen aan de nu groene beplating.

Door de snijinrichting een eigen typenummering te geven is vanaf de buitenzijde zichtbaar om welke variant het gaat. De nieuwe opraapwagenseries RX en ook ZX zijn te herkennen aan de nu groene beplating.

Kort snijden op kleinere wagen

Interessant is dat Krone ervoor kiest om de nieuwe Optigrass 28-invoer niet alleen op de ZX, maar ook op deze vernieuwde RX aan te bieden. Hiermee komt het ultrakort snijden voor het eerst beschikbaar op kleinere wagens. Bijvoorbeeld in de RX330 GL, een wat eenvoudiger 33-kuubs tandemasser zonder beweegbare voorwand. Of de RX400 zoals op de foto’s, die als 40-kuubs wagen voortaan óók als optie met tridem-onderstel te krijgen is. Een slagschip, maar in de huidige markt geldt zo’n wagen als een compacte drieasser.

Met de upgrade van de RX kruipen de wagens technisch, en helaas ook prijstechnisch, naar de ZX toe. Belangrijkste verschil tussen beide series blijft de bakbreedte. De RX meet 2,25 meter, de ZX is 2,40 meter breed. Voor het echt zware dubbeldoel loonwerk blijft de ZX met grotere inhouden van 43, 47 en 56 kuub en de zwaardere platte bodemkettingen favoriet.

Overeenkomst tussen beide series is de hydraulisch, snelheidsafhankelijk aangedreven en curvebaanloze pick-up van 2,13 meter breed. Deze pendelt en heeft een variabel instelbare drukontlasting. Het zicht op de pick-up is sterk verbeterd dankzij de nieuwe dissel die opgeruimder oogt en smaller is. Dankzij de (optionele) elektronische asbesturing met een gyroscoop en wielsensoren kan ook de stuurstang achterwege blijven.

Lees verder onder de foto

De dissel is ranker voor meer zicht en korter draaien. De nieuwe, elektronisch geregelde asbesturing werkt zonder stuurstang.

De dissel is ranker voor meer zicht en korter draaien. De nieuwe, elektronisch geregelde asbesturing werkt zonder stuurstang.

Al met al heeft Krone de hele range opraapwagens van 33 tot 56 kuub weer bij de tijd, waarbij het middensegment nu direct meelift op de techniek uit de topserie. Op termijn zal Krone de eenvoudiger AX-serie iets naar boven uitbreiden, en dan komt de huidige MX te vervallen.

Auteur: Matthijs Verhagen

Lees ook: Gebruikte opraapwagens te koop; waar let je op?

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Effectiever bemesten voor top-efficiënte grasteelt

Melkveehouder Van Velde wil weten hoeveel gras hij elk jaar oogst en hoe efficiënt dat gebeurt. Zijn doel: meer gras en...
Afbeelding artikel

LMB Beuving levert dubbele telescopische veegband voor voer aanschuiven

LMB Beuving in Ruinen (Dr.) heeft dit voorjaar een dubbele telescopische veegband gebouwd om voer in de stal aan te schuiven.
Afbeelding artikel

Stilstaande wielen verleden tijd met vernieuwde Kaweco Radium Tractie-silagewagens

De investering in Kaweco Radium Tractie-silagwagen is fors, maar sleepkabels, extra trekkers en tijdverlies door vastzitten zijn verleden tijd.
Beheer
WP Admin