fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Rijden met autonome Steyr uitdaging voor akkerbouwer

De ingebruikname van de met iQuus-software uitgeruste autonome Steyr is bepaald geen plug&play, merkt akkerbouwer Brian Salomé tijdens de test uitgevoerd onder de vlag van Nationale Proeftuin Precisielandbouw (NPPL). Salomé is de eerste van acht boeren en tuinders die de autonome Steyr op zijn bedrijf heeft getest. - Foto's en video: Peter Roek

De komende weken testen acht boeren en tuinders de mogelijkheden en beperkingen van onbemande autonome trekkers op hun bedrijf. Akkerbouwer Brian Salomé mocht het spits afbijten en heeft inmiddels de autonome Steyr Expert 4130 cvt op zijn bedrijf getest. Hij ziet het concept van de autonome trekker voor de akkerbouw wel zitten. Al had hij meer verwacht van de autonome trekker.

Zijn zoon is 2 jaar oud, zijn vader 70. De mogelijkheid bestaat zeker, redeneert Brian Salomé, dat er ergens in de komende jaren zo nu en dan behoefte ontstaat aan een extra trekkerchauffeur. Met dat in het achterhoofd en uit nieuwsgierigheid naar nieuwe technieken, heeft de akkerbouwer in IJzendijke (Zld.) zich aangemeld om onder de vlag van Nationale Proeftuin Precisielandbouw (NPPL) een autonome trekker uit te proberen.

Van maandag 14 augustus tot en met vrijdag 25 augustus beschikte hij over de autonome Steyr 4130 cvt op zijn bedrijf. Deze trekker is door GPX Solutions uitgerust met iQuus, een systeem dat de trekkersoftware aanvult om autonoom met de machine te kunnen werken. ‘Autonoom’ moet hier trouwens niet al te absoluut worden gezien. In die zin dat deze autonome Steyr niet onafhankelijk werkt en in de planning van het werk eigen keuzes maakt.

Toezicht van operator

In de configuratie zonder veiligheidspakket is voortdurend toezicht van een operator nodig. De machine aan het werk zetten en dan naar een vergadering gaan, is niet aan de orde. Om de trekker aan het rijden te houden moest Salomé of op de stoel van de trekker zitten of voortdurend op een remote control een groene knop ingedrukt houden. Salomé: “Op het de-groene-knop-ingedrukt-houden had ik al snel wat gevonden. Na 10 minuten ben je dat al wel zat.” De verbinding tussen trekker en de afstandsbediening ging tot een afstand van 2 kilometer.

Uit de levendige WhatsApp-uitwisseling van vragen en ervaringen tussen Salomé en de techneuten van GPX Solutions:
– Salomé meldt: ‘Ook op iets meer dan 100 meter afstand blijft ie rijden.’
– GPX antwoord: ‘Klopt, de afstandsbediening werkt tot 2 km vrij zicht.’
– Salomé: ‘Toch valt die stil als ik me omdraai. Of zit er een time-out op?’
– GPX: ‘Ja, dat is dan ook geen vrij zicht meer. Als je je omdraait dan ben je op dat moment zelf het obstakel.’
– Salomé: ‘’

Lees verder onder de afbeelding

Zo gaan er gedurende twee weken vele tientallen berichtjes over en weer. Over het simpele basisdingen instellen van de helderheid van het beeldscherm, over de tijd tussen inschakelen aftakas en zakken van de hef et cetera, tot aan essentiële zaken als het invoeren van AB-lijnen en het maken van routekaarten. Bij de ingebruikname van de met iQuus uitgeruste Steyr is het bepaald geen plug&play.

Lees verder onder de video

Autonome trekker voor de aardappelrooier

Salomé ziet het concept autonoom werkende trekker wel zitten voor een bedrijf als het zijne. Ook in een situatie dat voortdurend toezicht nodig is. “Je kunt met twee machines en één chauffeur werken. De ene legt het land klaar, de andere trekker zaait. Of in de graszaadstoppel; de ene trekker klepelt het gras, de andere freest de zode licht om. Of de woeler met groenbemesterzaaimachine laat je autonoom werken. Twee bewerkingen op hetzelfde perceel of op naastliggende percelen.”

Ook kun je de autonome trekker voor de aardappelrooier zetten volgens Salomé. “Op de trekker met kipper stapt in het land dan steeds de chauffeur die het toezicht houdt. De aardappeloogst is dan rond te zetten met nooit meer dan één man in het land.”

Salomé ziet dus zeker mogelijkheden, maar met senior nog achter de hand is de autonome trekker nog niet onmiddellijk noodzakelijk. Wat ook blijkt uit het feit dat hij nog steeds geen gebruik heeft gemaakt van de functie om met zijn John Deere 6130R en 6155R autonoom te werken.

Lees verder onder de foto

De autonome Steyr Expert 4130 CVT aan het werk bij Brian Salomé in IJzendijke (Zld.). De akkerbouwer experimenteert met de autonome trekker met daarachter een Lemken-cultivator.

De autonome Steyr Expert 4130 cvtg aan het werk bij Brian Salomé in IJzendijke (Zld.). De akkerbouwer experimenteert met de autonome trekker met daarachter een Lemken-cultivator.

Eerst voordoen

Toen op maandag 14 augustus de autonome Steyr in Zeeuws-Vlaanderen werd afgeleverd, had Salomé hem graag meteen nog die middag aan het werk gezet. Vader was bezig met het klepelen van de tweedejaars graszaadstoppel. De autonome trekker zou op hetzelfde perceel daar dan meteen achteraan kunnen met een ondiepe freesbewerking. Dat was echter te gemakkelijk gedacht.

De Steyr werkt volgens het zogenoemde teach&playback-principe. Eerst voordoen, vervolgens doet de autonoom trekker het na. Salomé moest eerst de hele te frezen route voorrijden, dus werkgang aan werkgang het hele perceel van 11 hectare. Hij heeft dat opgelost door de klepelmaaier aan de Steyr te hangen en tijdens het klepelen van het perceel tegelijk de freesroute in te rijden. “Evenzogoed een omslachtige aanpak, zeker bij meer percelen”, vindt de akkerbouwer.

Deze manier van werken werd ontwikkeld voor boomgaarden. Na het inrijden kan dezelfde route 15 tot 20 jaar worden gevolgd.

Lees verder onder de foto

Om de trekker te kunnen laten rijden moet je óf voortdurend een groene knop indrukken óf iemand op de bestuurdersstoel van de trekker laten zitten. Dit komt omdat het autonome systeem tijdens deze praktijkproef is gelimiteerd vanwege de veiligheid.

Om de trekker te kunnen laten rijden moet je óf voortdurend een groene knop indrukken óf iemand op de bestuurdersstoel van de trekker laten zitten. Dit komt omdat het autonome systeem tijdens deze praktijkproef is gelimiteerd vanwege de veiligheid.

AB-lijnen uit John Deere niet zomaar over te zetten naar Steyr

Tijdens de teach&playback-periode is intensief overleg geweest tussen GPX Solutions en Brian Salomé. Dinsdagavond 22 augustus meldde Salomé dat hij de rijlijnen voor een te woelen perceel had ingeladen.

Inmiddels was duidelijk dat de bestaande AB-lijnen uit de John Deere niet zomaar even over te zetten waren in de iQuus-terminal op de Steyr. Om af te komen van het voorrijdwerk is het zaak vier AB-lijnen (acht punten) en een werkbreedte door te geven aan GPX Solutions. Op basis daarvan kan GPX een routekaart maken en terugsturen.

Salomé: “Zoals ik het nu begrijp moet dat iedere keer. Nu heb ik voor de woelbewerking op het perceel 2,90 meter doorgegeven. Maar als ik volgend jaar op 3 meter wil gaan poten moet GPX opnieuw een routekaart maken, doorsturen en inladen. Er is wel een loonwerkversie van de software om gemakkelijker verschillende percelen te kunnen bewerken, maar dan worden de lijnen gekopieerd en werkt automatisch keren niet. Dat biedt dus weinig extra’s ten opzichte van een normale trekker met gps. Andere mogelijkheid is om ’s winters van de percelen waarop je autonoom aan de slag wilt, met de quad de coördinaten van je AB-lijnen vast te leggen en die door te geven.”

Eerste in de akkerbouw

De test bij Salomé is – afgezien van enkele veldrobots – in feite de eerste inzet van een autonoom werkende trekker in de akkerbouw in Nederland. Heel veel moet nog ontdekt worden. Salomé snapt dat. Desondanks had de akkerbouwer er vanaf dag één meteen al wat meer van verwacht. “Ik had een hogere inschatting van de autonome trekker, met name over het meteen al kunnen werken met AB-lijnen en het automatisch maken van routekaarten.”

Auteur: Leo Tholhuijsen

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Auga Group staakt ontwikkeling hybride Auga M1-trekker

Het Litouwse Auga Group zit in financiële moeilijkheden en staakt voorlopig de ontwikkeling van de hybride Auga M1-trekker.
Afbeelding artikel

Claas toont vierstijlencabine op Nexos-smalspoortrekker op Eima 2024

De Duitse machinefabrikant Claas toonde op vakbeurs Eima voor het eerst de nieuwe vierstijlencabine op zijn Nexos-smalspoortrekker.
Afbeelding artikel

FOTO | Eima 2024: Deutz-Fahr TTV 5115 met autonome kit

Het aantal elektrische trekkers, voermengwagens en verreikers neemt fors toe op Eima 2024. Opvallend is deze zwarte Deutz-Fahr TTV 5115.