fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Lemken levert vijftig Thulit-wiedeggen af in voorjaar 2024

De Thulit-wiedeg in een 6 meter brede uitvoering zoals Lemken deze onlangs aan de pers heeft voorgesteld. - Foto's: Martin Smits

De Duitse machinefabrikant Lemken toonde vorig jaar november al een prototype van zijn Thulit-wiedeg. Inmiddels is de definitieve versie bijna klaar. In het voorjaar van 2024 levert de fabrikant de eerste vijftig Thulit-wiedeggen.

Lemken zal op vakbeurs Agritechnica in november de definitieve versie van zijn Thulit-wiedeg voorstellen aan het publiek. De wiedeg is in eerste instantie leverbaar in 6 en 9 meter werkbreedte. Voor seizoen 2025 is ook een 12 meter brede versie voorzien.

Eén hydraulische cilinder per tand

Een bijzonderheid van de Thulit-wiedeg is dat Lemken kiest voor één hydraulische cilinder per tand. Iedere tand is individueel verbonden met een cilinder die door een systeem met accumulatoren op constante druk wordt gehouden. Daardoor blijft de tanddruk bij alle standen van de tand gelijk. Als je de wiedeg in aardappelruggen inzet, hebben de tanden bovenop de rug precies dezelfde druk als de tanden onderin de geul.

Lees verder onder de foto

Geen veren, geen staaldraden. Lemken monteert de tanden met een stang aan een hydraulische cilinder. Eén cilinder per tand. De cilinders zijn als geheel gegroepeerd in modules aan de voorzijde van het frame gemonteerd.

Geen veren, geen staaldraden. Lemken monteert de tanden met een stang aan een hydraulische cilinder. Eén cilinder per tand. De cilinders zijn als geheel gegroepeerd in modules aan de voorzijde van het frame gemonteerd.

Acht rijen tanden

Lemken werkt met vier uit gezette plaat opgebouwde tandbalken, met ieder twee rijen tanden. In totaal zijn dat dus acht rijen tanden. Er is gekozen voor 32 tanden per meter werkbreedte.

Lees verder onder de foto

Om het frame zo licht mogelijk te houden, zijn de tandbalken opgebouwd uit gezette plaat. Twee rijen tanden per balk. Een 9 meterversie weegt in totaal 1.440 kg.

Om het frame zo licht mogelijk te houden, zijn de tandbalken opgebouwd uit gezette plaat. Twee rijen tanden per balk. Een 9 meterversie weegt in totaal 1.440 kg.

Iedere tand is 8 millimeter dik en kan traploos onder een druk van 100 gram tot maximaal 5 kilo per tanden worden ingesteld. Het gewicht van de 9 meterversie Tulit-wiedeg is 1.440 kilo. Dat is bij 5 kilo druk per tand ook precies het gewicht van het totale werktuig. In de toekomst wil Lemken tanden individueel uitschakelen om individuele rijen te ontzien.

Lees verder onder de foto

De zwarte potten aan de voorzijde zijn accumulatoren. Immers, in een extreem geval als aardappelruggen beweegt een aantal tanden flink omhoog, waardoor de cilinders hun olie kwijt moeten om de druk constant te houden.

De zwarte potten aan de voorzijde zijn accumulatoren. Immers, als je de Thulit-wiedeg inzet in aardappelruggen beweegt een aantal tanden flink omhoog, waardoor de cilinders hun olie kwijt moeten kunnen om de druk constant te houden.

Zowel de 6 als 9 meter Tulit-wiedeggen klappen op in drie delen: een middendeel en aan beide zijden een zijvleugel. Cilinders trekken de tanden zover mogelijk in voor een veilig transport.

Lemken heeft gekozen voor een constructie waarbij versleten tanden eenvoudig zijn te verwisselen. Een kwestie van een clip losdrukken en een boutje losdraaien. Voor maximale zijdelingse stabiliteit zijn de tanden in brede kunststoflagers gemonteerd.

Lees verder onder de foto

Een clip losdrukken en aan de onderzijde een boutje los maken is alles dat nodig is om een tand te verwisselen. De tanden zijn vrij breed gelagerd om zoveel mogelijk zijdelingse stabiliteit te houden.

Een clip losdrukken en aan de onderzijde een boutje los maken is alles dat nodig is om een tand te verwisselen. De tanden zijn vrij breed gelagerd om zoveel mogelijk zijdelingse stabiliteit te houden.

De wiedeg wordt in de loop van komende winter in de nieuwe Lemken-fabriek in Dinteloord in productie genomen.

Auteur: Martin Smits

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Lemken-camerabesturing via iQblue Weeder op één Isobus-terminal

Met de software iQblue Weeder is Lemken er in geslaagd de complete Isobus-besturing van de schoffelmachine op één scherm weer te...
Afbeelding artikel

Dickson-Kerner introduceert digitale rotorwieder

DicksonKerner, specialist in mechanische onkruidbestrijding, introduceert de Varioroll-rotorwieder met sensorgestuurde hydraulische drukregeling.
Afbeelding artikel

Claas-camera op sideshiftbok Wifo DSD-Z 300 Smartshift

DSD-Z 300 Smartshift van Doorgrond/Wifo is geüpdatet. De sideshiftbok is verkrijgbaar met de Claas Culticam of met het Tillet and Hague-systeem.
Beheer
WP Admin