fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Agco in 2022 weer marktleider op Europese trekkermarkt

Als je alle verkoopcijfers van 22 Europese landen over heel 2022 naast elkaar legt, zie je dat Agco als concern de grootste is, en John Deere als trekkermerk. - Foto: Mark Pasveer

Van alle in 2022 nieuw verkochte trekkers in Europa is 21,7% afkomstig van het Agco-concern. Daarmee is Agco in 2022 weer marktleider. John Deere blijft het grootste merk. Dat blijkt uit een analyse van de Europese verkoopcijfers.

Het Agco-concern, eigenaar van trekkermerken Fendt, Massey Ferguson en Valtra, verkocht 21,7% van alle nieuw verkochte trekkers in 2022. Daarmee was Agco in 2022 de marktleider in Europa. Dat blijkt uit een analyse van de verkoopcijfers van 22 Europese landen. John Deere blijft als merk de grootste: 18,9% van alle nieuwe verkochte trekkers in 2022 in Europa, zijn groengeel.

Lees verder onder de grafiek

Agco wint van CNHi

Agco neemt het stokje over van CNH Industrial, waartoe trekkermerken New Holland, Case IH en Steyr behoren. Agco en CNH Industrial vechten de laatste jaren op de Europese markt om de eerste plaats. De machinefabrikanten winnen die strijd afwisselend.

In 2021 verkocht CNH Industrial nog de meeste trekkers, maar in 2022 zakte het marktaandeel naar 20,3%. Dat is te verklaren doordat het marktaandeel van het merk New Holland in verschillende landen licht afneemt en in totaal daalt (van 13,9% naar 12,6%). Het aandeel van Case IH en Steyr bleef exact gelijk en is al vijf jaar stabiel.

Binnen het Agco-concern is sprake van een verschuiving: het marktaandeel van Fendt neemt de laatste drie jaar af (van 11,4 tot 9,7%), terwijl dat van Massey Ferguson en Valtra juist toeneemt tot respectievelijk 6,6% en 5,3%.

Lees verder onder de grafiek

Andere trekkerfabrikanten stabiel

Het Italiaanse concern Same Deutz-Fahr (SDF) groeide de laatste jaren (tot 10,2 %), maar zag het marktaandeel in 2022 weer afnemen tot 8,7%. Die daling zit ’m vooral in de merken Same, Lamborghini en Hürlimann (van 3,7 tot 2,7%). Deze merken worden in de Benelux en direct omringende landen niet zo actief gevoerd. In landen als Oostenrijk, Hongarije, Kroatië, Slovenië, Bulgarije, Portugal en Italië zijn ze als groep groter dan het in Nederland bekende merk Deutz-Fahr. Het marktaandeel van Deutz-Fahr daalt ook licht (tot 6%). In totaal is SDF goed voor 8,7%. Daarmee is het de vierde grootste trekkerfabrikant in Europa.

Daarna volgen trekkermerken Kubota (5,6%), Claas (5,3%) en het Argo-concern met daaronder de merken McCormick en Landini (3,2%). Laatstgenoemde zette de gestage groei van de laatste vier jaren niet door (van 3 naar 3,5% in 2021). Kubota en Claas hebben allebei een uitermate stabiel marktaandeel.

Auteur: Bob Karsten

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Zweeds onderzoek benadrukt voordelen lichtere, autonome e-trekker

Zweedse onderzoekers onderzochten zowel economische als milieu-impact die samenhangt met het gewicht van autonome e-trekkers.
Afbeelding artikel

Craig Rupp (Sabanto): ‘Autonome machines: evolutie, geen revolutie’

Craig Rupp, CEO van de Amerikaanse loonwerker Sabanto, verkent in deze blog wat autonome machines in de landbouw kunnen betekenen.
Afbeelding artikel

Kubota werkt aan een opbouwkit voor autonoom rijden

Kubota presenteert een opbouwkit waarmee trekkers autonoom kunnen rijden. Het duurt nog 2 tot 5 jaar voordat het product op de...
Beheer
WP Admin