fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

CNH Industrial in 2021 weer marktleider in Europa

CNH Industrial nam in 2021 de koppositie in de Europese trekkerverkoopcijfers weer over van het Agco-concern. - Foto: Mark Pasveer

CNH Industrial heeft met de merken New Holland, Case IH en Steyr in 2021 een marktaandeel van 21,5% in Europa. Daarmee is CNH Industrial marktleider en neemt de fabrikant de eerste plek over van het Agco-concern. Dat blijkt uit een analyse van de trekkerverkoopcijfers in 22 landen in Europa.

Uit de totale verkoopcijfers blijkt dat 21,5% van alle in 2021 nieuw verkochte trekkers een New Holland, Case IH of Steyr was. Daarmee is CNH Industrial, het moederbedrijf achter de drie merken, in 2021 weer marktleider in Europa nadat het Agco-concern die positie in 2020 voor het eerst overnam. CNH Industrial zag het marktaandeel licht groeien (0,2%). Binnen het concern is New Holland met 13,9% het grootste merk.

Agco, waaronder de merken Fendt, Massey Ferguson en Valtra vallen, was één jaar marktleider in 2020. Maar in 2021 daalde het marktaandeel van Agco met 2,7% en daarmee is het concern met 20,5% nu goed voor een tweede plaats.

John Deere, het grootste trekkermerk, staat op de derde plek met een marktaandeel van 16,6%. Dat is een daling van 0,9% ten opzichte van 2020.

Argo laat sterkste groei zien in 2021

Het Italiaanse familiebedrijf Argo, eigenaar van onder meer de trekkermerken McCormick en Landini groeide het sterkst in 2021. Het marktaandeel van de fabrikant groeide met 0,8% naar in totaal 3,5%.

Naast Argo zag ook het Italiaanse concern Same Deutz-Fahr wederom het marktaandeel groeien. SDF Group zag het aandeel in Europa de laatste vier jaar gestaag stijgen tot ruim 10%. In 2021 groeide het bedrijf met 0,8%.

Totale markt trekkers 12% gegroeid in 2021

Het gaat hierbij om het totaal van verkoopcijfers van de 22 belangrijkste Europese landen. In totaal zijn er in deze landen 166.394 trekkers nieuw verkocht, dat zijn er 12,7% méér dan in 2020.

Houd bij het interpreteren van de cijfers rekening met het feit dat niet alle landen op exact dezelfde wijze registreren. Sommige landen hanteren geen vermogensondergrens in de registratie, of hanteren een jaar vertraging in de publicatie van marktaandelen. In een enkel land wordt ook een verreiker of quad geregistreerd als landbouwtrekker.

Bovendien is het niet altijd een gegeven dat de geregistreerde trekker daadwerkelijk (al) is afgeleverd aan een eindgebruiker, of dat het om een voorraadmodel gaat. Vanwege het ontbreken van (bruikbare) data zijn niet alle Europese landen opgenomen in het overzicht – denk aan IJsland, Letland en Estland.

Auteur: Bob Karsten

Meer weten over de Europese markt? Lees dan komende september-uitgave van Trekker Magazine (nr. 408)

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

NPPL-deelnemers testen autonome Fendt 716

NPPL-deelnemers testen dit jaar een Fendt 716 met iQuus Autonomy op initiatief van Nationale Proeftuin Precisielandbouw (NPPL) en Wageningen UR.
Afbeelding artikel

Agco in 2023 marktleider in krimpende Europese trekkermarkt

Het Agco-concern verkocht in 2023 de meeste trekkers in Europa, gevolgd door CNH Industrial. John Deere is als merk het grootste....
Afbeelding artikel

Deutz-Fahr introduceert budgetversie van 5-serie

De Duitse trekkerfabrikant Deutz-Fahr brengt een nieuwe budget-trekkerserie op de markt: de 5 Keyline.
Beheer
WP Admin