fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

John Evans (Stanhay): ‘Zonder service geen marktaandeel in precisiezaaimachines’

John Evans (65) is een van de drie directeur-eigenaren van de Britse zaaimachinefabrikant Stanhay. "De importeur en zijn dealers bepalen het succes. Een landbouwwerktuig is heel wat anders dan een consumentenproduct." - Foto: Stanhay

John Evans is sinds 2010 een van de drie directeur-eigenaren van de Britse zaaimachinefabrikant Stanhay. Evans is verantwoordelijk voor het zoeken en uitbouwen van nieuwe markten. Sinds vorig jaar is Nederland zo’n markt, die wordt bediend door importeur Homburg Holland in Stiens.

Wat voor een bedrijf is Stanhay eigenlijk?

“Stanhay is onze merknaam, de officiële naam is Stanhay Webb. Stanhay en Webb waren in de jaren zestig uitvinders van precisiezaaimachines. In de jaren zeventig gingen ze samen. Onze business is uitsluitend precisiezaaimachines. Voor alle gewassen, maar vooral voor groenten.”

Waarom was Stanhay jaren niet op de markt in Nederland?

“We hadden er lang geen importeur. En in alle eerlijkheid, ik was van mening dat Stanhay ook toe was aan nieuwe techniek. Sinds vorig jaar kunnen we ons met de nieuwe pneumatische precisiezaaiers X10 en X30 weer meer van de concurrenten onderscheiden. We exporteren naar 70 landen, maar nog niet in alle belangrijke gebieden, zoals Nederland. Het was lastig om de juiste partij te vinden die ons product goed in de markt kan zetten. Die hebben we gevonden in Homburg Holland.”

Hoe belangrijk is de importeur?

“De importeur en zijn dealers bepalen het succes. Een landbouwwerktuig is heel wat anders dan een consumentenproduct. Voor een groentezaaimachine geldt dat nog veel sterker. Met consumentenartikelen kun je door een goede reclamecampagne snel marktaandeel veroveren. Maar onze klanten willen er zeker van zijn dat ze voor langere tijd op service kunnen rekenen, en dat hun vragen worden beantwoord. Zonder service geen marktaandeel in precisiezaaimachines.

Boeren horen graag van collega’s of de leverancier zijn beloftes waarmaakt. In de groentewereld zie je dat klanten ook na jaren nog vragen hebben. Ze gaan over op andere gewassen, op andere breedtes van bedden, andere grond, dat soort zaken. We hebben een enorme keuze aan zaaischijven voor de gekste gewassen en bieden een breed assortiment aan zaaikouters en loopwielen. Dat vergt een leverancier met kennis van zeken die de klant goed kan helpen.”

Waar zit de groei?

“In het westen van de Verenigde Staten zijn we al jaren goed vertegenwoordigd. Nu beginnen we ook klanten te krijgen in het oosten van de VS. Italië is van belang, enkele Oost-Europese landen, en nu dus ook Nederland.”

Auteur: Martin Smits

Op zoek naar een gebruikte Stanhay-precisiezaaimachine? Kijk op Traktorpool.nl

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Blog | ‘Waarom investeren in zaai- en poottechniek op basis van taakkaart?’

Bas van Hattum constateert dat slechts 2 tot 5% van de telers variabele zaai- en poottechniek op basis van een taakkaart...
Afbeelding artikel

Blog | ‘Ook voor moderne boer blijft telen ouderwets vakwerk’

Ook al heeft de moderne boer een groot machinepark en taakkaarten, de teelt van gewassen blijft ouderwets vakwerk, blogt Chris van...
Afbeelding artikel

Amazone breidt serie Cataya-opbouwzaaimachines uit

Machinefabrikant Amazone presenteert in de serie Cataya-opbouwzaaimachines het nieuwe instapmodel Cataya Special Ecoline.
Beheer
WP Admin