Proefrit met verreiker Fendt Cargo T 740 met unieke in hoogte verstelbare cabine
Begin 2022 introduceerde de Duitse machinefabrikant Fendt zijn verreiker Cargo T740 als kleinere broer van de T955. Beide machines hebben Sennebogen-bloed. De bediening ging bij de T740 flink op de schop en voldoet nu beter aan het agrarische verwachtingspatroon. TREKKER maakt een proefrit met de Fendt Cargo T 740.
Dé unieke eigenschap van verreikers van Fendt en Sennebogen is de in hoogte verstelbare cabine. Het is dan ook de eerste functie die we proberen bij deze verreiker. Dit konden we al eerder testen bij de Cargo T955, toch blijft het leuk om te doen.
Met de beweegbare cabine heb je volgens Fendt dezelfde zichtvoordelen als in een shovel. Daarbij biedt een beweegbare cabine het voordeel dat je bij hobbels het dempen van de klap niet alleen van je stoelvering hoeft te hebben. De cabine veert namelijk mee.
Lees verder onder de foto
Meer overzicht vanuit cabine
Een nadeel bij een verreiker is het beperkte zicht naar rechts. Wie de mast omhoog doet, merkt de dode hoek aan de rechterkant. Vaak kun je wel over de mast heen kijken als-ie omlaag is, maar in het werk komt dit weinig voor.
In de Fendt Cargo T740 heb je dit ook wanneer de cabine omlaag staat en de mast in de laagste positie zit. De verreiker voelt dan erg log en groot aan. Druk je op een knopje onder de armleuning, dan kun je de hoogte traploos verstellen tot een ooghoogte van 4,2 meter. Ook kun je een cabinehoogte programmeren en automatisch naar deze hoogte gaan door onder op de joystick op een memory-knop te drukken.
Eenmaal in de lucht is er geen sprake meer van een dode hoek aan de rechterkant en is de verreiker gevoelsmatig een stuk compacter. Het zicht rondom is super en je kunt goed over de telescooparm heen kijken. Het laden van kippers of een mengwagen is een compleet nieuwe ervaring, doordat je in de bak kijkt in plaats van omhoog tegen de rand. Zeker in de hoogste cabinepositie zie je veel, maar reageert de cabinevering meer op het wisselen van rijrichting. In de praktijk heb je de verreiker waarschijnlijk niet zo hoog, maar eerder halverwege. Daarbij heb je alsnog veel zicht, ook de cabinevering doet zijn werk comfortabeler.
Het zicht naar achteren valt nog wat tegen. Het achterraampje is klein en zit ook ver achter je. Daarbij belemmeren twee grote (doorzichtige) stickers met uitleg het zicht naar links- en rechtsachter.
Lees verder onder de foto
Shoveltechniek in de giek
De Fendt Cargo-verreiker oogt op zichzelf solide. Die stevige bouw brengt ook een relatief hoog eigengewicht met zich mee van 9,4 ton. De zwaar gebouwde telescooparm heeft de vorm van een honingraat. Daarmee is de giek zelf centrerend.
De hoog opgebouwde mast biedt ruimte voor Z-kinematiek in de giek. Iets wat je veel terugziet op zware shovels. Over het algemeen hebben verreikers en de lichtere shovels P-kinematiek in de giek. Door de cilinder die via een mechanisme aan de bak is gekoppeld in te trekken, trek je de bak omhoog. Z-kinematiek werkt precies andersom. Daarmee kantel je de bak achterover door te duwen met een cilinder.
Het voordeel hiervan is dat je meer olie in de cilinderkamer hebt en dus meer kracht kunt opbouwen bij het opscheppen van een bak grond of kuilvoer. De opbreekkracht is dus hoger dan bij een P-constructie. Je hebt echter wel meer ruimte nodig om deze Z-constructie kwijt te kunnen, wat meer zicht ontneemt. De beweegbare cabine lost het probleem van beperkt zicht op met één druk op de knop.
Joystick boervriendelijker
Het bedieningspaneel aan de rechterkant is flink op de schop gegaan. De bediening voelt logischer aan ten opzichte van de grotere Cargo T955, die we in 2020 konden proberen in Wadenbrunn (D.).
Fendt heeft zich bij de ontwikkeling van dit model meer bemoeid met de wensen vanuit de agrarische doelgroep. En dat blijkt: de joystick ligt prettiger in de hand en is logischer ingedeeld voor repeterend werk met een derde functie, zoals een pelikaanbak, kuilhapper of balenklem. Die bedien je proportioneel met een roller onder de joystick, of met twee knoppen op de bovenkant van de joystick. Van rijrichting wisselen kan dus zonder dat je moet stoppen met het openen van de bak of balenklem.
Lees verder onder de foto
Stille viercilinder Cummins-motor
Onder de motorkap dieselt een viercilinder Cummins-motor met 3,8 liter inhoud. De motor is goed voor 136 pk. Er is ruimte voor 160 liter diesel en 16 liter AdBlue. De Cummins is verrassend stil bij stationair toerental. Even een gesprek voeren naast de machine is geen probleem. Op afstand vergaten we zelfs bijna dat de motor nog liep. Tijdens het werk op het erf merkten we ook geen overdaad aan geluid, de motor ronkt zachtjes op de achtergrond.
Wel hebben we de transmissie als luidruchtig ervaren tijdens het rijden op volle snelheid. De hydrostatische transmissie maakt dan een gierend geluid.
Hoewel een verreiker niet per se is ingericht als trekkend transport voertuig, kan de Cargo daar wel voor worden gebruikt. De machine is uit te rusten met luchtremaansluitingen en een dubbelwerkend ventiel, bijvoorbeeld voor aanhangers met hydraulische hekken voor het zekeren van balen. De geveerde cabine komt dan goed van pas. Gaten of hobbels in de weg voel je een stuk minder dan bij een vaste cabine.
Lees verder onder de foto
Fendt Cargo T740 leverbaar vanaf € 166.707
De Fendt Cargo T740 combineert dus de voordelen van meerdere werelden: het overzicht en de uitbreekkracht van een shovel en de wendbaarheid, stabiliteit, lage hoogte en uitschuifbare arm van een verreiker. Daarbij heeft de machine ook een geveerde cabine, die tijdens lange dagen stro verzamelen op het land prettig veert.
Op de weg blijft de cabine soms wel wat lang deinen. Of dat aan de banden ligt of dat er nog wat afstelling mogelijk is aan het veermechanisme, kunnen we niet duiden. Wel ervaren we de variabele transmissie wat luidruchtig op hoge snelheid. Op het erf is de machine juist erg stil. Verder weegt de verreiker met zijn 9,4 ton bijna anderhalve ton meer dan vergelijkbare concurrenten, die rond de 8 ton zitten.
Hoe dan ook, de Cargo is een machine waar we wel vlot aan kunnen wennen. De nieuw ontworpen bediening maak je je snel eigen en is intuïtief. In de standaarduitvoering kost de Cargo € 166.707 bruto. De beweegbare cabine behoort tot de standaarduitrusting. De Cargo is dus niet met een vaste cabine leverbaar. Daarom zit je al snel € 15.000 boven de verreikers zonder deze specificatie.
Lees verder onder de foto
Auteur: Jacco van Erkelens