fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Oldtimer International Harvester F137D op hoge poten

Piet van de Broek begon met drie pallets onderdelen en vier foto’s aan de restauratie van zijn International Harvester F137D, een portaaltrekker voor de wijnbouw. "Deze trekker was technisch behoorlijk goed, dus in die zin was er niet ongewoon veel werk aan", vertelt Van de Broek. - Foto's: Hans Prinsen

Voormalig loonwerker en varkenshouder Piet van de Broek in Baarle Nassau (N.-Br.) legde vorig jaar de laatste hand aan de restauratie van zijn Franse International Harvester F137D, een portaaltrekker voor de wijnbouw.

Op de kop getikt in Frankrijk?

“De trekker is inderdaad zo Frans als het maar zijn kan. Maar ik kocht hem in Nederland van iemand bij wie het er helaas niet meer van is gekomen om er weer een mooie rijdende trekker van te maken. Via internet opgespoord in het noorden van Nederland en uit elkaar gehaald. Ik begon met drie pallets onderdelen en vier foto’s. Ook op internet bleek specifiek over deze trekker niet zoveel te vinden.”

Was-ie wel compleet?

“Dat was in eerste instantie een beetje afwachten, maar alles bleek er inderdaad wel bij te zijn. De verlichting heb ik er wel voor een deel zelf op moeten bouwen. Daar moet ik eigenlijk nog een keer mee aan de slag, de RDW moet de trekker nog goedkeuren voor het kenteken. En al zou de verlichting compleet origineel (of identiek) zijn zoals de trekker in Frankrijk rondreed, dan kom je wellicht nog niet door de keuringseisen van nu.

Ik heb er wel schoffels bij gezocht om er een compleet werkend geheel van te maken. De trekker werkte in Frankrijk in de wijnbouw. Daar zal hij beslist ook met schoffels hebben gewerkt.”

Is de fabrikant zelf ook Frans?

“De trekker komt uit de Franse fabriek van International Harvester in Saint-Dizier. Die leverde de F137D als landbouwtrekker en als smalspoortrekker voor de fruitteelt. In Frankrijk was-ie vooral voor de wijnbouw. Vandaar de aanduiding ‘Verger-Vigne’ (boomgaard-wijngaard) onder het typeplaatje.

De opbouw als portaaltrekker is waarschijnlijk door een externe specialist gedaan. Van meerdere trekkers kom je in die periode portaaluitvoeringen voor de wijnbouw tegen in Frankrijk. Het ging natuurlijk om relatief kleine aantallen.”

Tekst gaat verder onder de foto

Links zit de hendel voor de aftakas. De hefinrichting is een opbouwsysteem, geïntegreerd met het hydrauliekreservoir. De (tandwiel-)pomp zit voor aan de motor gebouwd.

Links zit de hendel voor de aftakas. De hefinrichting is een opbouwsysteem, geïntegreerd met het hydrauliekreservoir. De (tandwiel-)pomp zit voor aan de motor gebouwd.

Is de trekker anders dan de Duitse Inters?

“Van de Franse Inters hebben er in Nederland wel wat gelopen, maar niet heel veel. Je herkent duidelijk de verwantschap met de Duitse. Deze heeft bijvoorbeeld dezelfde motor als die in Neuss werd toegepast. Maar behalve de stickers en de type-aanduiding is het dashboard heel kenmerkend voor een Franse Inter uit die tijd. Eigenlijk veel luxer dan de Duitse en de Engelse modellen van toen.”

Tekst gaat verder onder de foto

Kenmerkend voor de Franse IHC’s vanaf 1961 is het dashboard. En voor die tijd ook al chique en een beetje Amerikaans: de bedieningsconsole voor de hefinrichting naast het stuur.

Kenmerkend voor de Franse IHC’s vanaf 1961 is het dashboard. En voor die tijd ook al chique en een beetje Amerikaans: de bedieningsconsole voor de hefinrichting naast het stuur.

Veel werk aan de trekker gehad?

“Ik ben inmiddels al twintig jaar min of meer fulltime hobbyist, zou je kunnen zeggen. Behalve dat ik een flinke collectie oude trekkers, zowel gerestaureerd als niet-gerestaureerd, in de schuur heb staan, heb ik ook regelmatig trekkers en werktuigen verhandeld.

Restaureren probeer ik wel zo goed mogelijk te doen. Daar heb ik hulp bij van een kameraad. Samen komen we er altijd wel uit, maar bijvoorbeeld een brandstofpomp brengen we meestal weg naar een gespecialiseerd bedrijf. En zo zijn er een paar specialisten meer waar delen van de motor heen gaan.

Van vrijwel alle trekkers gaat de kop eraf om goed te kunnen bekijken hoe de motor er aan toe is. Deze trekker was technisch behoorlijk goed, dus in die zin was er niet ongewoon veel werk aan. Wel een hele puzzel om alles weer in elkaar te krijgen, ook omdat we er weinig informatie over hadden. Bijvoorbeeld over zoiets simpels als: waar hoort het gereedschapsbakje te zitten?”

Tekst gaat verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

Om bodemvrijheid te krijgen werd ervoor gekozen de originele banden en wielen te behouden en met een kettingaandrijving een portaalas te maken.

Om bodemvrijheid te krijgen werd ervoor gekozen de originele banden en wielen te behouden en met een kettingaandrijving een portaalas te maken.

Toeval dat het een IHC-trekker is?

“In mijn tijd als loonwerker werkte ik veel met International. Dat merk heeft een zekere voorkeur. Maar ik heb ook andere merken in de verzameling. Zoals een Someca, een trekker waar we ooit in de jaren zestig als loonwerker mee begonnen. Het zit een beetje in de familie. Mijn broer in Canada is ook een echte Inter-man. Hij heeft een nog veel grotere verzameling rode trekkers.”

Auteur: Martin Smits

Geïnteresseerd in een oldtimer? Neem een kijkje op Traktorpool.nl!

De International Harvester F137D in volle glorie.

Na de Tweede Wereldoorlog startte International Harvester meerdere trekkerfabrieken in Europa, onder meer om importheffingen te voorkomen. In het Franse Saint-Dizier rolde eind 1951 de eerste Farmall FC van de band, gebaseerd op de Amerikaanse C. Vanaf 1955 bouwen ze ook een Franse variant van de CUB. In 1957 zijn de Farmall F-235 en F-335 leverbaar, en er volgen meer modellen.

Door de steeds nauwere samenwerking met Duitsland worden in 1958 en 1960 de Mc Cormick F-135 en in 1961 zijn opvolger F-137 ontworpen: tweecilinders gebaseerd op de Duitse Farmall D-217. In 1965 volgens het Franse concept gebouwd. Daarna volgde assemblage van Duitse trekkers met nog slechts kleine wijzigingen voor de Franse markt. Saint-Dizier had ook een gieterij, onder andere voor de behuizing van de Maxxum-transmissies. Tenneco verkocht die in 2001 aan een Franse firma. Al in 1999 verkocht Case IH de transmissiefabriek aan Argo (Landini, McCormick) om de vorming van CNH mogelijk te maken. YTO nam in 2011 de fabriek weer van Argo over en introduceerde in 2019 op vakbeurs Sima het nieuwe trekkermerk Mancel. Maar al snel trok YTO de stekker uit dit project. De fabriek in Saint-Dizier ging dicht.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

De grootste trekker ter wereld? Dat wordt deze Chamberlain

Als het aan het Australische Tracmach ligt, is niet de Big Bud 747 maar de Chamberlain 40K de grootste trekker.
Afbeelding artikel

Oldtimer-liefhebber: ‘Fordson Super Major met voorwielaandrijving dun gezaaid’

Oldtimer-liefhebber Gerard Schoenmakers is de trotse eigenaar van een Fordson Super Major met Roadless-voorwielaandrijving en rijdt er graag mee.
Afbeelding artikel

VIDEO | Oldtimer Fordson Super Major met Roadless-voorwielaandrijving

Met deze Fordson Super Major met Roadless-voorwielaandrijving rijdt Gerard Schoenmakers uit Emmen (Dr.) graag naar ploegwedstrijden.
Beheer
WP Admin