fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Waterstofmotor AB H2 448 van JCB bijna klaar voor de markt

Volgens de Britse machinefabrikant JCB is zijn waterstofmotor AB H2 448 eind 2023 gereed voor productie. De motor is gebouwd op basis van de 81 kW (109 pk) sterke 4,8 liter JCB 448-viercilindermotor. - Foto's: JCB/Paul Cooper

De Britse machinefabrikant JCB denkt zijn waterstofmotor AB H2 448 eind 2023 klaar te hebben voor productie.

JCB heeft vertrouwen in zijn nieuwste waterstofvariant. Waterstofmotor AB H2 448 is gebouwd op basis van de 81 kW (109 pk) sterke 4,8 liter JCB 448-viercilindermotor. De AB H2 448-motor wordt in maart getoond in een verreiker en een graafmachine op vakbeurs ConExpo 2023 in Las Vegas (VS).

Hoge kostprijs

JCB werkt al een aantal jaren aan een rupsgraafmachine op waterstof. Al liep het project goed, toch besloot JCB ermee te stoppen. De kostprijs bleek erg hoog, het onderhoud te ingewikkeld en de brandstofcelmembranen gevoelig.

Onderzoek waterstof opnieuw gestart

De onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van JCB bestudeerde onder leiding van JCB-bestuurder lord Anthony Bamford de 76 eerdere waterstofonderzoeken opnieuw. Daaruit stelde de fabrikant vier grote onderzoeksprojecten samen.

Besloten werd om een waterstofmotor te gaan bouwen op basis van de 4,8 liter JCB Dieselmax-motor. “We hebben het onderblok van de 4,8 liter JCB 448 Dieselmax gebruikt. Daarop hebben we een waterstofkop gezet. In combinatie met een waterstofinjectiesysteem en een ontstekingssysteem geeft dat een nieuwe waterstofmotor”, aldus een woordvoerder van JCB.

Tekst gaat verder onder de foto

Onder leiding van JCB-bestuurder lord Anthony Bamford werd besloten een waterstofmotor te bouwen op basis van de 4,8 liter JCB Dieselmax-motor.

Onder leiding van JCB-bestuurder lord Anthony Bamford werd besloten een waterstofmotor te bouwen op basis van de 4,8 liter JCB Dieselmax-motor. 

Waterstofmotor inbouwen in bestaande machines

Volgens de fabrikant is het grote voordeel dat de waterstofmotor is in te bouwen in bestaande machines met een dieselmotor. Waterstofmotor AB H2 448 past zelfs naadloos in JCB’s met 448 Dieselmax.

De vier uitdagingen zijn: het inspuiten van waterstof, de luchtdruk, een turbo voor waterstof en de ontsteking en stoommanagement. Het grote verschil met diesel is de verbrandingstemperatuur. Bij waterstof ligt deze lager.

Naar verwachting volgt na de viercilindermotor de zescilinder.

Auteur: Annelies Bakker

Gerelateerde tags: , , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Claas levert nieuwe Axos 3-serie

Claas komt met de Axos 3-serie. Deze boerentrekkers zijn volledig handgeschakeld te krijgen of met een onder last schakelbare hi/low.
Afbeelding artikel

Sterkere 180 pk viercilinder in Claas Arion 500-serie

De Claas Arion 570 Cmatic levert maximaal 180 pk. Daarmee is dit nieuwe topmodel de sterkste viercilinder in het Claas-gamma.
Afbeelding artikel

JCB-waterstofmotor goedgekeurd voor verkoop

De Britse machinefabrikant JCB ontwikkelde in de afgelopen jaren een waterstofmotor. RDW verleende als eerste goedkeuring voor verkoop.