fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Degelijke Krone Vendro 1120 gedragen schudder levert net werk

De Duitse machinefabrikant Krone introduceerde de nieuwe Vendro-serie gedragen schudders twee jaar geleden. Deze Vendro 1120 is met tien rotoren van 1,5 meter doorsnede het model met de grootste werkbreedte. - Foto's: Tobias Bensing

Wat heeft de Krone Vendro 1120 gedragen schudder in z’n mars? Dat zochten we uit tijdens een uitgebreide werktuigtest. Een gedragen schudder heeft als voordeel dat deze snel gebruiksklaar is en een flinke capaciteit biedt. Veel pk’s zijn niet nodig, wel een voldoende zware trekker.

Een paar maanden geleden breidde de Duitse machinefabrikant Krone zijn programma Vendro-getrokken cirkelschudders uit met vier nieuwe halfgedragen en getrokken modellen. Daaronder de Vendro T 1120 en C 1120 met tien elementen en 11,2 meter werkbreedte. Ze vergen beide zo’n 55 pk.

De nieuwe modellen komen naast het gedragen 1120-model dat 90 pk en vooral een voldoende zware trekker vereist. Wie zo’n trekker niet heeft, kan nu dus voor een halfgedragen of getrokken uitvoering kiezen zonder aan slagkracht in te boeten.

Wat de gedragen Vendro 1120 in z’n mars heeft, zochten we uit tijdens een uitgebreide werktuigtest. Krone introduceerde de nieuwe Vendro-serie twee jaar geleden. Deze 1120 is met tien rotoren van 1,5 meter doorsnede het model met de grootste werkbreedte.

Praktische extra steunpoot

Direct al bij de aankoppeling van de schudder valt een aantal interessante en doordachte bijzonderheden op. Zo is er de stallingspositie met een derde steunpoot, waardoor de weggezette schudder niet op z’n wielen rust. Om het gewicht van zo’n 1.650 kilo beter te beteugelen, zit de V-vormige aankoppelbok nu 30 centimeter dichter op het frame dan bij de voorgaande modellen. Hierdoor is het bij sommige trekkers wel oppassen bij een ingeklapte schudder in combinatie met een geopende achterruit.

Sowieso is het krapper tussen trekker en schudder, die naar voren neigt voor de juiste balans (bij het stallen). Kies je voor het optionele neuswiel, dan wordt de topstang met een sleufgat bevestigd. Dit is in Nederland weinig populair. Dat wiel zorgt ervoor dat de schudder de bodem beter kan volgen.

Qua hydrauliekventielen volstaan twee dubbelwerkende voor het in-/uitklappen en de kantschudinrichting, en een enkelwerkend ventiel voor de standaard kopakkerstand. De slangen zijn goed gemarkeerd, maar de dikke koppelingen kunnen een probleem vormen bij trekkers met de ventielen relatief dicht op elkaar, zoals een Case Maxxum. Dan lukt het maar net om de slangen boven elkaar aan te sluiten.

De aftakas heeft een mooie houder en een profielbuis die ’m tegen verdraaien beveiligt. Geen gedoe meer met een aftakaskap die toch altijd stuk gaat en met vervelende kettinkjes.

Tekst gaat verder onder de foto

De tastwielen 20 centimeter verder naar voren maken een derde steunpoot achteraan noodzakelijk. Hierdoor rust de schudder tussen de snedes door en tijdens de winterstalling niet op de wielen.

De tastwielen 20 centimeter verder naar voren maken een derde steunpoot achteraan noodzakelijk. Hierdoor rust de schudder tussen de snedes door en tijdens de winterstalling niet op de wielen.

Standaard hydraulische demping

Alle Vendro-modellen met acht en tien elementen hebben standaard hydraulische demping. De twee hydrauliekcilinders daarvoor zijn met stikstofaccumulatoren voorgespannen en stabiliseren de schudder aan beide zijden van de driepuntsbok. Ze zorgen samen met het frame voor een stabiel en star trapeziumvormig geheel. Ze verhinderen dat de schudder links en rechts van het middendeel kan zwiepen in de rijrichting, het blijft zo mooi star.

Eveneens standaard is de hydraulische schuinstelling. Je kunt de schudder zonder problemen uitheffen terwijl hij op z’n schuinst werkt. Je zwenkt ’m vervolgens soepel en schokloos terug naar de middenpositie.

De hydraulische demping stabiliseert de schudder ook in de hef tijdens het rijden op de weg. Vanzelfsprekend moet je ook de onderste heflatten star zetten. Tijdens het uitklappen van de slechts 2,96 meter brede schudder kun je 25 seconden lang genieten van een doordachte constructie die resulteert in ruim 11 meter werkbreedte. Je kunt zelfs de aftakas alvast inschakelen. De volgordeschakeling voorkomt dat de elementen elkaar raken.

Tekst gaat verder onder de foto

Alle Vendro-modellen met acht en tien elementen hebben standaard een cilinder links en rechts van de driepuntsbok om bewegingen aan weerszijden te dempen. Dat werkt voortreffelijk. Eveneens zichtbaar zijn de beweegbare beschermbeugels. De constructie voorkomt dat ze de trekkerbanden kunnen raken.

Alle Vendro-modellen met acht en tien elementen hebben standaard een cilinder links en rechts van de driepuntsbok om bewegingen aan weerszijden te dempen. Dat werkt voortreffelijk. Eveneens zichtbaar zijn de beweegbare beschermbeugels. De constructie voorkomt dat ze de trekkerbanden kunnen raken.

Verfijnde constructie

Vanwege de krappe ruimte tussen schudder en trekker hebben de constructeurs goed moeten nadenken over de beschermbeugels van de binnenste rotoren. Achter de trekkerbanden bewegen ze tijdens het uitklappen van de schudder naar beneden. Zo vallen ze ook in krappe bochten niet ten prooi aan de trekkerbanden. Dankzij de bewegingsvrijheid van de aankoppelbok kun je zonder uitheffen de naastliggende werkgang inzetten. Drie rotorparen zijn overigens met elkaar verbonden voor stabiel inklappen.

In de rijrichting volgen de rotoren en tanden de bodem zeer goed dankzij de 20 centimeter verder naar voren geplaatste tastwielen. Deze constructie maakt wel dat een derde steunpoot aan de achterzijde nodig is bij het wegzetten. De werkdiepte van de rotoren bepaal je met de lengte van de topstang. In vier stappen stel je met een veerbelaste pen de schudhoek in tussen 13 en 19 graden. Veel handiger dan met een pen en splitpen, zoals voorheen.

Nieuwe OptiTurn-tanden zijn aanwinst

Ook nieuw zijn de OptiTurn-tanden, zoals Krone ze noemt. De dubbele tanden hebben een verschillende lengte en zijn met vijf windingen aan de tandarmen gemonteerd. Ze staan ‘op grip’ (scheppend) en met hun gebogen vorm moeten ze het gewas goed en schoon opnemen en dan snel weer loslaten. De tanden zitten excentrisch aan de tandarmen bevestigd en je kunt ze in drie standen meer of minder grip geven. Heb je een droog gewas, dan is een meer slepende stand aan te bevelen.

Al met al zijn de nieuwe schuddertanden van de Vendro een echte aanwinst ten opzichte van voorgaande modellen. De tanden nemen het gewas goed op en onder alle omstandigheden is het schudbeeld goed. Ook in lichte snedes. Twijfel je toch? Stel dan de schudhoek iets vlakker af. Kleine moeite, snel resultaat. De aanvankelijk van kunststof gemaakte beveiliging tegen tandverlies beviel ons niet. De plastic kapjes braken namelijk wanneer de schuddertanden een zwaar gewas moesten verwerken. Krone paste ze na onze werktuigtest aan.

Zoals aangegeven heb je voldoende hefvermogen nodig om de gedragen Vendro 1120 te kunnen tillen. Is dat niet beschikbaar, kies dan voor de nieuwe Vendro T 1120 of C 1120. Wij hadden 90 tot 130 pk voor ‘onze’ 1120 staan en dat is ruim voldoende. Met (hoog) uitgeheven buitenste elementen overwint de schudder dankzij de ruime bodemvrijheid moeiteloos afrasteringen en sloten. Omstellen naar kantschudden gaat hydraulisch.

Tekst gaat verder onder de foto

De nieuwe schuddertanden van de Vendro zijn een echte aanwinst ten opzichte van voorgaande modellen.

De nieuwe schuddertanden van de Vendro zijn een echte aanwinst ten opzichte van voorgaande modellen.

Zware snede met 5 km/u schudden

Volgens Krone kun je dankzij de nieuwe tanden snellere tijden en een lager rotortoerental aanhouden. In de eerste zware snede konden we inderdaad uit de voeten met een geringer rotortoerental, maar sneller rijden was er niet bij. Op dat moment was 5 km/u de maximale rijsnelheid om de gemaaide zwaden gelijkmatig en zonder hopen over de volledige werkbreedte te spreiden. In volgende, lichtere snedes en ook in hooi was 10 km/u en sneller wel mogelijk.

De rotoren zijn via OctoLink-vingerkoppelingen met elkaar verbonden. Bekende en betrouwbare techniek. Het hart van de rotoren is aan de onderzijde dicht en de aandrijving loopt in een vetbad. Koppelingen en draaipunten vragen elke 25 uur een scheutje vet. De hoofdaandrijving heeft een vrijloop en de aftakas een overbelastingsbeveiliging. Die aftakas kan trouwens ver in- en uitschuiven vanwege de lange weg van de dempingscilinders. De optionele aandrijving voor nachtzwaden plaats je eenvoudig. De anti-wikkelplaten rond de tastwielen zijn eveneens optie en blijken lang niet altijd nodig.

Tekst gaat verder onder de foto

Het is knap hoe de constructeurs erin geslaagd zijn om 11,0 meter werkbreedte compact en binnen de wettelijke grenzen op te laten klappen in minder dan een halve minuut. Er resteert 2,96 meter transportbreedte.

Met de nieuwe serie Vendro-schudders laat Krone zien dat het de minpunten van de vorige serie serieus heeft genomen en heeft opgepakt. Met de verder naar voren geplaatste wielen tast de schudder de bodem duidelijk beter af. De nieuwe tanden springen er positief uit, en dankzij de hydraulische demping levert de schudder – ondanks de aankoppeling kort op de trekker – goed werk zonder dat de buitenste elementen gaan zwiepen.

Tekst gaat verder onder de foto

Omstellen/schuinstellen voor het kantschudden gaat hydraulisch. Dankzij de goede indicator en schaalverdeling heb je vanuit de trekker goed zicht op de precieze positie van de schudder.

Omstellen/schuinstellen voor het kantschudden gaat hydraulisch. Dankzij de goede indicator en schaalverdeling heb je vanuit de trekker goed zicht op de precieze positie van de schudder.

Vanafprijs Vendro-schudder

De gedragen Vendro 1120 is verkrijgbaar vanaf € 32.635. Heb je geen voldoende zware trekker om deze uitvoering te tillen? Kies dan voor de halfgedragen Vendro T 1120 met tweepuntsbevestiging vanaf € 35.735 of voor de getrokken Vendro C 1120 met dissel vanaf € 36.080.

Auteurs: Tobias Bensing, René Koerhuis

Ben je op zoek naar een gebruikte Krone Vendro-schudder? Neem een kijkje op Traktorpool

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

VIDEO| Zo rooit Vervaet Beet Eater 617 laatste bieten van 2024

Een Vervaet Beet Eater 617 rooit een perceel van 16 ha suikerbieten in het Achterhoekse Wehl. Het zijn de laatste bieten...
Afbeelding artikel

Grimme toont vernieuwde Varitron 270 op Grimme Technica

Grimme toonde de vernieuwde Varitron 270 tweerijige zelfrijdende rooier vorige week op zijn tweejaarlijkse klantendagen Grimme Technica.
Afbeelding artikel

Krone GX 520-losbandwagen is er nu ook als oplegger

Krone presenteert de GX 520 AgriLiner-losbandwagen op loonwerkersbeurs; een tandemasser-opleggervariant voor achterop een vrachtwagen.