Blog | ‘Wordt het elektrisch, methaan of waterstof in de trekker?’
Welke alternatieve energiebron gaat het écht maken in een trekker of zelfrijder? Wordt het de elektrische aangedreven trekker? De methaantrekker? Of gaan we toch voor waterstof?
Er gaat geen vergadering of bijeenkomst voorbij, of er is discussie over welke alternatieve energiebron het nu écht gaat maken in een trekker of zelfrijder. Wordt het de elektrisch aangedreven trekker? De methaantrekker? Of gaan we toch voor waterstof?
Een eyeopener is de analyse in TREKKER nr. 414 (maart 2023) van de transportbeurs IAA – de Agritechnica van de transportbranche – in het Duitse Hannover. Wat je daar ziet, is bijna niet te bevatten.
Vrachtwagenfabrikant zet in op 100% elektrisch
Praktisch elke vrachtwagenfabrikant zet in op 100% elektrisch rijden. In China rijden al 70.000 elektrische trucks. De verwachting is dat vrachtwagens over enkele jaren dagelijks – al dan niet met onderweg opladen – tot 800 kilometer kunnen rijden. Inzetten op waterstof wordt pas echt de volgende stap, blijkt uit een rondje langs alle truckfabrikanten.
Trekker ook snel over op 100% elektrisch?
Ook de TREKKER-redactie kent berichten van loonwerkers die nog voor juni 2023 100% elektrische trucks op het erf krijgen om er mest, voer en grond mee te vervoeren. Met 50 ton totaalgewicht op accukracht de weg op! Gaan trekkers en zelfrijders net zo snel op 100% elektrisch over?
Nee. Om twee redenen. Ten eerste gaan de ontwikkelingen bij de truck- en bouwmachinebranche altijd voorop, dan pas komt de landbouw. Vooral vanwege de politieke agenda.
Ten tweede moeten trekkers en zelfrijders in de landbouw vaak de hele dag maximaal vermogen en koppel leveren zoals bij ploegen of diepspitten. Daarvoor blijft de diesel(-motor) nog de basisenergiebron. Maar voor al het (iets) lichtere werk dat niet de hele tijd maximaal vermogen vraagt, kan het wel eens snel gaan.
Auteur: Bas van Hattum