Blog | ‘Innoveren? Aan het geld hoeft het niet te liggen’
Innoveren kost tijd. Maar aan het geld hoeft het niet te liggen. Dat klotst over de plinten. Echter, niet bij iedereen en ook niet altijd bij de mensen die belang hebben bij echte verandering.
Langdurige en massale lockdowns door corona, gigantische inflatie, uit de pan rijzende energieprijzen en stijgende hypotheekrentes. Als de economie zou zijn ingestort, dan kon ik het wel verklaren. Het tegendeel lijkt het geval (al zal het in veel individuele situaties echt wel anders liggen). Niks geen massale werkeloosheid. Nog nooit zoveel gebrek geweest aan personeel. Overal.
Rolls Royce verkocht 8% meer auto’s in 2022. Nog nooit zoveel, en ook nog nooit zoveel op maat gemaakte auto’s. Gemiddeld een half miljoen per stuk (ex BPM etc.).
De drie grootste landbouwwerktuigenfabrikanten boekten afgelopen jaar samen een nettowinst van zo’n 17 miljard dollar. De fossiele-brandstofsector doet het nog net wat beter: al 50 jaar lang gemiddeld 3 miljard dollar per dag. Per dag!
Automatisering, robotisering en energietransitie
Net als andere sectoren heeft de landbouw grote behoefte aan meer automatisering, robotisering en energietransitie. Waterstof? Hoewel er hard aan wordt gewerkt, schiet het nog niet erg op. Uit hetgeen de vele start-ups en wat gevestigde bedrijven vast en zeker achter de schermen uitpluizen, gaat een keer wat moois komen. Maar helaas ten koste van veel inspanning en persoonlijke drama’s, tot en met faillissementen aan toe. Dat blijkt inherent aan grote innovaties.
Zo’n ontwikkeling, die op papier makkelijk is uit te tekenen, is in de praktijk niet altijd eenvoudig te realiseren. We weten hoe lang het heeft geduurd en ten koste van wat allemaal, voor de melkrobot echt praktijkrijp was. En wat is er in de begintijd van iets relatief eenvoudigs als een mestinjecteur niet aan oudijzer versneden?
Innovatie kost tijd
Innovatie kost tijd. Maar aan het geld hoeft het niet te liggen. Dat klotst over de plinten. Echter, niet bij iedereen en ook niet altijd bij de mensen die belang hebben bij echte verandering. De gewone man, het gewone bedrijf: die halen de kolen uit het vuur, zetten hun ziel en zaligheid in. En als het past bij de belangen, neemt ‘de wereld’ het over.