Terug naar nieuwsoverzicht

Caroline Bekkering (Fedecom): ‘Maak mechanisatiebranche aantrekkelijk’

Caroline Bekkering (53) is sinds 1 januari 2023 de nieuwe directeur van branchevereniging Fedecom. - Foto: Fedecom

In de loopbaan van Caroline Bekkering, de nieuwe directeur van branchevereniging Fedecom, staat techniek centraal. Welke zaken gaat zij vanaf januari als directeur van Fedecom oppakken?​

Bij haar vorige werkgever Bovag was Caroline Bekkering verantwoordelijk voor alles dat met werkgeverszaken te maken had. De herwaardering van vakkrachten gaat haar aan het hart.

Er is een groot tekort aan technisch personeel. Wat gaat u daar aan doen?

“Dat speelt niet alleen bij leden van Fedecom, maar ook in andere branches. De instroom van studenten bij de opleidingen is best goed. Met TIM (Tech in Motion) is daar een aanzet gedaan. Dat is mooi. Maar als je dieper inzoomt op de cijfers, zie je dat het gevaar zit bij de uitstroom. Dat heeft vaak te maken met de bedrijfscultuur, de stijl van leidinggeven bijvoorbeeld. Op de basisschool leren jonge mensen zelfstandig te werken. Dat gaat hun hele schoolloopbaan door. Vervolgens komen ze binnen bij een bedrijf en wordt ze bij wijze van spreken een bezem in de handen geduwd. Zo van: ‘Ik heb dat 40 jaar geleden zo geleerd, zo doe jij het ook de komende zes maanden.’ Dat gaat niet werken.

Geef nieuwe medewerkers meer vrijheid en een duidelijk toekomstbeeld. Maak bespreekbaar dat parttime werken ook tot de mogelijkheden behoort. De wereld is nu eenmaal veranderd. Stel jezelf de vraag: hoe maak ik het aantrekkelijk om binnen mijn bedrijf te werken? Hoe kunnen we onze mensen helpen om zichzelf te ontwikkelen.”

Wat gaat u doen rond het actuele thema duurzaamheid?

“Als branchevereniging wil Fedecom eraan bijdragen dat onze leden de beste kansen hebben op een gezond verdienmodel. Dat is per definitie ook een duurzaam verdienmodel. Met steeds schonere aandrijfsystemen op hernieuwbare brandstoffen, waterstof en elektriciteit op weg naar zero emissie. Of je het nu leuk vindt of niet.

Fedecom zal haar leden helpen met bewustwording, studies delen et cetera. De organisatie zal zich sterk blijven maken voor een beter begrip van de overheid en politiek voor het belang van ondernemers in Nederland en het verbeteren van het ondernemersklimaat.”

Focus op innovatie is nodig. Hoe gaat u dat stimuleren?

“Ik denk dat er te weinig aandacht is voor innovatie en voor het toepassen van nieuwe technieken als oplossing voor de maatschappelijke opgaven. Fedecom moet daarin meer zichtbaar worden en aan tafel zitten om te duiden. Inzet is dan ook ondersteunende wet- en regelgeving en een stimulerend fiscaal arrangement. Want onze leden willen wel, maar weten soms niet hoe.”

Auteur: Annelies Bakker

Gerelateerde tags: ,

Je las zojuist één van je gratis Premium artikelen

Onbeperkt lezen op trekkeronline.nl?
WORD ABONNEE

En lees meteen verder

Al abonnee? Log dan hier in.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Holaras breidt met AgVantage UK uit naar Verenigd Koninkrijk

Het Britse AgVantage UK pakt het importeurschap van het complete aanbod Holaras-machines op voor het Verenigd Koninkrijk.
Afbeelding artikel

LMB Veldman neemt dealerschap Massey Ferguson over van S. Tjalma

LMB Veldman is met het merk Massey Ferguson al actief in de Overijsselse plaatsen Mariënheem, Daarle en Ootmarsum.
Afbeelding artikel

PMH Investments is nieuwe aandeelhouder van Homburg Holland

Samen met PMH Investments wil directeur Jack Thibaudier de positie van machinefabrikant Homburg Holland op een duurzame manier uitbouwen.
Beheer
WP Admin