fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Sima 2022: nog meer machinenieuws in beeld

Een groot aantal machinefabrikanten ontbrak op Sima 2022 in Parijs. Aan bezoekers echter geen gebrek; de wandelpaden stroomden vol. Hier in beeld: de Valtra Q-serie. - Foto’s: Mark Pasveer

Ben je niet op mechanisatievakbeurs Sima 2022 in Parijs geweest? Geen paniek. In deze fotoreportage zetten we al het overige machinenieuws bij elkaar. Een overzicht.

Het meest opvallende machinenieuws op Sima 2022? Dat is toch wel de autonome, elektrische verreiker van Manurob. Ook hebben we het nieuws gepubliceerd over een gloednieuwe naam in de spuitmachinemarkt: Spectre. En als we het hebben over trekkers, dan is de Case IH Puma 260 AFS Connect het meest noemenswaardig.

Al het overige machinenieuws van Sima 2022 hebben we voor jou op een rij gezet in onderstaand overzicht.

Auteurs: Bob Karsten, René Koerhuis, Martin Smits

De Italiaanse fabrikant Merlo had tien jaar geleden een compacte verreiker, die met het strenger worden van de emissienormen eruit ging. Nu heeft Merlo met de nieuwe P30.7L een opvolger voor de P32.6. De nieuwe Merlo is 2 meter breed en 2 meter hoog en tilt 3 ton tot 7 meter hoogte. De verreiker is speciaal voor gebruik in kleine stallen of stallen met lage deuren. Ook Bobcat stopte tien jaar terug in dit segment en toonde nu een nieuwe, compacte verreiker in dezelfde maatvoering.

Supertino heeft al langer grootpakpersen in het programma. Daar komt nu een pers bij met een perskanaal in de maat 80 bij 120 centimeter. Opvallend is dat de pers geen snijrotor heeft. De pers knoopt met zes touwen.

FAD Assali laat op de Sima een onafhankelijke asophanging zien voor onder een aanhanger. De constructie met onafhankelijke asdelen zorgt ervoor dat ook bij oneffenheden, alle wielen van de aanhanger de bodem blijven raken. De as is hydraulisch geveerd en de veerweg van 25 centimeter kan ook worden gebruikt om een aanhanger hydraulisch in hoogte te verstellen. Ook is het mogelijk een bak schuin te stellen om een lagere loshoogte te krijgen en om de aanhanger te voorzien van een nivelleringssensor zodat de assen automatisch de bak vlak houden bij een helling. De constructie maakt het ook mogelijk om in hondengang te rijden. Bediening gaat via Isobus. De as zou 30 tot 40 procent duurder zijn dan een as met pneumatische vering.

Samson leverde mesttanks in thuismarkt Denemarken en Zweden al langer af met een optionele, hydraulisch aangedreven as, en heeft deze techniek nu gehomologeerd om ook elders in Europa te verkopen. De techniek is afkomstig van assenfabrikant BPW en het gaat om een hydraulische plunjermotor in de eindaandrijving. Dat werkt met plunjers die naar buiten drukken op een gewervelde behuizing, waardoor een draaiende beweging ontstaat. Bij ongeveer 12 km/u schakelt de hydromotor op door de helft van de plunjers uit te schakelen, waardoor een hogere draaisnelheid ontstaat. En op de weg schakelen alle plunjers uit, waardoor de as wrijvingsloos meedraait.

Bandenfabrikant Nokian laat op de Sima een nieuwe trekkerband zien die gemaakt is voor trekkers vanaf 160 pk en die worden gebruikt op de weg en het veld. Het gaat om een VF-karkas met stalen gordels onder het loopvlak. Het profiel valt op door een volle rij nokken in het midden van het loopvlak. Volgens Nokian zorgt dit voor een stabiele, trillingvrije loop op de weg doordat er altijd contact blijft met het asfalt.

Weidemann toont een prototype van een elektrische, compacte verreiker. Naar verwachting komt de T4512e-verreiker in 2023 op de markt. Er zouden twee elektromotoren in zitten: 25 kW voor de hydrauliek (giek), en 23 kW voor de hydrostaat (rijden). Er ligt een Li-lon-batterij in met 18 of optioneel 28 kWh capaciteit. Daarmee kun je tot 3,1 of 5,2 uur werken. De verreiker weegt van zichzelf 3 ton en tilt tot 3,3 of 4,5 meter hoogte en maximaal 1.250 kilo.

Machinefabrikant Bobcat stopte net als concurrent Merlo tien jaar geleden met een compacte verreiker en is nu terug in dit segment. De TL25.60 is de opvolger van de T2250 destijds en is 1,93 meter hoog en 1,83 meter breed. Bobcat zegt dat de compacte verreiker evengoed is voorzien van dezelfde cabine als de grotere verreikers. De machine is voorzien van een volledig hydrostatische transmissie tot 40 km/u en hierbij zijn er twee rijbereiken, maar is er geen groepenschakeling zoals op de grotere verreikers. Opvallend is dat de kleine machine te krijgen is met Bobtouch-aankoppeling, waardoor ook bakken van de skidsteer-machines eraan passen. De verreiker staat op de bandenmaat 280/80R18. De verreiker is er alleen als driesterren-uitvoering, dus niet met zwevende joystick.

Trelleborg showt een nieuwe VF-band voor montage onder opraapwagens of mesttanks en noemt deze HF1000. Aan het profiel valt op dat er in het midden een rij nokken is geplaatst voor een stabiele loop op de weg. De grove nokken aan de zijkanten zorgen voor goed lossen. Trelleborg toont een 1,67 meter hoge VF 750/60 R30.5 met index 187 D. Bij 40 km/u en 0,8 bar mag deze 5 ton per wiel dragen. De maat VF 800/60 R32 (index 191 D) is er ook.

John Deere presenteert een nieuwe pick-up voor hakselaars. De belangrijkste wijzigingen in het kort: meer tandrijen (nu zes), een grotere invoervijzel, slijtdelen langs de pick-uptanden en een grotere werkbreedte. Van tand tot tand met deze zogeheten 30R-pick-up 2,75 meter in plaats van 2,50. Er zijn twee opties wat betreft aandrijving. Er zijn twee opties wat betreft de aandrijving. Optie één is een aftakas vanaf de hakselaar die zowel de vijzel als de pick-up-tanden mechanisch aandrijft. Andere optie is een hydrauliekmotor in het midden van de pick-up-tanden, waarbij de draaisnelheid afhankelijk is van de rijsnelheid. Mocht de hakselaar zich verslikken, dan wordt de vijzel bij het leegdraaien niet meer opgetild. In plaats daarvan is het koppel 35% groter wat voldoende zou zijn om leeg te draaien. De ‘oude’ pick-up blijft leverbaar omdat die volgens John Deere een goede match is met de 8000-serie hakselaars. Deze nieuwe pick-up zou beter passen bij de 9000-serie.

New Holland kan de T6.180 methaan trekker nu ook leveren met de 24/24 Dynamic Command. Die zou 9 procent efficiënter het vermogen overbrengen dan de 16/16 Electro Command semi-powershift en maakt een lager motortoerental op de weg mogelijk. De Sidewinder bediening is nu optie net als een 460 liter verwisselbare gastank in de fronthef. Die kan voor bijvoorbeeld bij voorladerwerk ook achter in de hef hangen. Eerder was de extra tank altijd vast aangebouwd. De trekker zelf heeft nog steeds een 190 liter tank.

Het Franse merk Pichon, recent overgenomen door het Deense Samson, werkt aan een NIR-sensor voor vaste mest. Pichon werkt hiervoor samen met een Franse universiteit en het gaat nog om een prototype. Momenteel verzamelt Pichon data om een goede ijklijn te creëren. De volgende stap en het doel van Pichon is om de bodemketting en klep van een meststrooier automatisch aan te laten sturen op basis van gegevens van de zogenoemde Opti-Sensor. Zo zou je een gewenste hoeveelheid stikstof per hectare kunnen instellen. De sensor wordt in een zijwand gemonteerd, net voor de strooiwalsen. Volgens Pichon is één Opti-Sensor in de wagen voldoende vanwege de homogeniteit van stalmest. De sensor meet organische stof, droge stof, stikstof, ammoniak, kalium en fosfaat.

Het Israëlische Galileo Wheel is uitvinder en patenthouder van het bandrupsenconcept. Het bedrijf gaat naast Trelleborg (Pneutrac) ook in zee met het Indiase bandenmerk Ceat. In de eerste instantie levert Ceat deze banden voor verreikers. Met de bandindex 159A8 kan deze op 1,6 bar in plaats van de ‘normale’ 4 bar. Voordeel van zo’n band onder een verreiker is volgens Ceat dat deze stabiel is en een poosje kan doorrijden na eventueel lekrijden. In januari komt Ceat met 480/80R46 en 380/85R24-banden. In 2023 volgt 710/70 R42.

Bandenfabrikant Trelleborg borduurt verder op aanvullende techniek voor een luchtdrukwisselsysteem. Dat is deze ATMS-sensor. Trelleborg plaatst hierbij een sensor ín de band en die meet drie dingen: temperatuur, bandenspanning en de voetprint. Die laatste herkent de sensor aan wanneer een nok de grond raakt en wanneer deze weer omhoog draait. Trelleborg ontwikkelde een algoritme dat op basis van deze drie gegevens de wiellast in kilo’s vertelt. De temperatuur is hierbij nodig om te bepalen hoe het karakter van de band is. Na één omwenteling van het wiel weet de sensor de wiellast. Op land is er sprake van 10% afwijking. Boven 25 km/u op de weg is dat 15%.

Amazone introduceert de Centaya Special-zaaimachines die de AD-P Special vervangt. Belangrijkste wijziging is dat de zaaimachine nu met een snelkoppelsysteem is gemonteerd aan een Rotamix- of Cultimix-rotorkopeg, en dat de verdeelunit nu áchter de zaaitank is gemonteerd en daardoor kortere slangen nodig heeft. Optioneel zijn naast de RoTec-enkelvoudige schijfkouters optioneel TwinTec-dubbele schijfkouters leverbaar zijn. De zaaitank meet 1.000 of optioneel 1.500 liter.

De Oostenrijkse schoffelmachinespecialist Einböck lanceert op een aantal nieuwigheden, waaronder het Chopstar Prime-schoffelelement. Prime staat daarbij voor premium en duidt op de snelverstelling van de schoffels, gewasschijven, vingerwieders en veertanden. Met de meegeleverde steeksleutel verdraai je daarvoor een pen die via een ongelijkmatige verdikking maximaal vijf elementen ont-/vergrendeld. Dat gebeurt via een onderliggende constructie. De snelverstelling is met name ontwikkeld voor loonwerkers die in verschillende gewassen schoffelen en daarvoor vaak de rijafstand aan moeten passen. Dat kan nu per schoffelelement ineens. Een schaalverdeling (zonder cijfers) helpt de juiste rijafstand en afstelling te kiezen. Met dezelfde steeksleutel kun je ook de eggetanden of vingerwieders centraal ontgrendelen en vervolgens verstellen en/of uitheffen. Einböck testte vier voorseriemachines en introduceert de Chopstar Prime nu in de markt.

Onder de noemer Combined Powers ontwikkelen de Duitse machinefabrikanten Krone en Lemken hun zogenoemde Verfahrenstechnischen Einheit, ofwel VTE autonome trekker. Omdat een chauffeur ontbreekt, moeten sensoren en camera’s niet alleen de omgeving in de gaten houden en de werktuigen aansturen. Ze controleren ook het geleverde werk en houden in de gaten of dat werk zonder problemen verloopt. Tijdens de Sima zoomen beide fabrikanten nader in op de camera’s en sensoren die ze daarvoor gebruiken. Volgens Krone komt de VTE in 2027 op de markt.

BKT stapt in de markt voor rupsbanden. AGRIFORCE BK T71 is de naam die wordt gegeven aan de rupsen. Breedte is 457 millimeter, hoogte van de nokken is 51 millimeter en de steek van het “positive drive” systeem is 6 inch. Ze worden leverbaar in 5 lengtes. De rupsband werd getoond op een frame van Poluzzi. De eerste en enige trekkermerken die worden vermeld in de specificaties van het AGRIFORCE programma zijn de Case-IH Steiger Rowtrack en New Holland Smart Trax. Net als de banden van BKT worden ook de rupsen in India geproduceerd.

SIP introduceert een nieuwe generatie tweerotorharken. De STAR 860I26 TS maakt daarbij één zijdelings zwad of twee aparte zwaden en de STAR 930I28 TC één centraal zwad. Met maximaal 8,60 m werkbreedte vult de nieuwe SIP STAR 860I26 TS het programma dubbele rotorharken met zijafleg van de Sloveense fabrikant aan de bovenkant aan. Met de 860I26 TS kun je één zijdelings zwad afleggen of twee zwaden creëren: een centraal én een zijdelings zwad. Dat laatste is met name bedoeld voor zware snedes. De zwadbreedte bedraagt 0,60 tot 1,35 m. De STAR 930I28 TC is een hark met twee keer 14 tandarmen voor middenafleg met 8,15 tot 9,25 m werkbreedte en komt tussen de 850|26 T (met 2x13 tandarmen) en 1000|30 T (met 2x15 tandarmen). De zwadbreedte bedraagt 1,26 tot 2,36 m. Volgens SIP heeft de nieuwe 930I28 TC een vergelijkbare capaciteit als de 1000|30 T maar is deze door gebruikmaking van het frame van de 860I26 lichter. De 930I28 TC heeft standaard een hydraulisch instelbare harkhoogte en dat was voorheen alleen op de 1000|30 T het geval.

Bij Case-IH of New Holland hoef je niet te zijn voor een aardappelrooier. En dat zal ook niet gaan gebeuren. Toch toont CNH in Parijs een AVR rijenfrees met GPS correctie achter een trekker en ook een weegsysteem voor een aardappelrooier. Via AGXTEND dat onderdeel is van CNH levert het componenten voor precisielandbouw zoals GPS gestuurde side shifts, correctie van schoffelmachines en ook weegcellen voor opbrengstmeting.

In Brazilië toonde Case-IH eerder dit jaar al een praktijkversie van de autonome Magnum. In Parijs stond ook de New Holland T8 er als autonome trekker. NH koos ervoor de trekker als halfrups uit te stallen. De autonome Magnum die in Zuid Amerika al rond rijdt blijkt in detail toch een wat andere versie van de Magnum te zijn, die zou onder andere niet beschikken over AFS Connect. De eerste, futuristisch ogende Magnum zonder cabine was voorzien van ASI technologie, maar de huidige versie wordt door technologie van Raven aangestuurd. In Amerika wordt dezelfde techniek op dit moment al ingezet voor autonoom rijden met de Trident zelfrijdende kunstmeststrooiers. Wetgeving staat introductie in Europa nog in de weg, maar rijden met de trekker wordt op dit moment in Nederland beproefd, onder andere op veiligheid, hoewel nog zonder werktuigen.

Pols Zuidland is importeur voor het Zuid Koreaanse Kioti in 6 Europese landen en heeft een eigen vestiging in Frankrijk. Frankrijk is volgens Directeur Frans van der Pols na Engeland het grootste afzetgebied. Vorig jaar zette de importeur voor het eerste meer dan 1.000 trekkers weg, waarvan zo’n 600 in Frankrijk. Engeland is goed voor zo’n 200 stuks per jaar. Kioti is vooral sterk in de groenvoorziening en op de sportparken, maar de nieuwe HX serie is in principe ook geschikt voor de landbouw. De 115 pk HX 120 is de zwaarste van de nieuwe serie en vervangt de eerdere PX serie. De trekker heeft een 32-32 transmissie met standaard kruipgang en is ook verder vrij compleet uitgevoerd. In Zuid Korea rijden ze al rond, maar volgend jaar komt er ook een 132 en 142 pk type met powershift transmissie. Belangrijke verschillen tussen de vroegere PX en de nieuwe HX serie zijn onder andere een andere vooras. Dat is nu geen portaalas constructie meer, maar een doorlopende as met eindvertragingen zoals we dat op landbouwtrekkers gewoon zijn. De bodemvrijheid nam daardoor toe van 28 naar 35 centimeter. De cabine is vernieuwd en heeft in de rechter deur geen cabinestijl meer en er wordt nu een eigen motor gemonteerd. Eerder had de PX serie een Doosan motor. De hefinrichting is nu elektronisch geregeld en een Zuidberg fronthef is al aangemeten. Te koop vanaf €78.000. In Parijs stond de trekker op BKT banden 480/65R24 voor en 540/65R38 achter.

Het Turkse Basak laat een eerste exemplaar zien van een nu nog merkloze “290”. Technisch een Massey Ferguson 290 zoals die ook al jarenlang door het Turkse Hatat wordt geproduceerd. En daar kun je op zijn beurt weer de MF 188 uit de zeventiger jaren van de vorige eeuw in zien. Een van de Basak directeuren werkte eerder bij Hatat, dus daar lijkt een relatie te liggen. Naar zijn zeggen was de transmissie door Basak gefabriceerd. Dat valt te bezien, maar Basak is techhisch zeker in staat om dat te doen. Ze produceren al jarenlang eigen transmissies die overwegend zijn gebaseerd op de vroegere Steyr techniek. En het lever daarom ook wel onderdelen voor oudere Steyr trekkers. De motor van de 290 komt van Perkins uit Peterborough, emissieklasse nul. Stond in Parijs om potentiële klanten uit de vroegere Franse koloniën te ontmoeten. In landen zonder emissie eisen is de 290 nog steeds zeer geliefde trekker. Zeker nu de stroom van oude gebruikte trekkers uit de westerse wereld behoorlijk is opgedroogd, maar nog wel is gevraagd.

Kubota introduceert de M5002 serie smalspoor trekker als vervanger van de M5001. In lijn met de trend is die leverbaar met een klasse 4 cabine. De relatief hoge motorkap van het cabinemodel is het gevolg van de Stage V emissie eisen. De cabineloze variant heeft een lagere, maar langere motorkap en geen voorasvering. De serie is van eerder 3, nu naar 5 modellen uitgebreid. Elektronische (Bosch) hef is optie. Maximaal 5 ventielen achter en 3 voor. Leverbaar in 2023. Made in Japan.

CNH is al langer op de markt met de Zasso elektrische onkruiddoder en werkt naast de volleveldsbewerking nu ook aan een variant voor rijenbehandeling. Dat wordt nog beproefd, vooral om te ervaren of en hoe het elektrisch doden tussen de rij invloed heeft op het cultuurgewas. Het voornemen is om volgend jaar op Potato Europe ook resultaten te laten zien van de werking van elektrisch doden in de aardappelteelt. Prijs nog onbekend en voor 2023 nog niet beschikbaar.

De Puma 260 is de eerste trekker van een nieuwe generaties Puma’s. De typen 220, 240 en 260 kunnen nu op grotere banden. De 260 werd getoond op 710/70R42. Dat is overigens alleen op de CVT modellen mogelijk. De cabine is gelijkwaardig aan die van de Optum en voorzien van een AFS 1200 scherm en Multicontroller armleuning. Belangrijke verandering is de mogelijkheid om op de CVT versies grotere banden (710/70R42) te leveren. De achteras is nu van een zwaardere klasse en dat geldt ook voor de vooras die om reden van grotere bandenmaten ook een andere eindvertraging heeft gekregen. Het toelaatbare totaalgewicht is door de zwaardere assen ook verhoogd van 14 naar 15 ton. Het eigen gewicht is afhankelijk van specificaties ruwweg tussen 9,8 en 10 ton. Het leidingenwerk van de hydrauliek is opnieuw ontworpen en een stuk vereenvoudigd met minder meters leidingwerk en minder koppelingen. En zoals al eerder op andere trekkers van de CNH groep geïntroduceerd heeft de trekker nu ook een start-stop knop waardoor je net als bij steeds meer moderne auto’s geen sleutel meer in het contactslot steekt. Achterop zijn nu onder druk aankoppelbare Bosch ventielen gemonteerd. Levering aan klanten zal naar verwachting pas na zomer 2023 volop aan de orde zijn.

Bobard is al jarenlang een bekende Franse fabrikant van voertuigen voor de wijnbouw. Vooral portaaltrekkers, zowel 3- als 4-wielig. Het toont een prototype van een zelfrijder met 2 meter bodemvrijheid om in de maisteelt voor de zaadvermeerdering pluimen uit de mais te knippen. Achterop voorzien van een spuitmachine van Berthoud. In Nederland is sporadisch een Bobard portaaltrekker bij boomkwekers te vinden.

Intec is betrokken bij de ontwikkeling van de elektrische aandrijving van de ManuRob autonome telescooplader, maar heeft een stand op het plein met de startups om te laten zien waar ze toe in staat zijn. Hier een vierwielgestuurd frame met een (hydraulische) hefinrichting voor en achter en voorzien van een Lithium ion accupakket.

Elektrificering van voertuigen is een van de kernactiviteiten van Intec. Hier een volledige inbouw unit voor het ombouwen van een dieselvrachtwagen naar elektrische aandrijving. Het geheel heeft wel wat van een waterstof motor, maar is dat niet. Van waterstoftechniek overigens in Parijs weinig of niks te bekennen.

AVR was samen met Dewulf de enige aardappelrooier fabrikant present. Geen Grimme, geen Ropa, geen Pouchain. Interpom van 27-29 november is te dichtbij. AVR had als enige een aardappelrooier uitgestald. De Spirit 7200 met de nieuwe Clean & Go overlaadbunker voor rijdend lossen. Die is nu optie, net als de ACC (All Conditions Control) invoer van de Puma zelfrijder. Voorzien van 90 centimeter grote schijven en de mogelijkheid de diabolorollen op te trekken om de diepteregeling volledig door tasters uit te voeren. Zo is de rooier op de meest uiteenlopende grondsoorten en omstandigheden voorbereid.

Krukowiak is een Poolse fabrikant van diverse landbouwwerktuigen. Op de Sima toont het een uienrooier, een schoffelbalk, maar ook een prototype van een zelfrijdende spuitmachine. Nog niet gehomologeerd voor de openbare weg. Voorzien van een 30 meter brede aluminium spuitboom van het Franse Pommier. 4.000 liter tank en 225 pk Caterpillar 6 cilinder. De machine heeft traploos verstelbare bodemvrijheid van 110 tot 150 centimeter. De stand wordt opgeluisterd door een in 1957-1959 door een zekere Stanislaw Jablonski gebouwde sportwagen. Gebaseerd op DKW onderdelen en aangedreven door een tweetak DKW motor.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Peecon’s overlaad-uitkuilfrees schittert op Eurotier   

Overlaad-uitkuilfrees Rapide XL-V is volgens Peecon een ideaal alternatief voor de zelfrijdende voermengwagen. Peecon peilt meningen op de Eurotier.
Afbeelding artikel

FOTO | Eima 2024: van elektrische rotorkopeg tot nieuwe rups- en cultuurbanden

TREKKER zag op Eima 2024 veel nieuws. Van een elektrische rotorkopeg en hightech plantmachine tot nieuwe rups- en cultuurbanden.
Afbeelding artikel

FOTO | Beursprimeur Faresin-verreiker FS6.26 en meer op Eima 2024

Een echte beursprimeur van Faresin op Eima 2024: de FS6.26-verreiker. Ook zag TREKKER uitschuifbare voorladers en slimme voorladers.