fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Vredo VT5536: 22 kuub in 90 seconden en rust in de cabine

In de nieuw ontworpen mestzelfrijder VT5536 heeft Vredo bewezen componenten ingebracht van zowel het kleinste model als het topmodel. - Foto's: Bert Jansen

Begin dit jaar introduceerde Vredo de VT5536. Deze volledig nieuw ontworpen Trac heeft een 550 pk sterke Scania-krachtbron en een 22-kuubs kunststoftank. De mestzelfrijder weegt bedrijfsklaar ‘slechts’ 19,7 ton. TREKKER zocht deze capaciteitsmachine op in het Limburgse Ospel.

Als we het bouwland op lopen, staat de imposante Vredo van Loonbedrijf Mart Munsters rustig te pompen bij de mestcontainer. Het volpompen van de 22-kuubs kunststoftank duurt overigens ‘maar’ 1,5 minuut, hier later meer over.

De volledig nieuw ontworpen VT5536 moet het gat opvullen tussen de VT4556 van 19,5 kuub en de drieassige VT7138 (32 kuub en 710 pk). De vierwielige modellen van concurrenten als Ploeger, Vervaet of Holmer positioneerden zich steeds vaker tussen deze twee modellen in. Hiervoor had Vredo weliswaar de afgeslankte VT7028-2, maar de techniek van het drieassige voertuig maakt het tweeassige voertuig in de marktvergelijking duur.

In de nieuw ontworpen VT5536 bracht Vredo wel bewezen componenten in van zowel het kleinste als het topmodel. Achter de kappen huist een Scania DC13 in-line zescilinder met 550 pk (405 kW). De motor bevindt zich onder de 22-kuubs tank. Dit zorgt volgens Vredo voor een rustige cabine en een optimale gewichtsverdeling.

90 seconden vultijd

Standaard is de VT5536 voorzien van een 12-kuubs verdringerpomp met Vredo-snijfilter. Dit is voor de pomp geplaatst. Optioneel is deze pomp te verkrijgen met Vredo High Performance Laadtechniek (VHP). Eigenlijk is dit gewoon een grote drieschoeps turbovuller die op de 10-duims zuigarm is gebouwd. De VHP vergroot de laadcapaciteit tot 16.000 liter per minuut.

Loonbedrijf Mart Munsters koos ook voor de optionele VHP. Vaste chauffeur John over de 12-kuubs pomp met VHP-optie: “Er zijn dagen bij dat we 1.800 kuub wegrijden met de Vredo. Dan moet ik ruim 80 keer vullen. De nieuwe Vredo is 1 minuut sneller gevuld met 2,5 kuub extra inhoud, vergeleken met onze oude Vredo. Dit scheelt op een dag van 1.800 kuub al 80 minuten.”

Tijdens het rundveedrijfmest pompen vanuit de container konden we net geen 90 seconden klokken voor de 22-kuubs tank gevuld was.

Nieuwe bouwwijze en transmissie

De fabrikant uit Dodewaard ontwikkelde voor zijn Trac de VVT550-transmissie. Deze hydrostatische transmissie maakt gebruik van twee hydrauliekmotoren met een groot slagvolume en een grote hoek van 45 graden. Door het groot slagvolume kan kan de machine werken met een laag motortoerental. De tweede motor verhoogt de tractie binnen het bereik van 0 tot 23 km/u. Hoe meer de bestuurder versnelt, hoe lager de zwenkhoek van de ingeschakelde motor; tot de motor ontkoppelt tussen de 15 en 23 km/u. Hier merk je in de cabine niets van.

De pomp-filterunit inclusief zuigarm (PF-unit) voor op de cabine is afneembaar. Vervolgens kun je een fronthef monteren. Vredo claimt dat verwisselen van PF-unit met een fronthef binnen een halve dag voor elkaar is. Na de ombouw is de Vredo ook geschikt voor bijvoorbeeld het schuiven van mais.

De kunststoftank is net als bij de voorgangers ook afneembaar. Het chassis kan is dan te voorzien van een Tebbe-vastemeststrooier. Daarnaast kun je de kale Trac met fronthef ook inzetten als werktuigendrager. Het zwenkmechanisme van de achterhef is dubbelwerkend, en kan volgens Vredo 8.000 kilo heffen.

Binnen 3 meter en RDW-gekeurd

De VT5536 heeft een bedrijfsklaar leeggewicht van 19,7 ton. Dit gewicht maakt het mogelijk om de machine RDW goed te keuren op twee assen. Het gewicht wordt voor 55% op de vooras en voor 45% op de achteras gedragen, met de bemester erbij resulteert dit in een 50/50-gewichtsverdeling. De assen komen van Omsi. Vredo biedt optioneel een extra steun-as aan. De nieuwe Vredo van Musters heeft Mitas 1000/65 R32-banden, dan is de Trac 3,14 meter breed. Standaard levert Vredo de zelfrijder op vier 900/60 R42 Mitas-banden, dan blijft de machine binnen de 3 meter.

De Claas-cabine is aan de achterkant luchtgeveerd, de voorkant staat op rubberen montagepunten. Dit zorgt in combinatie met de hydraulisch geveerde vooras voor voldoende comfort. Daarnaast is de cabine ook stil. Dit komt mede doordat de motor ver van de cabine is geplaatst. De zuigarm is rechtsvoor de cabine gepositioneerd. Vanaf de buitenkant lijkt deze erg in het zicht te zitten; eenmaal achter het stuur van de Vredo valt dit reuze mee. De extra lus die er door Vredo (bewust of onbewust) in is gemaakt zorgt voor extra zicht.

Voor de bediening van de zuigarm ontwierp Vredo een aparte joystick. Standaard heeft de Vredo VT5536 twee 7-inch touchscreens waarop je de machineprestaties kunt aflezen. De fabrikant biedt een Trimble of John Deere gps-RTK systeem aan. Optioneel is NIR-voorbereiding en sectieafsluiting op de VT5536 verkrijgbaar. De definitieve verkoopprijs maakt Vredo omstreeks september bekend.

Auteur: Robin Looman

Standaard heeft de Vredo twee 7 inch-touchscreens om de machineprestaties te volgen. Vredo biedt optioneel een Trimble of John Deere gps-RTK-systeem aan.

Het zicht vanuit de cabine is goed, voordeel is dat de zuigarm snel voor de machine gedraaid kan worden. Ingeklapt is deze geen obstakel, de extra lus die nodig is voor een vloeiende meststroom zorgt ingeklapt voor een extra doorkijk.

De nieuwe Vredo-mestzelfrijder heeft een bedrijfsklaar leeggewicht van 19,7 ton. Precies genoeg om op twee assen RDW-gekeurd te worden. Een extra steun-as is optie.

De pomp-filterunit inclusief zuigarm voor op de Vredo is afneembaar. Vervolgens past er op deze plek een fronthef. De wissel lukt volgens Vredo in een halve dag. Dan is de zelfrijder ook geschikt voor bijvoorbeeld het schuiven van mais.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Sleutelaar bouwt Vredo VT4546 om tot zelfrijder

Sleutelaar Rob van Steen in Bant (Fl.) kocht in Denemarken een Vredo VT4546 met mestoplegger uit 2015, die hij ombouwde tot...
Afbeelding artikel

Double Twin Shift mesttank kan tegen zelfrijder op

Na de komst van een Kaweco Double Twin Shift mesttank kocht loonbedrijf Vragender er binnen een jaar een tweede bij. Volgens...
Afbeelding artikel

Digitaal realtime vervoersbewijs rVDM vervangt papieren mestbon

Vanaf 1 januari 2023 geef je het mestvervoer door met een realtime en digitaal Vervoersbewijs dierlijke mest (rVDM).