fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Blog | ‘Robot kan zonder cabine, boer (nog) niet’

Prototype van de autonome Sesam 2 elektrische robottrekker van John Deere. De robottrekker navigeert zonder bestuurder in het veld.- Foto: John Deere

Het regent autonome landbouwvoertuigen. Is dat het begin van het einde voor de trekker met luxe cabine?

Een robottrekker kan ondertussen exact en veilig navigeren in het veld zonder bestuurder. Dus kan die cabine er best af. Echter, een trekker zonder werktuig is nutteloos. Het werktuig klaart de klus. En daar zit ’m de kneep.

Werktuig zonder toezicht?

Een werktuig zonder toezicht laten werken is andere koek. Dat vergt heel veel sensoren en slimme elektronica voor het waarnemen van storingen, het beoordelen van de werkkwaliteit en het aanpassen van instellingen. Het werktuig moet naadloos communiceren met de autonome trekker. Bij een verstopping even uitheffen en een stukkie achteruit … Hier zitten nog vele haken en ogen aan, mede omdat fabrikanten hun software geheimhouden.

Daarnaast is het transport tussen percelen op grote bedrijven, zoals in de Verenigde Staten, een probleem. Robots zonder cabine moeten dan op een dieplader, of achter een trekker op sleeptouw. Grote boeren zullen voorlopig dan ook niet snel een autonome trekker zonder cabine kopen. Dat is nog een brug te ver.

Compacte autonome veldrobots

Voor kleinere telers bieden juist gespecialiseerde, lichte en compacte autonome veldrobots kansen. Wanneer zo’n veldrobot zonder chemie en arbeid in een dag 5 hectare uien of peen onkruidvrij maakt, is het vervoer tussen percelen geen issue. En is de € 20.000 voor een cabine beter besteed aan een tweede robot voor ander werk, of eentje met meer capaciteit.

Autonomie met of zonder cabine – fabrikant John Deere wil de discussie voor zijn met de Sesam 2-robottrekker. Die heeft een cabine die je (draadloos!) snel kunt aan- en afkoppelen in de fronthef. De boer kan hem op een hoek van het perceel parkeren, om van daaruit meerdere veldrobots in de gaten te houden en tegelijk kantoorwerk te verrichten. Zoveel is zeker; de luxe cabine is op drift, maar is nog (lang) niet uit beeld.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

FOTO | Eima 2024: Deutz-Fahr TTV 5115 met autonome kit

Het aantal elektrische trekkers, voermengwagens en verreikers neemt fors toe op Eima 2024. Opvallend is deze zwarte Deutz-Fahr TTV 5115.
Afbeelding artikel

Zweeds onderzoek benadrukt voordelen lichtere, autonome e-trekker

Zweedse onderzoekers onderzochten zowel economische als milieu-impact die samenhangt met het gewicht van autonome e-trekkers.
Afbeelding artikel

Craig Rupp (Sabanto): ‘Autonome machines: evolutie, geen revolutie’

Craig Rupp, CEO van de Amerikaanse loonwerker Sabanto, verkent in deze blog wat autonome machines in de landbouw kunnen betekenen.