Kentekenregistratie overtreft verwachtingen
Tot 1 januari 2022 hadden eigenaren van (land)bouwvoertuigen de mogelijkheid om machines te registeren zonder keuring of schouwing door de RDW. De prognoses zijn ruimschoots overschreden. Hoe is die berg gekentekende voertuigen nu eigenlijk samengesteld? TREKKER zocht het uit.
In totaal zijn er nu al 625.000 landbouwvoertuigen geregistreerd. Dat zijn er ruim 75.000 meer dan de verwachte 550.000 stuks. Momenteel zijn 310.000 land- of bosbouwtrekkers, 205.000 aanhangers, 110.000 motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS) aangemeld, en 690 mobiele machines (MM). Met de invoering van de Wet Registratie-, kentekenplaat- en APK-plicht (land)bouwvoertuigen vervalt de voertuigcategorie MMBS. Machines gebouwd na 1 januari 2021 worden geregistreerd in de categorie MM. Hiermee komt er ook een eind aan het ombouwen van voertuigen naar een MMBS.
Bijna 1.000 verschillende trekkermerken
Sinds de mogelijkheid om voertuigen te registeren zijn ongeveer 310.000 trekkers geregistreerd van 1.000 verschillende trekkermerken. De top 5 met het meeste aantal geregistreerde trekkers in Nederland bestaat uit de bekende merken John Deere, Fendt, Massey Ferguson, New Holland en Ford. Hoe de exacte opbouw van het bestand aan Nederlandse trekkers eruitziet, onderverdeeld naar types en bouwjaren, lees je in de volgende uitgave.
Bijzonder: de oudste trekker is volgens de RDW-data een International Mogul C25HP van 1909. Deze benzinetrekker heeft waarschijnlijk stalen wielen waarmee hij niet over de openbare weg mag rijden. Hetzelfde geldt voor de Caterpillar Sixty die voorzien is van stalen rupsen. Wellicht hebben de eigenaren van deze bijzondere trekkers andere gedachten bij de registratie. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met diefstalpreventie, of juist de internationale handel.
Miedema op nummer 1 bij aanhangwagens
De RDW maakt bij de registratie van getrokken voertuigen onderscheid tussen aanhangwagens en werktuigen. Aanhangwagens waarmee alleen transport kan worden uitgevoerd, zoals kippers en silagewagens, vallen onder de ‘landbouw- of bosbouwaanhangwagens’, ofwel de R-categorie. Werktuigen zoals persen, opraapwagens en getrokken veldspuiten vallen onder de ‘verwisselbare getrokken uitrustingsstukken’ ofwel de S-categorie.
In totaal zijn in deze twee categorieën tot nu toe 205.000 voertuigen geregistreerd. De koploper in deze categorie is de ‘zelfbouw’machine, met ruim 30.000 voertuigen. Miedema is met ruim 8.000 voertuigen het grootste merk als het gaat om aanhangwagens in de R-categorie, en de Miedema HST 120 met 440 stuks is het meest voorkomende model. Krone is met 6.500 exemplaren het meest voorkomende merk in de S-categorie, waar de Krone Swadro Tc 880 met 206 stuks op plek één staat.
Van auto’s tot hakselaars
De categorie MMBS (motorrijtuigen met beperkte snelheid) is komen te vervallen per 31 december 2020. Dat betekent dat je geen auto’s en vrachtwagens meer kunt ombouwen tot een motorrijtuig met beperkte snelheid. Hiervoor in de plaats komt de aanduiding MM (Mobiele Machines). Onder deze categorie vallen de nieuwe zelfrijdende machines, zoals mobiele kranen, hakselaars, aardappel- en bietenrooiers. Momenteel zijn er ongeveer 110.000 machines geregistreerd in de MMBS-categorie. Dit aantal loopt nog op omdat de RDW bezig is met het verwerken van de aanvragen die gedaan zijn in de conversieperiode.
Het merk Linde, bekend van de heftrucks, staat met ruim 5.000 voertuigen op plek één. Op korte afstand gevolgd door Giant met net geen 5.000 machines. In de lijst van MMBS-merken komen ook auto’s voor van merken als Mercedes-Benz (250 stuks), Citroën (104 stuks). Volkswagen spant met totaal 400 exemplaren de kroon. De Caddy, waarvan er 320 zijn geregistreerd, blijkt erg populair te zijn geweest als MMBS. In deze categorie staan ook andere zelfrijders geregistreerd zoals hakselaars. Volgens de data van de RDW rijden er zo’n 500 Claas Jaguar-hakselaars in Nederland. Het populairste model Claas-hakselaar is met bijna 100 stuks de Jaguar 940. Kortom: heel veel data die inzicht geven in welke modellen en hoeveel ervan rondrijden in Nederland.
RDW en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kijken tevreden terug op het conversiejaar. In deze periode konden eigenaren van landbouwvoertuigen van 1 januari 2021 tot en met 1 januari 2022 hun machines voor een gereduceerd tarief laten registreren zonder keuring of schouwing door de RDW. De RDW geeft aan nog bezig te zijn met het verwerken van de laatste aanvragen die gedaan zijn in het conversiejaar.
Auteur: Robin Looman
Gerelateerde tags: Kentekenplicht, Kentekenregistratie