Terug naar nieuwsoverzicht

Verreikertest: alles over de New Holland

We verzamelden afgelopen herfst zeven verreikers op één testlocatie in Midden-Jutland, Denemarken. Foto's: Mark Pasveer.

Er zit geen knop of functie te veel in de New Holland: de verreiker is eenvoudig en simpel. En sterk! Het is de enige met een powershift-transmisse. De cabine is ruim, maar het rempedaal vraagt veel kracht.

We hebben in één keer zeven verreikers getest. Het gaat om het populaire segment: verreikers die vier ton tillen en tot zeven meter hoog reiken. Op deze pagina lees je onze ervaring met de New Holland TH7.42 Elite.

New Holland bouwt de verreikers zelf, in Italië. De verreikers zijn in 2019 vernieuwd en sindsdien geel van kleur. De New Holland is veruit de gemakkelijkste machine: verwacht geen moderne functies. De powershifttransmissie is sterk, zelfs met stationair toerental trekt-ie flink! Het kost daarom wat kracht om ’m af te remmen, en de joystick is het minst precies.

Cabine (3,5)

De New Holland-cabine is groot, en traditioneel. Alle knoppen zijn handig op het frontpaneel geplaatst, en klimaatregeling zit op de perfecte plek. Enkele symbolen zijn wel wat verwarrend. De armleuning, die meebeweegt met de stoelvering, is groot en er zit een opbergvakje in. Er is ook gereedschapskistje in de cabine. Pedalen zijn groot en op de goede plek geplaatst. Ook spiegels staan op een goede positie, al zijn ze wel klein. Dit laatste zou geen probleem zijn als er een achteruitrijcamera zou zijn – wat later wel een optie is.

Lees verder onder de foto

De New Holland-cabine is erg ruim, en de deur breed en groot. Het stuurwiel kun je wegklappen bij het uitstappen. Er is dus veel ruimte om in en uit te stappen. De motorkap is hoog en breed; het zicht is matig.

De New Holland-cabine is erg ruim, en de deur breed en groot. Het stuurwiel kun je wegklappen bij het uitstappen. Er is dus veel ruimte om in en uit te stappen. De motorkap is hoog en breed; het zicht is matig.

Instap (3,2)

De deur is opvallend groot, en breed: dat biedt veel ruimte. De twee traptreden hangen recht onder elkaar, en daardoor kun je nauwelijks voorwaarts uitstappen. Het stuurwiel kennen we uit New Holland-trekkers, en is ook voorzien van een goede telescopische verstelling in de hoogte en een gemakkelijk (maar niet zo snel) mechanisme om het stuur weg te vouwen wanneer je uitstapt. Een extra pedaaltje hier zou dit perfect maken. Over het algemeen scoort New Holland op dit onderdeel iets onder gemiddeld.

Zicht rondom (3,1)

New Holland scoort op dit onderdeel het slechtste. De motorkap is namelijk groot en vierkant. Dat is goed voor de bereikbaarheid voor onderhoud, maar niet voor het zicht. Ook is de giek hoog en ver naar achteren gemonteerd: hij functioneert namelijk als contragewicht. De interval-instelling van de ruitenwisser is moeilijk te vinden en – dat zagen we al terug in de gloednieuwe testmachine – de wisser zwabbert al. Een degelijkere ruitenwisser is vanaf januari 2022 leverbaar, laat New Holland weten. Aan de positieve kant: het zicht naar linksonder is goed, vanwege de glazen deur.

Lees verder onder de foto

New Holland plaatst drie veelgebruikte functies voorop de joystick: de F/R, giek in- en uitschuiven en de derde functie. Je bedient dus alles met de duim.

New Holland plaatst drie veelgebruikte functies voorop de joystick: de F/R, giek in- en uitschuiven en de derde functie. Je bedient dus alles met de duim.

In gebruik (3,0)

De New Holland is een echte no-nonsens machine. Dat wil zeggen dat het een gemakkelijke verreiker is om in te springen en mee weg te rijden. De verreiker is niet de snelste als het gaat om de hydrauliek; de machine heeft namelijk best wat motortoeren nodig om snel te zijn, zeker als je verschillende hydraulische functies tegelijkertijd gebruikt.
De New Holland gebruikt een powershifttransmissie met zes trappen met koppelomvormer, en de machine begint dus te rollen als je een rijrichting kiest. Over het algemeen geen probleem, maar het rempedaal vraagt veel kracht en afhankelijk van hoe precies manoeuvreerwerk je doet, vergt dit veel van je knieën. Er is een functie die de aandrijving ontkoppelt als je stilstaat, maar die is niet zo geavanceerd. New Holland heeft twee knoppen voor de rijrichting (F/R) boven op de joystick. Ook het in- en uitschuiven van de giek en de derde functie plaatst New Holland op die plek. Je bedient dus alles met de duim; dat zorgt voor wat vertraging, zeker als je de derde functie veel gebruikt. Er is een power­shuttle linksonder het stuur – net als in de trekkers -, maar dat vonden we niet zo fijn werken in de verreiker.

Lees verder onder de meetresultaten

In dit overzicht lees je af hoe de New Holland-verreiker presteerde in de technische metingen ten opzichte van de testgroep. Zo lees je bijvoorbeeld dat de New Holland uitblinkt in trekkracht, maar niet in de hoeveelheid zicht rondom.

In dit overzicht lees je af hoe de New Holland-verreiker presteerde in de technische metingen ten opzichte van de testgroep. Zo lees je bijvoorbeeld dat de New Holland uitblinkt in trekkracht, maar niet in de hoeveelheid zicht rondom.

Rijgedrag (3,4)

Typisch voor New Holland, is dat-ie 5.687 kilo trekt (het meeste). Het is een sterke verreiker, met een powershifttransmissie. Het betekent ook dat je continu met twee voeten werkt, omdat je ’m moet afremmen om stil te staan. De startversnelling is altijd de tweede versnelling, en je moet ’m in de eerste versnelling forceren als dat nodig is (met de ‘-’-knop). Er zijn drie rij-modi: manueel, volautomatisch en semiautomatisch (alleen versnelling 2 tot 4). De New Holland rijdt comfortabel op de weg, plus: je hoort in deze machine geen hydrostaat janken.

Onderhoud (4,0)

De New Holland scoort het hoogste op dit onderdeel. Je kunt aan de rechterkant twee panelen openen en dan ontstaat zo een zee van ruimte om onderhoud te doen. De motor staat in de lengterichting en is daardoor goed te servicen. Je kunt de radiatoren volledig wegdraaien en schoonmaken; het beste in de testgroep. Er zijn drie gereedschapskisten: één in de cabine, en zowel voorop als achterop een. Handig, bij het aankoppelen van bakken of wagens.

Check ook de fotoslider onderaan het artikel

Gerelateerde tags: , ,

Je las zojuist één van je gratis Premium artikelen

Onbeperkt lezen op trekkeronline.nl?
WORD ABONNEE

En lees meteen verder

Al abonnee? Log dan hier in.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Nieuwe strategie CNH Industrial: focus op innovatie

CNH Industrial presenteerde in Florida (USA) een nieuwe bedrijfsstrategie voor de komende jaren. De fabrikant wil een voortrekkersrol aannemen als het...
Afbeelding artikel

Proefrit New Holland T8.410 AC Genesis

TREKKER maakte een proefrit met een Amerikaanse New Holland, zoals het plaatje met ‘made in Wisconsin’ al prijsgeeft bij het instappen....
Afbeelding artikel

Verreikertest: alles over de Merlo

De Merlo is anders – in veel opzichten. Zonder twijfel: de Italianen maken een machine met toptechniek, en dat bewijzen de...
Beheer
WP Admin