fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Duport bouwt 15 meter bemester

De 15 meter brede Duport bemester op een demoveld. De flexibiliteit bij verschillen in hoogte valt op. (Foto's: Jacco van Erkelens)

De Nederlandse machinefabrikant Duport uit Dedemsvaart (O.) komt met een 15 meter brede All Track HD-bemester. Daarmee breidt de fabrikant het assortiment naar boven uit.

Machinefabrikant Duport uit Dedemsvaart (O.) introduceert een 15 meter brede bemester. Tot nu toe was een 12,3 meter brede bemester de grootste in het aanbod van Duport. De fabrikant kiest voor een 15 meter brede variant vanwege de vraag naar een bredere machine. Die vraag komt met name uit Duitsland waar met een 30 meter rijpadensysteem wordt gewerkt. Ook in Nederland merkt de fabrikant vraag naar een dergelijke machine.

5 delig frame

De bemester krijgt de typebenaming DW 15080 (15 meter en 80 uitlopen) en klapt op in vijf delen. Om de drukverdeling op alle schijven gelijk te houden, monteert Duport cilinders van verschillende afmetingen. Ook bij flinke hoogteverschillen in het land blijft de druk dan volgens de fabrikant gelijk. De bodemdruk is proportioneel in te stellen. Standaard gaat dit handmatig op de bemester, optioneel via een extra bedieningskast. Tijdens het draaien op de kopakker klapt de bemester op in een V-vorm, zodat de buitenste punten de grond niet raken. Dat gebeurt automatisch middels meetsensoren op de hef en afsluiters. Die detecteren dat de bemester wordt uitgetild en heft de bemester in een V-vorm.

Tekst gaat verder onder de foto

Op de kopakker tilt de bemester in een V-vorm op. Zo voorkom je tijdens het draaien dat de uiterste punten in de grond gaan. Dit gebeurt automatisch via meetsensoren in de hefinrichting.

Op de kopakker tilt de bemester in een V-vorm op. Zo voorkom je tijdens het draaien dat de uiterste punten in de grond gaan. Dit gebeurt automatisch via meetsensoren in de hefinrichting.

De schijven zijn uitgerust met onderhoudsvrije lagers, die niet meer gesmeerd hoeven worden. Een extra afdichting voorkomt intrede van vuil en houdt smeermiddel binnen. De schijfafstand is vergroot van 18 cm naar 18,75 cm. De reden is dat 18,75 een veelvoud is van 15 meter, en zo heeft de aansluiting met de werkgang ernaast ook dezelfde lengte van 18.75.

Tekst gaat verder onder de foto

De 80 schijven zijn elk voorzien van onderhoudsvrije lagers die niet gesmeerd hoeven te worden. schijven zijn mechanisch geveerd en hebben hydraulische afsluiters voor de uitlopen.

De 80 schijven zijn elk voorzien van onderhoudsvrije lagers die niet gesmeerd hoeven te worden. schijven zijn mechanisch geveerd en hebben hydraulische afsluiters voor de uitlopen.

Hydraulische afsluiters

De bemester is uitgerust met twee Bomech Alrena V42-verdelers. Dit zijn verticale verdelers, omdat de horizontale verdelers die lengte niet halen, aldus de fabrikant. De reden dat er twee verdelers gemonteerd zijn is omdat Duport gebruik maakt van slangen uit één stuk van verdeler tot uitloop. Eén verdeler zou betekenen dat de slangen naar de uiterste uitlopen te lang worden. De twee verdelers voeden samen 80 uitlopen, die mechanisch geveerd zijn opgehangen. Elke uitloop wordt hydraulisch gesloten en geopend. De reden voor hydraulische afsluiters, is dat de mechanische afsluiters niet openen bij het bemesten van tarweland vanwege de lage schijfdruk.

Reeds leverbaar

De bemester is optioneel leverbaar met sectieafsluiting met zeven secties. De bemester is reeds leverbaar vanaf € 126.300.

De 4,7 ton zware bemester klapt voor transport in vijf delen op. Zo blijft de machine binnen de wettelijke maatstaven.

De 4,7 ton zware bemester klapt voor transport in vijf delen op. Zo blijft de machine binnen de wettelijke maatstaven. De bemester is hier gemonteerd aan 16 kuubs Bigfoot-tank. Onlangs liet de fabrikant weten ook een 18 kuubs variant te gaan bouwen.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Double Twin Shift mesttank kan tegen zelfrijder op

Na de komst van een Kaweco Double Twin Shift mesttank kocht loonbedrijf Vragender er binnen een jaar een tweede bij. Volgens...
Afbeelding artikel

Digitaal realtime vervoersbewijs rVDM vervangt papieren mestbon

Vanaf 1 januari 2023 geef je het mestvervoer door met een realtime en digitaal Vervoersbewijs dierlijke mest (rVDM).
Afbeelding artikel

Evers introduceert schijvenbemester tot 12 meter werkbreedte

Evers Agro introduceert de Toric XL-schijvenbemester. Deze is leverbaar met een werkbreedte van 9 of 12 meter.