Nieuwe transmissie in vernieuwde Deutz-Fahr 6-serie
Machinefabrikant Deutz-Fahr geeft de traploze 6-serie een update. Grootste verandering: een nieuwe transmissie, en ook het hydraulische systeem is vernieuwd. Ook is de modellenreeks gewijzigd.
Deutz-Fahr trekt de vernieuwingen die de fabrikant eerder dit jaar doorvoerde in de grotere 7-serie (juni dit jaar) en 8-serie (2020), nu door naar de kleinere, traploze 6-serie. Dat betekent dat de 6-serie voortaan ook is uitgerust met een nieuwe transmissie die Deutz-Fahr eerder nieuw ontwikkelde met componenten van Claas. De traploze versnellingsbak wordt geassembleerd in het Duitse Lauingen, waar ook de trekkers worden gebouwd. De nieuwe TTV werkt met twee automatisch schakelende rijbereiken (in plaats van vier) en rijdt (optioneel) 60 km/u met minder dan 1.800 motortoeren. De trekkers rijden 40 km/u met minder dan 1.200 motortoeren. Ook zijn de lamphouders en knipperlichten gemoderniseerd, zoals op het model 8280 TTV. En in de koplampen zijn nu led strips geplaatst. In de cabine zijn nu twee extra luchtstroomopeningen geplaatst in het dashboard, en switchen tussen aftakastoerentallen gaat niet meer met een bowdenkabel, maar elektrisch.
Lees verder onder de foto
HD vervangt 7230 TTV
De vernieuwde modellenreeks bestaat nu uit vier modellen. De 6190 TTV, 6210 TTV, 6230 TTV en tot slot de 6230 TTV HD. De maximale motorvermogens lopen, zoals naamgeving doet vermoeden, van 192 pk tot 230 pk. Dat, en maximaal 970 Nm koppel, wordt gehaald uit een Deutz-motor, die al eerder aan de Fase 5-emissienorm voldeed. Het laatste model, gekenmerkt door de toevoeging ‘HD’, is in feite gebouwd op het platform van de grotere 7-serie. Het is de vervanger voor het model 7230 TTV, die niet meer te bestellen is.
Schakelbare frontaftakas
Deutz-Fahr wijzigde ook de hydraulica. De trekkers hebben standaard een loadsensingpomp die 120 l/min verpompt. Een grotere pomp met 160 l/min is optie, en op het HD-model is ook een pompcapaciteit leverbaar van 210 l/min. Je kunt nu 60 liter olie onttrekken uit het systeem, en op de HD-variant is dat 90 liter. De trekkers zijn leverbaar met een fronthef die 5.450 kilo tilt en met een DualSpeed-frontaftakas. Met die laatste kun je schakelen tussen een 1.000- en 1.000E-toerenaftaks.
Net als eerder gezien op de 8-serie, kun je de trekstangen van de hefinrichting voortaan met een grove spoed compleet omhoog draaien. Het idee is, dat de trekstangen daarmee hoog boven een dissel hangen. De hefinrichting tilt 9,2 ton, en op de 6230 HD is dat 10 ton. Tot slot is ook het totaal toegestaan gewicht verhoogt: 14,5 ton voor de 6-serie en 15,5 ton voor de HD-variant.
Lees verder onder de foto
Anticiperende remmen
Voorladers zijn leverbaar. En ook zijn de trekkers geschikt om met Tractor-Implement-Management (TIM-) automatiek te werken. Met Auto-Turn draaien de trekker automatisch op de kopakker. Het luchtremsysteem is uitgerust met ‘advanced trailer brake management’ (aTBM), wat inhoudt dat het remsysteem op basis van druk in de transmissie kan anticiperen op een drukkende trailer (bijv. bergafwaarts). Vanwege een automatisch hogere remdruk, blijft de benodigde pedaalkracht om te remmen dan gelijk. Op de 6190 TTV na, zijn de trekkers optioneel leverbaar met droge schrijfremmen in de vooras.
Levering in voorjaar
Volgens Same Deutz-Fahr Benelux in Wijchen (Gld.) is de nieuwe 6-serie komend voorjaar leverbaar, onder voorbehoud dat de onderdelenleverantie, waarmee fabrikanten momenteel moeite hebben, blijft zoals-ie nu is. De 6190 TTV staat in de prijslijst met een vanafprijs van €198.830. En het grootste model uit de serie is te koop vanaf €221.360.
Gerelateerde tags: Deutz-Fahr