Deutz-Fahr presenteert nieuwe 8-serie
Trekkerfabrikant Deutz-Fahr komt met een nieuwe trekker op de markt: de 8280 TTV.
Deutz-Fahr vult het gat tussen de 7-serie (max. 246 pk en 8,2 ton gewicht) en de 9-serie (vanaf 295 pk en 11,8 ton) nu op met de nieuwe 8280 TTV. Dit nieuwe tussenmodel levert maximaal 287 pk en weegt tussen de 9,5 en 10,2 ton. Onder de motorkap ligt een 6.1 liter TTCD 6.4 zescilinder (Deutz) die voldoet aan de Stage 5-emissienorm. Het verschil hierin met de 7-serie, is het gebruik van een dubbele turbo en hogere inspuitdruk (2.000 bar).
De trekker wordt gebouwd in het Duitse Lauingen, en wordt eind september of begin oktober verwacht in Nederland.
Een SDF-transmissie
In tegenstelling tot de 7- en 9-serie koopt SDF voor deze 8-serie geen ZF-transmissie in, maar ontwikkelde er zelf een. Dit is een SDF T7780 TTV geworden. Niet eerder bouwde SDF een traploze transmissie voor deze vermogensklasse. SDF maakt gebruik van twee mechanische groepen die volautomatisch schakelen en gebruikt verder traditionele CVT-componenten: planetairs, automatische koppeling, en twee hydraulische componenten. De trekker rijdt 60 km/u met een motortoerental van 1.830 omw./min, en de motor draait slechts 1.220 toeren bij 40 km/u.
Overigens, de 8280 TTV komt optioneel met droge schrijfremmen in de Dana-vooras (verplichte optie voor 60 km/u). Mede hierdoor mag de trekker nog 16 ton wegen bij die topsnelheid. Dat betekent dat je nog 6.5 ton aan werktuigen zou mogen aankoppelen.
Schakelbare frontaftakas
De 8-serie heeft standaard 3 aftakastoerentallen achter (540E/1.000/1.000E). Opmerkelijk is de schakelbare (Dual Speed-)frontaftakas met twee toerentallen (1.000 en 1.000E). De 8280 TTV tilt 11,1 ton en is nu optioneel leverbaar met vlakdichtkoppelingen voor de hydrauliekslangen. Standaard zijn er alleen elektronische ventielen, met een debiet van 120 l/min (optie: 140 of 210 l/min), maximaal 8 stuks.
Met TIM en Xtend
De cabine, met pneumatische cabinevering, komt van binnen sterk overeen met de 7- en 9- serie. Deutz-Fahr bouwt hier de iMonitor3 in (twaalf inch), die met de Xtend-functie kan worden uitgebreid met een tweede scherm op een tablet. Er is sectie controle (tot 200 secties), Auto Turn-functie en TIM (Tractor Implement Mangement). Tot slot bouwt SDF een nieuwe GNSS-ontvanger op het dak, de SR20. Deze heeft een gyroscoop geïntegreerd en nieuw is de optionele Skybridge-functie waarmee je op een kunstmatig signaal kunt doorrijden als het gps-signaal even wegvalt.
Gerelateerde tags: Deutz-Fahr, 8280, TTV,