Terug naar nieuwsoverzicht

Deutz-Fahr presenteert nieuwe 8-serie

Trekkerfabrikant Deutz-Fahr komt met een nieuwe trekker op de markt: de 8280 TTV.

Deutz-Fahr vult het gat tussen de 7-serie (max. 246 pk en 8,2 ton gewicht) en de 9-serie (vanaf 295 pk en 11,8 ton) nu op met de nieuwe 8280 TTV. Dit nieuwe tussenmodel levert maximaal 287 pk en weegt tussen de 9,5 en 10,2 ton. Onder de motorkap ligt een 6.1 liter TTCD 6.4 zescilinder (Deutz) die voldoet aan de Stage 5-emissienorm. Het verschil hierin met de 7-serie, is het gebruik van een dubbele turbo en hogere inspuitdruk (2.000 bar).

De trekker wordt gebouwd in het Duitse Lauingen, en wordt eind september of begin oktober verwacht in Nederland.

Deze nieuwe 8-serie kent één model: de 8280 TTV. Deze levert maximaal 287 pk, en dat komt uit een 6.1 liter TCD-zescilinder (Deutz). Foto’s: Deutz-Fahr

Een SDF-transmissie

In tegenstelling tot de 7- en 9-serie koopt SDF voor deze 8-serie geen ZF-transmissie in, maar ontwikkelde er zelf een. Dit is een SDF T7780 TTV geworden. Niet eerder bouwde SDF een traploze transmissie voor deze vermogensklasse. SDF maakt gebruik van twee mechanische groepen die volautomatisch schakelen en gebruikt verder traditionele CVT-componenten: planetairs, automatische koppeling, en twee hydraulische componenten. De trekker rijdt 60 km/u met een motortoerental van 1.830 omw./min, en de motor draait slechts 1.220 toeren bij 40 km/u.

Overigens, de 8280 TTV komt optioneel met droge schrijfremmen in de Dana-vooras (verplichte optie voor 60 km/u). Mede hierdoor mag de trekker nog 16 ton wegen bij die topsnelheid. Dat betekent dat je nog 6.5 ton aan werktuigen zou mogen aankoppelen.

SDF ontwikkelde zelf een geheel nieuwe traploze transmissie. Hiermee rijdt de trekker maximaal 60 km/u met 1.830 toeren per minuut.

Schakelbare frontaftakas

De 8-serie heeft standaard 3 aftakastoerentallen achter (540E/1.000/1.000E). Opmerkelijk is de schakelbare (Dual Speed-)frontaftakas met twee toerentallen (1.000 en 1.000E). De 8280 TTV tilt 11,1 ton en is nu optioneel leverbaar met vlakdichtkoppelingen voor de hydrauliekslangen. Standaard zijn er alleen elektronische ventielen, met een debiet van 120 l/min (optie: 140 of 210 l/min), maximaal 8 stuks.

Met TIM en Xtend

De cabine, met pneumatische cabinevering, komt van binnen sterk overeen met de 7- en 9- serie. Deutz-Fahr bouwt hier de iMonitor3 in (twaalf inch), die met de Xtend-functie kan worden uitgebreid met een tweede scherm op een tablet. Er is sectie controle (tot 200 secties), Auto Turn-functie en TIM (Tractor Implement Mangement). Tot slot bouwt SDF een nieuwe GNSS-ontvanger op het dak, de SR20. Deze heeft een gyroscoop geïntegreerd en nieuw is de optionele Skybridge-functie waarmee je op een kunstmatig signaal kunt doorrijden als het gps-signaal even wegvalt.

De iMonitor3 kan tot 200 secties bedienen, en kan overweg met TIM-functies.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Grotere cabine op zescilinder Krone-hakselaars

Krone heeft haar zescilinder BigX-modellen een update gegeven. De motoren voldoen nu aan de Stage V-normen en als optie kun je...
Afbeelding artikel

Unieke liftcabine biedt veel overzicht

Fendt presenteerde eind 2019 de Cargo T955 op de Agritechnica. De Sennebogen 355E die schuilgaat onder dit Fendt jasje komt uit...
Afbeelding artikel

Evers Duodisc bemest in graan en gras

De Duodisc is er in werkbreedtes van 12 tot 18 meter, en is door de buitenste velden op te klappen ook...