Terug naar nieuwsoverzicht

Sulky-strooier compenseert de invloed van rijwind

Met de nieuwe Speed Control-functie worden de kunstmestkorrels in feite meer in het midden van de strooischijf gegooid naar mate de rijsnelheid toeneemt, om de invloed van rijwind te compenseren. Foto's: Sulky

Volgens machinefabrikant Sulky beïnvloedt de rijwind die ontstaat bij het kunstmest strooien op hogere rijsnelheid het strooibeeld negatief. Sulky bedacht daarom ‘Speed Control’ wat dit automatisch corrigeert.

De Franse fabrikant Sulky ontwikkelde een nieuwe techniek voor op hun kunstmeststrooiers waarbij de instelling van het strooibeeld automatisch de toenemende rijwind bij hogere rijsnelheid corrigeert. Volgens Sulky neemt de invloed van rijwind op het strooibeeld namelijk toe naar mate sneller wordt gereden, zoals met 10 tot 20 kilometer per uur. Dat is vooral het geval bij grote strooibreedtes, zoals 33 meter of zelfs 50 meter breed. Concreet betekent het, dat de kunstmestkorrels die het verst weg worden gestrooid naar de zijkanten, minder ver vliegen bij een hogere rijsnelheid.

Lees verder onder de foto

Elektrische cilinders regelen het valpunt wáár de kunstmestkorrels op de strooischijf valt. Bij een hogere rijsnelheid valt de korrel meer in het midden van de strooischijf, waardoor de schoepen meer energie meegeven aan de korrel.

Elektrische cilinders regelen het valpunt wáár de kunstmestkorrels op de strooischijf valt. Bij een hogere rijsnelheid valt de korrel meer in het midden van de strooischijf, waardoor de schoepen meer energie meegeven aan de korrel.

Midden op de schijf

Sulky lost die invloed van rijwind op met een nieuwe functie die ‘Speed Control’ heet, en wat komend najaar leverbaar is op de X40- en X50-kunstmeststrooiers. Deze kunstmestrooiers hebben verstelbare uitstroomopeningen die het valpunt van de kunstmest op de strooischotel bepalen. Diezelfde techniek gebruikt Sulky ook om met twaalf secties plaats specifiek te strooien. Met Speed Control worden de kunstmestkorrels in feite meer in het midden van de strooischijf gegooid naar mate de rijsnelheid toeneemt. De schoep geeft dan namelijk meer energie mee aan de korrel zodat die verder weg wordt gestrooid. Op die manier wordt de ‘smallere werkbreedte’ die ontstaat door toename van rijwind, volautomatisch gecompenseerd door het strooibeeld te ‘verbreden’.

Sulky won vorige week met Speed Control een zilveren innovatieprijs tijdens een online editie van de Franse landbouwbeurs Sima.

Met een app

Als chauffeur hoef je weinig aan die nieuwe extra functie te doen. De strooier werkt namelijk al met een applicatie op de smartphone waar je zaken invoert als soortelijk gewicht, korrelgrootte, werkbreedte, en de gebruikte korrelmix. De Speed Control-functie past puur de instelling van het strooibeeld aan op basis van het rijsnelheidssignaal van de trekker. De functie houdt verder geen rekening met windrichting en -kracht.

Sulky-importeur Farmstore uit Bleksensgraaf (Z.-H.) verwacht dat het systeem komend najaar beschikbaar is voor verkoop. De testfase zou inmiddels zijn afgerond. Het is nog onbekend in welke vorm Speed Control op de markt komt (als optie af fabriek, of retrofit) en hoe prijsstelling gaat zijn.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Nog nauwkeuriger doseren met Amazone ProfisPro

Amazone breidde zijn Profis-weegsysteem voor kunstmeststrooiers uit met FlowControl om nog wat preciezer kunstmest te kunnen strooien. Deze upgrade heet ProfisPro....
Afbeelding artikel

Binnen werkbreedte variabel strooien

Kverneland heeft een nieuwe softwaremodule ontwikkeld, waarmee de Kverneland Exacta Geospread- en Vicon RotaFlow-kunstmeststrooier voortaan ook binnen de werkbreedte de gift...
Afbeelding artikel

Sulky-zaaimachines voor lichte en zware bodems

Op de laatste editie van de Sima in Parijs introduceerde Sulky twee prototypes van nieuwe zaaimachines: de Master P30 en de...