New Holland T5.120 Dynamic Command is zuinig en vlot
Afgelopen najaar testten we zeven 120 pk sterke trekkers mét voorladers in één grote multi-trekkertest. De achttraps powershift van de New Holland T5.120 Dynamic Command bewijst in deze test z’n voordeel, al kan schakelautomatiek beter. De FPT-motor is (wederom) de beste. Het weggedrag mist comfort vanwege een onstabiel karakter en stugge remmen.
Met de beste motor én transmissie, verwacht je van de New Holland gewoon topscore in de trekkertest. En die krijgt-ie! Mét opties, kost deze € 117.081, en dat is gemiddeld.
Motor
De 4,5 liter FPT-motor voldoet aan Fase V en heeft een zuinig karakter. Op de McCormick (met zelfde blok, maar Fase IV) na, is de T5 het zuinigste met 231 g/kWh bij max. vermogen en 226 g/kWh bij max. koppel. De vermogenskromme van de T5 toont een breed toerengebied om in te werken en levert het meeste koppel (518 Nm).
Transmissie (4,1)
De T5 Dynamic Command gebruikt een dubbele koppeling in de achttraps-powershiftbak. Dat werk zeer soepel en snel. De groepenschakeling (A naar B, en B naar C) duurt daarentegen lang, en daarom is de trekker niet het snelst in de acceleratietests. Positief: die groepenschakeling gebruik je niet in het land, want met acht trappen voldoet de B-groep praktisch altijd.
Net als de John Deere, kun je de ‘rem-tot-neutraal’-functie instellen in één van drie standen. Niet alle testchauffeurs zijn tevreden met de schakelautomatiek, omdat het programmeren ervan niet intuïtief is. Volgens New Holland is dit makkelijker met het optionele Intelliview 4-scherm. De f/r-shuttle heeft geen neutraalpositie, maar -knop, waarbij het dashboard aantoont of-ie in neutraal staat of niet.
Lees verder onder de foto
Hydrauliek & aankoppelen (3,6)
De spatbordbediening plaatst New Holland hoog, en aan de buitenkant van de trekker. Dat is niet praktisch, maar wel veilig (dwingt om náást de trekker te staan). Simpele stabilisatoren, met pen-gat-verstelling. Hydrauliek ventielen en hendels is duidelijk gemarkeerd, en de hendels zijn goed gepositioneerd. Het debiet is aan te passen op het ventielenblok. De hefbediening is uitstekend; alle functies zijn samengevoegd op één ‘bobbel’ in de armleuning. Je kunt hef ook bedienen op de (vaste) schakelpook.
Cabine en elektronica (3,4)
De New Holland-cabine is voor de grote modellen al jaren hetzelfde. Prima stuurverstelling en armleuning. Alle functies zijn dicht bij elkaar gezet, behalve de aftakasknop die nogal ver naar achter is geplaatst. Opbergruimte is (te) gering, optioneel is de T5 te krijgen met extra box achter de bijrijdersstoel.
In de armleuning vind je tiptoetsen, die zijn niet het meest ergonomisch. Soms moet je even zoeken naar de correcte knop. Er zijn nogal wat drukknoppen om het dashboard te bedienen. De trekker heeft, op enige basic-automatiek na, geen kopakkerautomatiek. Als je dat wel wilt, moet je het optionele Intelliview 4-scherm mee bestellen.
Lees verder onder de foto
Exterieur (3,8)
De trap is wat stijl, wat vooral bij uitstappen niet het meest comfortabel is. Gereedschapskist is klein. Eindelijk verbeterde New Holland de ruitenwisser; die is nu groter en beweegt nu 180 graden. Een hele verbetering. Werklampen geven veel licht en zijn gemakkelijk in gebruik via het paneel in het dak.
Rijgedrag (3,6)
De cabine is stil, de acht powershifttrappen schakelen bijzonder soepel en er is veel zicht rondom vanwege de schuin aflopende motorkap, het dakraam en de geïntegreerde parallelgeleiding van de voorlader. Maar over het algemeen vinden we de vooras- en cabinevering te stug. Het absorbeert gaten en hobbels in het asfalt minder goed, dan andere. Daarbij is het moeilijk om de remmen exact te doseren, en ze vragen té veel pedaalkracht. Je drukt jezelf ermee uit de stoel(vering), ook omdat deze kort onder de stoel zijn geplaatst. Niet slecht, maar dit is wel de minst favoriete transporttrekker.
Voorladerwerk (3,9)
De T5 werkt zeer precies en snel. Niet zó snel als de John Deere, maar de transmissie is wel beter geschikt. Je kunt schakelen via de joystick, maar hier kun je niet de f/r-shuttle bedienen. De hydrauliek is bruikbaar zodra je de contactsleutel omdraait, je hoeft niets te activeren. Grootste nadeel van de T5, waar alle testchauffeurs het over eens zijn, is dat deze erg licht is aan de achterkant. Let dus op, bij zwaar voorladerwerk – ook bij een kleine bak.
Onderhoud (4,2)
We zijn positief over de ruimte die er is om het koelpakket schoon te maken, maar negatief over het vergrendelmechanisme hiervan. Luchtfilter ligt helemaal voorop; goed bereikbaar. Maar er zijn twee cabinefilters (aan weerzijde) in het dak. Er is een voorfilter in de AdBlue- en dieseltank.
Gerelateerde tags: Dynamic Command, Finland, New Holland, Trekkertest