McCormick X6.420 eenvoudig en zuinig
Afgelopen najaar testten we zeven 120 pk sterke trekkers mét voorladers in één grote multi-trekkertest. Wie puur kijkt naar meetresultaten, verwacht McCormick als testwinnaar. Maar in het dagelijks gebruik is de trekker minder handig, vanwege ontbrekende schakelautomatiek en een kleinere cabine waar details ontbreken.
Met de meest zuinige FPT-motor en een basic drietraps powershift, is de McCormick het best te omschrijven als zuinig, eenvoudig en dat met een prima rijgedrag. In onze testuitvoering kost deze bruto € 107.500 en dat is € 12.000 minder dan het groepsgemiddelde.
Motor
De FPT-motor is het zuinigste in de testgroep: 229 g/kWh bij max. vermogen, en 223 g/kWh bij max. koppel. De X6 heeft niet de meeste pk’s onder de kap, maar in de praktijk wel de beste motorkarakteristiek vanwege een breed toerengebied waarin je kunt werken. Er is maar één toerental-pre-set en die kun je niet overrulen met het pedaal.
Transmissie (2,8)
Voor de meeste klussen is de basic drietraps-powershiftbak voldoende. Vreemd: achteruitrijdend is er maar één trap te gebruiken. Er is een automatische speedmatchingfunctie die een powershifttrap kiest bij het schakelen van mechanische versnellingen. De manuele pook schakelt prima, maar voor de groepenschakeling moet je even stilstaan. Powershifts schakelen wat ruig, en daarvan kun je de agressiviteit niet aanpassen. Alhoewel, er is een oranje draaiknop waarmee je de agressiviteit van f/r-shuttle instelt, en die lijkt ook effect te hebben op de powershifttrappen. Tijdens veldwerk zijn er trouwens twaalf versnellingen tussen 3 en 20 km/u.
Hydrauliek en aankoppelen (3,8)
De spatbordbediening is goed te bereiken, en laag genoeg om óók een heflat opzij te trekken. Het reactievermogen van de hef is relatief langzaam, vanwege de kleine pomp. Wat ons betreft is bediening voor de hefinrichting té ver naar achter geplaatst, zeker bij werkzaamheden waar je die veel gebruikt. De draaiknop voor het hefhoogtelimiet, zit rechtsachter de stoel, bijna op de vloer. Draaiknoppen bieden nauwelijks weerstand, en lijken daardoor gevoelloos. De mechanische ventielen zijn daarentegen het beste in de testgroep: ze laten zich soepel bedienen en zijn goed geplaatst.
Lees verder onder de foto
Cabine & elektronica (3,5)
De cabine doet relatief klein aan, en is laag. Dat laatste is vervelend in combinatie met voorladerwerk op hoogte. Er is een dakraam, maar die is klein en is te ver naar achteren geplaatst. Opbergruimte is beperkt. Er is een klein stuurwiel, maar die pakt wel lekker vast.
Over het elektronicagedeelte kunnen we kort zijn. Het dashboard bestaat uit twee analoge schermen en een zwart-wit digitaal scherm. Doet ouderwets aan, maar geeft wel de nodige basisinformatie over snelheid en versnellingen. Op de rechter console zijn grote kleurrijke tuimelschakelaars geplaatst. De X6.4 is de gemakkelijkste trekker om zo mee weg te rijden, maar schakelautomatiek had er toch wel mogen zijn.
Exterieur (3,4)
Kogels bewaar je in de kleine gereedschapskist, die praktisch is geplaatst boven de dieseltank. Voor groot gereedschap is geen ruimte. De McCormick heeft prima dagrijverlichting, maar in het donker valt de hoeveelheid licht tegen. De testtrekker was voorzien van een extra lichtpakket, maar had toch geen werklampen gericht op de zijkant.
Lees verder onder de foto
Rijgedrag (3,8)
Alleen in deze McCormick en de Zetor moet je nog écht schakelen met een versnellingspook. Er is geen schakelautomatiek. Het valt op dat er grote stappen tussen de powershiftversnellingen zijn (400 tpm per trap). De cabine- en voorasvering werken absoluut perfect! Er is enige speling in het stuurwiel en naar ons gevoel maken de Michelin-banden (met zelfde spanning) de trekker meer nerveus, vooral zijdelings.
Voorladerwerk (3,1)
De X6.4 is de enige trekker in deze test met een mechanische joystick. Een elektrische joystick is niet leverbaar af fabriek. De grote hendel werkt prima, al had deze dichter bij de stoel mogen staan. De voorlader beweegt traag, vanwege een kleine pompcapaciteit (66 l/min, grotere pomp is optie). Tijdens voorladerwerk moet je geregeld handmatig schakelen: bij een kleine afstand, en terug schakelen bij opscheppen.
Onderhoud (2,9)
Het voorlader-subframe blokkeert de oliepeilstok (met schroefdraad) en bijvuldop. Ook is er een lange peilstok op de achterbrug voor hydrauliekolie, in plaats van glas. Het koelpakket kan niet open, maar er is een voorfilter dat eruit kan. Luchtfilter is goed toegankelijk. Cabinefilter vraagt om klimvaardigheid (of een ladder), en is vastgezet met onhandige schroeven die je kwijt kunt raken. Veel smeernippels op de vooras.
Gerelateerde tags: Finland, McCormick, Trekkertest