fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Accu beperkende schakel bij elektrische trekker

Foto: Matthijs Verhagen

Elektrische trekkers: de een moet er niet aan denken, de ander móet wel. Bijvoorbeeld om de CO2-uitstoot in de civiele sector rap te verminderen. Jort Hoestra, oud-student aan de WUR, onderzocht of de Nederlandse landbouw klaar is voor de introductie van de elektrische trekker. Een samenvatting.

Voorjaar 2020 vulden 246 mensen een enquête in over de acceptatie van de elektrische trekker via de websites van Boerderij, TREKKER en Wageningen Universiteit. In de vragenlijst werd onder andere geïnformeerd naar wat gebruikers het meest en minst belangrijk vinden bij de mogelijke aanschaf van een elektrische trekker in de toekomst. En wat daarnaast de redenen zijn om wel of geen elektrische trekker aan te schaffen.

Komende tien jaar

De meerderheid (82%) van de ondervraagde agrariërs geeft aan de komende tien jaar nog niet over te gaan tot aanschaf van een elektrische trekker. Dit komt met name doordat de boer nog niet overtuigd is van de elektrificatie van de trekker. Het vertrouwen in de huidige techniek, bekend van onder andere de auto-industrie, speelt hierin een belangrijke rol. Daarnaast gaven ondervraagde boeren aan veel waarde te hechten aan het vertrouwde trekkermerk met de bijbehorende dealer. De laatste moet volgens de onderzochte doelgroep ook ingesteld zijn op de elektrische voertuigen. Deze twee dingen moeten vertrouwd aanvoelen; de machine is toch van essentieel belang voor de dagelijkse werkzaamheden, en daarmee voor het inkomen, zo schrijft Hoestra.

Rigitrac wil in de eerste helft van 2021 de eerste tien elektrische trekkers produceren. Het vinden van de juiste elektrische onderdelen die passen bij de trekker is volgens Rigitrac lastig. Hoekstra bevestigt dit in het eerste gedeelte van zijn onderzoek. Elektrische componenten zoals accu’s zijn vaak nog in de ontwikkelfase.

Overwegingen

De voordelen die een elektrische trekker volgens de analyse zouden meebrengen, zijn lagere kosten per draaiuur, toename van vermogen, verbeterd rijcomfort en fiscale voordelen (zie kader). Daarnaast blijkt uit het onderzoek van Hoestra dat er ook nieuwe ontwikkelingen ontstaan. Bijvoorbeeld aftakassen die op elk gewenst toerental kunnen draaien, en een frontaftakas die onafhankelijk draait van de aftakas op de achterbrug. Een elektrisch voertuig levert daarnaast vanaf het inschakelmoment 100% vermogen.

De nadelen die de ondervraagde doelgroep verwacht, komen met name neer op de beperkte accutechniek. Dingen die genoemd werden, zijn de hoge aanschafprijs, beperkte actieradius, lange laadtijd en onzekere levensduur van de accu. De beperkte actieradius in combinatie met de laadtijden zorgt, afhankelijk van het gebruik, voor een onderbreking van de werkzaamheden. Dit zien de ondervraagden als een behoorlijke beperking. Naast de onderbreking moet je continu rekening houden met het opladen van de accu’s én de tijd die dit in beslag gaat nemen. Met de huidige diesels wordt een trekker bijvoorbeeld elke dag getankt, of wanneer het nodig is (dat zie je als chauffeur van tevoren aankomen). Een van de gegeven antwoorden: “De accu geeft aan dat je nog twee uur kunt werken, en je moet nog een stuk ploegen waar naar schatting 1,5 uur werk in zit. Vervolgens zet je de werklampen aan, en je ziet de werktijd teruggaan naar één uur.”

Elektrische minishovels zijn er al langer. Ben je in de gelegenheid zo’n elektrische variant aan te schaffen, dan kan het interessant zijn om naar de regelingen en subsidies te kijken. Uit het onderzoek blijkt dat overheidsbeleid een belangrijke rol kan gaan spelen in de introductiefase, bij de kennismaking met elektrische trekkers.

Veehouder eerder dan akkerbouwer

Of elektrische trekkers voor het eerst op akkerbouwbedrijven opduiken, of op aan veehouderij gerelateerde bedrijven, is afhankelijk van de technische eigenschappen van de werkelijke productiemodellen. Hoestra laat weten dat de ondervraagde agrariërs en loonwerkers die een trekker veel uren per dag inzetten de meeste beperkingen zien. In de conclusies staat ook dat akkerbouwers een groter nadeel zullen ondervinden van de lagere actieradius dan melkveehouders. Daar staat tegenover dat de lagere operationele kosten en de hogere mate van grip een groter voordeel zijn voor de akkerbouwers.

CO2-uitstoot

Uit het onderzoek van Hoestra blijkt dat boeren de minste waarde hechten aan het feit dat elektrische trekkers geen CO2 uitstoten, althans niet ter plekke. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de uitstoot ‘nog’ geen directie invloed heeft op de economische aspecten, op belastingtechnische voordelen na. Terwijl er in de civiele en bouwsector steeds meer vraag komt naar machines die weinig tot geen CO2 uitstoten. Grote projecten worden namelijk niet altijd gegund aan de goedkoopste inschrijving, maar mededingers kunnen ook punten verdienen voor reductie van de CO2-uitstoot.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Blog | ‘Onderhoud elektrische trekker; monteurs moeten kiezen’

Een monteur met kennis van dieselmotoren kon alles repareren. En nu, met de elektrische trekker?
Afbeelding artikel

Eerste volledig elektrische Fendt afgeleverd

Fendt dealer Holland-Utrecht leverde net voor kerst de eerste volledig elektrische Fendt af aan Van Huizen Groenvoorziening. Die gaat de trekker...
Afbeelding artikel

Toekomst van de landbouw volgens John Deere (Video)

Op een video die John Deere onlangs publiceerde, toont het bedrijf een zwerm elektrische autonome trekkers aan het werk. ‘Een blik...
Beheer
WP Admin