Schäffer 3650
ECHTE PREMIUM MACHINE
De Schäffer is een echte kwaliteitsmachine. Dat merk je aan de materialen die de fabrikant gebruikt, en vooral aan hoe precies de shovel reageert op het pedaal en de joystick. De Schäffer is ook
de sterkste bij lage rijsnelheden.
Schäffer staat op plek vier, in deze minishoveltest. We zijn vooral onder de indruk van hoe Schäffer erin slaagt om de machine aan te laten voelen als een premium-machine. Dat zit ‘m vooral in de bouwkwaliteit en de materialen die Schäffer gebruikt, alsook in hoe fijntjes de minishovel reageert als je het gaspedaal indrukt of de joystick beweegt. De machine zet een paar records. Ten eerste: de grootste trekkracht (en dus duwkracht) bij 2 km/u en lager. Dit merk je als je een bak in een grondhoop duwt. En ten tweede: de parallelgeleiding geeft slechts 1 graad afwijking als je de giek volledig omhoog of omlaag doet – net als de Relly en Avant. Op bijna alle andere metingen scoort-ie rondom het gemiddelde. Deze 3650 heeft een brutoprijs van € 60.897 en dat is € 9.000 boven gemiddeld.
Omhoogslaande deur
Het is heel fijn werken met de Schäffer. Bij het laden van zand, is de shovel merkbaar snel en sterk. De hydrostatische aandrijflijn heeft gewoon erg veel kracht en is super afgeregeld. Gemiddeld over vier rijsnelheden trekt de Schäffer 27% meer dan gemiddeld, en zoals gezegd bij de laagste snelheden is-ie het sterkste van allemaal. Ook stuurt de minishovel opvallend fijn. Omdat de minishovel wat agressief reageert, scoort-ie iets minder goed tijdens de precisietests. Langere chauffeur hebben moeite met de beperkte ruimte op de vloer tussen de stuurkolom en de stoel, maar kortere chauffeurs
(minder dan 175 cm) wijzen de Schäffer juist aan als één van de meest ergonomische. Opvallend is de ‘deur’, die opent namelijk omhoog. Omdat die deur niet helemaal omhoog weg vouwt, stootten sommige chauffeurs hun hoofd ertegen.
Potentiometer
In de metingen rondom de giek en hydrauliek scoort de Schäffer meestal gemiddeld, met over het algemeen een degelijk resultaat. De giek beweegt bijvoorbeeld relatief snel, en tijdens de praktijktests ervaarden we de giek als sterk genoeg. Er is een eenvoudige optie voor een continue oliestroom naar een werktuig (drukknop) en er is een potentiometer waarmee je dan het motortoerental instelt. Slim detail: er is een knopje naast de koplamp waarmee je de ventielen in zweefstad zet. Handig bij het aankoppelen van bijvoorbeeld een balenklem. De afwerking en bouwkwaliteit zijn uitstekend, alleen de sluitingen van de motorkap en wat scharnieren lijken wat goedkoop.
PLUSPUNTEN
– Handig knopje bij giek om druk van 3e functie te halen
– Zeer sterke aandrijflijn
– Goed zicht op bak/werktuig
MINPUNTEN
– Deur opent niet ver genoeg omhoog
– Beperkte voet-/beenruimte
– Transmissie niet zo precies bij lage snelheden
Langere chauffeurs hebben moeite met de beperkte ruimte tussen stuurkolom en stoel, maar voor kortere chauffeurs is dit juist een van de meest ergonomische.