fbpx

STERK DESIGN, ZWAKKE RIJMOTOR

De Kaweco-minishovel is slim ontworpen, is lekker eenvoudig, maar zou wel wat meer trekkracht (duwkracht) mogen hebben. Sommige details kunnen beter. Maar al met al: een prima, praktische machine.

Kaweco eindigt in deze minishoveltest op het ‘rechter rijtje’: plek 10 van de 15. We meten bijvoorbeeld relatief weinig trekkracht (duwkracht) en ook de hefkracht is geen record – al maakt het dit laatste goed met een bovengemiddelde uitbreekkracht. Kaweco startte in 2020 met de bouw van minishovels, en kort na onze test in zomer 2024 maakte moederbedrijf Royal Reesink bekend alle activiteiten rondom het merk stil te leggen. Inmiddels is bekend dat het Duitse Fliegl de shovelproductie voortzet. Deze zomer maakt Fliegl meer details bekend. De KW25-27 stond in de prijslijst voor €54.310 en dat is €2.300 meer dan gemiddeld.

Hoge vloer
Het motortje maakt een fijne ronk, al is-ie wel aan de luide kant. De shovel is zeer eenvoudig te bedienen, en reageert ook snel. De stabiliteit is gemiddeld. Helaas is het haast onmogelijk om de giek en bak gelijktijdig precies te bedienen, wat waarschijnlijk te maken heeft met hoe de hydrauliek is opgebouwd. Ook merk je in de praktijk dat het stuurwiel veel omwentelingen vraagt (5,25) om van uiterst links naar uiterst rechts te sturen, en andersom. De Kaweco heeft de hoogste cabinevloer van allemaal (88 cm). Er is een trappetje, maar de treden zitten te veel recht onder elkaar om die goed te gebruiken. Voor kortere chauffeurs geldt ook hier: als je je stoel ver genoeg naar voren schuift om goed bij het stuur en de pedalen te komen, dan zit de joystick te dichtbij gemonteerd.

Grote uitbreekkracht
We meten met de Kaweco de op één na grootste uitbreekkracht van 4.070 kN. In de praktijk merkten we dit, omdat de Kaweco, die werd geleverd met een relatief grote bak, de enige machine is die z’n kont optilt als je een bak zand volschept en intrekt. Andersom meten we een hefkracht die minder is dan gemiddeld. Wél merkten we, en timeden we, dat de giek relatief traag beweegt. Er is een aparte, mechanische hendel waarmee je de derde functie bedient. Het inch-/rempedaal werkt naar onze zin trouwens te veel als een aan-uitfunctie; deze mag wel beter te doseren zijn. Tot slot nog over de trekkracht (duwkracht): als je kijkt naar het groepsgemiddelde, dan trekt de Kaweco 91,3% daarvan.

De Kaweco heeft de hoogste cabinevloer van allemaal (88 cm). Tijdens het werken valt op dat je relatief veel stuuromwentelingen maakt om volledig te draaien (5,25 omwentelingen).