fbpx

STERK, SNEL EN RIJDT ALS ‘N GROTE

De elektrische JCB 403-E heeft goede hydrauliek en een soepele aandrijflijn. De elektronica heeft wel even tijd nodig om op te starten, en het wisselen van rijrichting kan wel agressiever.

JCB heeft deze elektrische minishovel nu zo’n drie jaar op de markt. De machine presteert prima in onze grote vergelijkingstest, al is er ook wel ruimte voor verbetering. De testchauffeurs beoordelen de JCB als de op één na beste, maar op de technische metingen scoort het merk doorgaans wat minder dan gemiddeld. De combinatie van die twee maakt dat-ie op plek vijf eindigt. Maar om dat in perspectief te zetten: op een schaal van in totaal 1.000 punten, zit er maar 20 punten verschil tussen de nummers drie, vier, vijf en zes. De JCB werkt met een 20 kWh-accu en 96 volt-systeem. De brutoprijs is € 75.900 en dat is ongeveer het gemiddelde in deze vergelijking.

Fijne zit
De minishovel werkt fijn. Het valt op dat als je al rijdend van rijrichting wisselt, de transmissie niet zozeer afremt. Daardoor voelt de JCB niet zo agressief aan. Het starten duurt even: contactsleutel om, wacht tot een klein blauw lampje knippert, en dán de sleutel verder draaien zodat het blauwe lampje aan blijft. Daarvoor moet je de minishovel in neutraal zetten. De kracht en snelheid van de hydrauliek zijn goed in balans met de kracht in de aandrijflijn. De JCB biedt een prima werkplek en ook kortere chauffeurs (onder de 1,75 m) kunnen, in tegenstelling tot menig minishovel, hier fijn werken. De vloer is niet helemaal vlak. De giek, de spiegels en de beschermingsbeugel aan de voorzijde ontnemen wel relatief veel zicht. En die spiegel zit ook wel een beetje in de weg bij het in- en uitstappen.

Instellen in percentages
De giek van de JCB beweegt het snelst van alle elektrische shovels. Een werkcyclus duurt hier 10,5 seconden. We meten daarentegen een hefkracht en uitbreekkracht die beide lager zijn dan gemiddeld. Laag bij de grond tilt de JCB 1.140 kilo (gemiddeld 1.660 kilo), hoger in de lucht tilt-ie 960 kilo (terwijl dit gemiddeld ruim 1.300 kilo is) en de uitbreekkracht is 2.116 kN (gemiddeld ruim 3.100 kN). Je kunt instellen, met percentages, hoeveel liter olie de pomp per minuut moet geven. De aandrijflijn heeft drie groepen. Twee daarvan zijn vrij standaard, en in de derde groep kun je de rijsnelheid limiteren in percentages. Dat laatste kun je gebruiken in combinatie met een rolbezem bijvoorbeeld. De JCB blijkt overigens één van de sterkste te zijn in de trekkrachtmetingen. De motorkap gaat lekker ver open, en daarmee zijn de belangrijkste componenten goed toegankelijk. Zekeringen en relais zitten afgeschermd gemonteerd tegen de achterwand van het bestuurdersplatform; ogenschijnlijk goed beschermd tegen water en stof. JCB maakt duidelijk veel gebruik van hydrauliekleidingen, in plaats van slangen. Alle bedieningselementen maken een degelijke indruk. Ook het constructiewerk en de verflaag zien er uitstekend uit. De bouwkwaliteit lijkt goed!

TECHNISCHE GEGEVENS
Gebouwd in: China
Gewicht (folder): 2.729 kg
Gewicht (gewogen): 2.555 kg
Gewicht voor/achter: 26/74%
Accu standaard (optie): 20 kWh
Voltage: 96 volt
Lxbxh: 340x144x224 cm
Wielbasis: 158 cm
Prijs standaard: € 72.700
Prijs zoals getest: € 75.900

De JCB biedt een prima werkplek en ook kortere chauffeurs (onder de 1,75 m) kunnen hier fijn werken. De vloer is niet helemaal vlak. De giek, de spiegels en de beschermingsbeugel aan de voorzijde ontnemen wel relatief veel zicht.