fbpx

FIJNE MACHINE, MAAR COMFORT KAN BETER

Giant valt vooral op met z’n souplesse. De minishovel reageert heel vloeiend op het rijpedaal en op de joystick. De Giant eindigt op de tweede plek. Vooral de ergonomie kan beter.

Tobroco-Giant in Oisterwijk (N.-Br.) bracht één van de eerste units van het nieuwe, elektrische model G 2700 E HD naar onze test. We merkten hier geen kinderziektes op – de machine presteert prima op alle metingen en laat zich fijntjes bedienen. De Giant eindigt op de tweede plek in deze vergelijkingstest met zes elektrische shovels. De shovel staat in de prijslijst voor bijna € 80.000 – dat is € 5.300 meer dan gemiddeld.

Bovengemiddeld
Zoals gezegd doet de elektrische Giant het goed in de metingen. We meten bijvoorbeeld het hoogste hefbereik (285 cm). Ook de hefkracht en de uitbreekkracht zijn bovengemiddeld. Een werkcyclus (giek omhoog en omlaag, bak in en uit) duurt 12,3 seconden. Dat is gemiddeld. In de praktijk voelt-ie echter snel aan, omdat je altijd de maximale snelheid hebt als je de joystick beweegt – je hoeft niet zoals bij een diesel gas te geven om ’m sneller te laten bewegen. Tot slot: we meten ook een bovengemiddelde externe oliestroom (47 l/min) en de hoogste hydraulische druk (222 bar). De Giant is wel het meest beperkt in rijsnelheid: maximaal 17 km/u. Ook accelereert de machine relatief langzaam, en in de schildpadmodus is 6 km/u de max. Aan de positieve kant: de automatische parkeerrem werkt uitstekend.

Beperkte ruimte
Vanwege beperkte beschikbaarheid van de minishovels kregen we een minishovel met volwaardige cabine, terwijl we de fabrikanten vroegen om een (opklapbaar) veiligheidsframe. In die cabine is de ruimte beperkt. Het is bijvoorbeeld wat krap tussen de stuurkolom en de stoel, en vanwege de grote rechterconsole is de voetruimte ook beperkt. Voor kortere chauffeurs (onder de 1,75 m), is de stoel te hoog gemonteerd, en de joystick staat te ver naar achteren. Op gebied van ergonomie kan Giant daarom nog verbeteren. De machine laat zich wel heel fijntjes bedienen en de shovel reageert feilloos op beweging van de joystick of rijpedaal. Alle smeerpunten van de giek zijn goed te bereiken. We hadden geen oliekoeler voor de hydrauliekolie (is optie). De afwerking is verder uitstekend: het constructiewerk, het laswerk en de verflaag zien er prima uit.

TECHNISCHE GEGEVENS
Gebouwd in: Nederland
Gewicht (folder): 2.688 kg
Gewicht (gewogen): 2.625 kg
Gewicht voor/achter: 26/74%
Accu standaard (optie): 13,3 kWh (26,6)
Voltage: 48 volt
Lxbxh: 330x136x230 cm
Wielbasis: 165 cm
Prijs standaard: € 54.455
Prijs zoals getest: € 79.705

Vanwege beperkte beschikbaarheid van de minishovels kregen we een minishovel met volwaardige cabine. In die cabine is de ruimte beperkt. En voor kortere chauffeurs (onder de 1,75 m), is de stoel te hoog gemonteerd.