fbpx

SOEPEL EN VLOEIEND

De Giant eindigt op de derde plaats in deze minishoveltest. De shovel werkt soepel en vloeiend. Misschien omdat-ie uit Nederland komt: met name voor kortere chauffeurs is de ergonomie beperkt.

Deze Giant is hier wellicht het meest bekend, van alle machines. We snappen dat wel: het is fijn werken met de minishovel en we vonden eigenlijk maar weinig kritiekpunten. Giant scoort het beste van allen op de technische metingen. Voor de praktische zaken eindigt de Giant op de vijfde plek. De combinatie van die twee, dus metingen en praktijkbeoordeling, maakt dat de Giant op de derde plek eindigt in deze minishoveltest. De geteste shovel staat in de prijslijst voor € 55.000, en dat is slechts € 3.000 meer dan gemiddeld.

Hoog gemonteerde stoel
Bovenal bevalt de Giant-shovel goed in alle situaties waarin we ‘m testten. De machine voelt lekker stabiel en rijdt ook met 30 km/u sneller dan menig andere. De hydrauliek voelt sterk. We meten een geluidsniveau van net wat minder dan 85 dB(A) – het is dus een van de stilste drie machines. Het grootste kritiekpunt van de Giant, is dat de ergonomie voor kortere chauffeurs (zeg, korter dan 175 cm) niet het beste is. Voor hen is de stoel namelijk te hoog gemonteerd. Je kunt dat de stoel naar voren schuiven om de pedalen goed te bereiken, en je kunt de stoel op z’n laagste zetten (weinig kilo’s), maar je hebt dan weinig tot geen vering meer in de stoel en de joystick staat dan te ver naar achteren. Langere chauffeurs echter, hebben hier geen problemen. Detail: een buitenspiegel en de deurklink kunnen in de weg zitten bij het in- en uitstappen.

Technische topper
Maar verder hebben we alleen maar lovende woorden over de machine uit Oisterwijk (N.-Br.). De giek reageert zeer precies op de joystick. En de giek scoort ook goed op snelheid en kracht, zowel in de metingen als in de praktijktests. We meten ook de grootste uitbreekkracht hier (4.254 kN). En hoewel de externe hydrauliek misschien niet overdadig is (52,5 l/min), de Giant is heel goed uitgerust als het gaat om slimme functies, zoals cruisecontrol, handgas, en continue druk. Ook de aandrijflijn is lekker soepel en vloeiend – en sterk! We meten één van de grootste trekkrachten, en de Giant was de enige machine die – bepakt en beladen – sterk genoeg blijkt om de wielen te spinnen op het asfalt. Onder de motorkap is ook alles oké: ogenschijnlijk heeft deze machine de grootste koelcapaciteit voor zowel olie als koelwater. De bouwkwaliteit en afwerking zijn subliem.

Het grootste kritiekpunt is dat de ergonomie voor kortere chauffeurs (korter dan 175 cm) niet het beste is. Er zijn geavanceerde functies om rijsnelheid en toerental in te stellen.