Autonome trekker Karl in de wacht
De Franse machinefabrikant Kuhn zegt met de autonome trekker Karl klaar te zijn voor de markt, maar wacht nog met de werkelijke introductie.
Twee jaar geleden stond Kuhn voor het eerst op Agritechnica met zijn autonome trekker Karl: een op een rupsstel gebouwd autonoom voertuig. Karl keert in 2025 terug naar Hannover en wordt nu getoond met een cultivator die inmiddels is voorzien van sensoren die tandbreuk signaleren. Ook zitten er sensoren op de looprollen die zorgen voor het instellen en het bewaken van de werkdiepte.
Wetgeving onduidelijk
Een autonoom voertuig is één, maar autonoom laten werken betekent ook dat er extra sensoren nodig zijn om storingen als tandbreuk of verstoppingen te signaleren en daarop te reageren. Dat is een punt waarvoor nog het nodige ontwikkelwerk nodig is, maar waar inmiddels ook steeds meer oplossingen voor zijn.
De directie van Kuhn meldt dat Karl als autonoom voertuig klaar is voor de markt, maar dat er voorlopig pas op de plaats wordt gemaakt. Er is volgens Kuhn te veel onduidelijkheid in de wetgeving rond de inzet van autonome voertuigen in de landbouw. Leveranciers geven een verschillende uitleg aan de bestaande wetgeving, waardoor Kuhn zelf de conclusie trekt dat de huidige wetgeving niet duidelijk genoeg is om onverantwoorde schadeclaims uit te sluiten.
Vijf Karl-robottrekkers in bedrijf
De afgelopen twee jaar is Karl beproefd en verbeterd. Afgelopen seizoen hebben vijf robottrekkers in de praktijk gedraaid. Ondanks dat het voertuig naar tevredenheid functioneert, staat een daadwerkelijke invoering ervan op de markt voorlopig nog in de wacht.
Auteur: Martin Smits
Nieuwsbrief
Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang het laatste TREKKER-nieuws in je inbox.
"*" geeft vereiste velden aan
Gerelateerde tags: Agritechnica, Autonoom, Kuhn, Robots, Trekkers