fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Valtra G krijgt traploze bak

De Valtra G met cvt krijgt standaard een loadsensing hydrauliekpomp (110 l/min). Dat zou de trekker geschikt maken voor voorladerwerkzaamheden. Foto: Valtra

Op de eerste beursdag van de Agritechnica maakt Valtra bekend dat de G-serie ook leverbaar wordt met een traploze bak. De cvt-versie is afkomstig van Agco en is feitelijk de oude Fendt ML 75 die nu door het leven gaat als de Agco ML 75.

Valtra introduceerde de G-serie eind 2020. Deze serie bestaat uit 4 modellen, van de G-105 tot de G-135 waarbij het typenummer staat voor het nominale motorvermogen. Daarbovenop krijgt elk type met een 6-traps powershift een powerboost van 10 pk. Deze nieuwe traploze variant krijgt geen powerboost.

Valtra claimt dat de traploze G-modellen de makkelijkst te bedienen cvt-trekkers zijn in dit segment. Afijn, dat is aan de eindgebruikers om te beoordelen. Feit is wel dat de bediening van de cvt-versie in de Valtra G gelijk is aan die van de powershift-versie. Valtra noemt de traploze variant niet de ‘Direct’ omdat de cvt niet meer van Valtra is, maar zo dus van Agco.

Met loadsensing

De topsnelheid van 43 kilometer per uur wordt gehaald bij 1.500 motortoeren. Deze cvt komen we overigens ook tegen in de Fendt Vario 300-serie die ook dezelfde motor heeft als deze Valtra: de Agco Power 44-motor met een inhoud van 4,4 liter. Als emissietechniek krijgt deze trekker een diesel-oxidatiefilter (DOC), AdBlue-inspuiting (SCR) en een dieselpartikelfilter (DPF) mee.

De cvt-modellen krijgen standaard loadsensing-hydrauliek mee met een hydrauliekopbrengst tot 110 liter per minuut. Dat zou de trekker uitermate geschikt maken voor voorladerwerkzaamheden, zo stelt Valtra.

Hightech elektronische opties

Verder is de cvt-versie van de Valtra G weinig anders dan datgene wat we al weten. De trekkers hebben nog altijd een typische Valtra-omkeerschakeling met geïntegreerde parkeerstand, een relatief lage motorkap, en bij de SmartTouch-modellen kun je van alles programmeren in de terminal. Denk aan de elektronische hydrauliekventielen en het zogenoemde U-Pilot-kopakkermanagementsysteem.

De G-serie is ook leverbaar met hightech elektronische opties als Valtra Guide, Isobus, Section-Control en TaskDoc. Voor gebruik in het bos profiteert de chauffeur van de 180 graden draaibare stoel in de Active-modellen.

Vanaf 2026 is de Valtra G ook leverbaar met de traploze ML75 van Agco. De trekker haalt daarmee een maximale rijsnelheid van 40 km/u bij een lage 1.500 motortoeren. Foto: Mark Pasveer
Vanaf 2026 is de Valtra G ook leverbaar met de traploze ML75 van Agco. De trekker haalt daarmee een maximale rijsnelheid van 40 km/u bij een lage 1.500 motortoeren. Foto: Mark Pasveer

Volgt er ook een MF?

De Valtra G is een echte Valtra, maar heeft onderhuids vele technische gelijkenissen met de MF 5700-S-serie die voor een groot deel dezelfde Agco-componenten deelt. Het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat Massey Ferguson in deze periode ook een traploze variant van deze 5700-S zal introduceren.

Auteur: Bas van Hattum

Lees ook: Gebruikers Valtra N4: handige trekker, opmerkingen over Direct-bak


Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Turkse Fimaks presenteert nieuwe telescopische minishovel

Minishovel LT50 van de Turkse fabrikant Fimaks is standaard voorzien van een cabine met airco. De nieuwe LS-motor beschikt over 50...
Afbeelding artikel

Bewegingsmelder wint als beste idee tegen gps-diefstal

Een bewegingsmelder in de trekkercabine is dé oplossing tegen gps-diefstal. Dat heeft de jury van de zogenoemde gps-challenge besloten.
Afbeelding artikel

Nieuwe sleepslangbemester voor veehouders: Bomech Ecoline

Nieuwe Ecoline-sleepslangbemester is qua techniek, gewicht én prijs volgens Bomech ideaal voor veehouders die zelf willen sleepslangen.