fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Valtra presenteert nieuwe G-serie

De nieuwe G-serie heeft als topmodel de 135 pk sterke G-135. Onderhuids zijn er veel gelijkenissen met de MF 5700-S serie.

Valtra introduceert de nieuwe G-serie met motorvermogens tussen de 105 en 145 pk. Valtra claimt met de G-serie dé beste voorladertrekker te maken voor de boer. De richtprijzen starten bij € 91.985,-.

Net als in het alfabet valt de nieuwe G-serie tussen de huidige A-serie en de N-serie. Daar waar de N-serie soms nog wat te fors uitviel en de kleine A-serie te min bleek, is het aan de G-serie om deze plaats op te vullen.

De nieuwe G-serie bestaat uit vier typen, van de G-105 tot de G-135 waarbij het typenummer staat voor het nominale motorvermogen. Daarbovenop krijgt elk type een powerboost van 10 pk. Met de introductie van deze G-serie vervallen tevens de kleinste drie modellen van de huidige N-serie. Ondanks het vermogen, is de trekker compact gebouwd, heeft deze hetzelfde design van de grotere N- en T-serie en ook dezelfde cabine. De motorkap loopt fors schuin af waardoor er goed zicht is op wielen en het front. De voorwielen steken iets voor de neus uit. 

Lees verder onder de foto

De enige plek waar je kan zien welk type het betreft, is subtiel te zien aan de schuin aflopende neus, helemaal voorop zie je naast de koplampen staan ‘G 135’.

De enige plek waar je kan zien welk type het betreft, is subtiel te zien aan de schuin aflopende neus, helemaal voorop zie je naast de koplampen staan ‘G 135’. Foto’s: John Christensen

Motor mét boost

De motorkap opent in één geheel waarna je toegang krijgt tot de 4,4 liter Agco Power dieselmotor. Om aan de emissie-eis Stage V te voldoen is er een SCR-katalysator (AdBlue) ingebouwd evenals een diesel-partikel-filter (DPF). De emissietechniek is uit het zicht van de chauffeur gebouwd, rechtsonder de cabine. Het olie-interval is verhoogd naar 600 uur.

Technische equivalent van MF?

De Gima transmissie is een 6-traps powershift en is technisch gelijk zijn aan de zogenoemde Dyna-6 van Valtra’s zustermerk Massey Ferguson (MF) in de 5700-S serie. De transmissie omvat 4 groepen en dat maakt dat er keuze is uit 24 versnellingen voor- en 24 achteruit. Een superkruip is optie en verdubbelt het aantal versnellingen.

Lees verder onder de foto

Dit is de zijconsole van de Active-uitvoering. Wél met armleuningbediening, maar zonder terminal(s) en elektrische bediening van de ventielen.

Dit is de zijconsole van de Active-uitvoering. Wél met armleuningbediening, maar zonder terminal(s) en elektrische bediening van de ventielen. – Foto: John Christensen

Bekeken naar bouwwijze, motor en transmissie, dan mag je de voorzichtige conclusie trekken dat deze nieuwe Valtra-G een gelijke basis heeft als de MF 5700-S serie. Desondanks is de Valtra-G een echte Valtra. Want in en om de cabine zie je niks terug van MF.

Van Hitech tot Versu

Qua techniek en hydrauliek is er keuze uit drie uitvoeringen: Hitech, Active en Versu. De laatste is de meest luxe versie met de Valtra-Smarttouch terminal en armleuning-bediening, elektrische bediening van de hydrauliekventielen, loadsensing hydrauliekpomp  én eventueel met een extra isobus-terminal. In de meest sobere versie ontbeert de Hitech de terminals, de loadsensing pomp en elektrische bediening van de hydrauliekventielen. Valtra verwacht dat de tussenversie, de Active, het meest verkocht zal worden. De Active heeft wél de loadsensing pomp gecombineerd met mechanische bediening van de ventielen.
Typisch Valtra is de aandacht voor kleine, praktische zaken zoals de stroomaansluiting bij het cabinetrapje om de motor voor te verwarmen tijdens extreme winterkou. Ook in het cabinetrapje zit een luchtaansluiting zodat je met een luchtslang cabine of het koelpakket kan reinigen. De fronthef is keurig geïntegreerd in de neus van de trekker.

Voorladerfuncties

Dankzij de compacte bouw én de schuin aflopende motorkap én het forse glasoppervlak (5,5 m2) is er veel zicht op en rond de trekker, vooral handig bij voorladerwerk. Valtra claimt zelf de beste ‘voorladertrekker’ in de markt gebouwd te hebben met deze G-serie. Op wens zijn achterruit en spiegels verwarmbaar.
Het cabine-interieur is grotendeels gelijk aan dat van de grotere N- en T-serie met de bekende omkeerhendel met geïntegreerde parkeerstand en de makkelijk en snel opklapbare stuurconsole. Ook qua bediening is praktisch alles gelijk.

Lees verder onder de foto

Voor het voorladerwerk kan de cabine uitgerust worden met een extra raam in het dak. Je hebt hierdoor bijna altijd volledig zicht op de voorlader.

Voor het voorladerwerk kan de cabine uitgerust worden met een extra raam in het dak. Je hebt hierdoor bijna altijd volledig zicht op de voorlader. – Foto: John Christensen

De G-serie heeft enkele bijzondere functies aan boord zoals Auto-stop wat betekent dat je met de rempedalen ook de trekker kan stilzetten en ontkoppelen. Ook is er de functie ‘hillhold’ waardoor de trekker niet van zijn plek rolt op hellingen. De koppeling hoef je bij voorladerwerk dan ook eigenlijk niet te gebruiken.
Een bijzondere functie is de tijdsgebonden inschakeling van de vierwielaandrijving. Bijvoorbeeld handig bij het wisselen van rijrichting op de kopakker van een perceel gras. Je kan dan instellen dat je de trekker voor enkele seconden in de 4WD wil hebben zodat je slip voorkomt.

Trillen

Wie kiest voor de meest luxe versie met Smarttouch-terminal, kan deze desgewenst ook uitzetten als de terminalinformatie je afleidt. De Smarttouch-rijhendel heeft knoppen die je op de tast kan voelen en elke knop geeft ook een trilreactie terug zodat je voelt dat de functie actief is. Verder heeft de cabine veel opbergruimtes, een telefoonhouder met usb-laadpunt, bluetooth radio en -typisch Valtra ook- goede verwarming voor je voeten. Qua vering is ook een geveerde vooras en cabinevering leverbaar. Bijzonder handig is de aandacht die Valtra gaf aan de rechteropstap van de cabine. Achter de steile trap zit verscholen achter grote kunststof kappen de nodige opbergruimte en een forse gereedschapskist.

Vanaf € 91.985,-

Wie wil, kan kiezen voor vaste optiepakketten die ze bij Valtra noemen ‘Comfort’, ‘Technology’ en ‘Technology-Pro’. Wat er precies in die pakketten komt, daar sleutelt importeur Mechan Groep nog aan. De kleinste en meest sobere HiTech uivoering van de G 105 heeft een bruto richtprijs van € 91.985,-. De sterkste en meest luxe G 135 Versu heeft een brutoprijs van € 110.633,-.
Om zekerheid en vertrouwen bij klanten te kweken, is de G-serie af fabriek te krijgen met 5 jaar of 6.000 draaiuren fabrieksgarantie. En wie kiest voor telemetrie kan ervoor kiezen dat dealers op afstand bewaken wanneer de trekker toe is aan een onderhoudsbeurt of mogelijke reparatie.

Lees verder onder de foto

Voorasvering is mogelijk en zichtbaar aan de staande cilinders links en rechts tussen chassis en vooras.
Het is weliswaar een detail, maar wel opvallend zijn deze nieuwe anti-slip traptredes. Net onder de instap zie je de luchtslangaansluiting én een stroomaansluiting om de motor voor te verwarmen in extreme winterkou.
Rechtsonder de cabine is een grote en fraaie kunststof box te vinden met daarin vocht- en stofvrije ruimtes voor de accu en een forse gereedschapskist.

Tot slot. Valtra dingt met deze nieuwe G-serie (type G-135 Versu) mee naar de eretitel van Tractor Of The Year in de categorie ‘Best of Utility’, oftwel de beste boerentrekker van 2021. De uitslag daarvan volgt in het najaar van 2020.

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Agco investeert €70 miljoen in motorenfabrikant Agco Power

Het Agco-concern investeert €70 miljoen in de Finse motorenfabrikant Agco Power om de ontwikkeling van schone motoren te versnellen.
Afbeelding artikel

Video | Proefrit met de nieuwe Valtra S 416 Unlimited

TREKKER maakte een proefrit met het topmodel van de zesde generatie S-serie: de Valtra S 416 Unlimited.
Afbeelding artikel

Video | Zeven trekkers getest: Valtra Q285

Het testteam van ‘multi-trekkertest 7 x 300 pk’ vindt dat Valtra erin slaagt de hypermoderne Q 285 toch toegankelijk te maken....
Beheer
WP Admin