fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

‘Motor van Lindner HL17A Bauernfreund had flinke revisie nodig’

John (60) van der Zanden en zoon Dennis (28) in Deurne (N.-Br.) met hun Lindner HL17A Bauernfreund. “Lindners, daar zijn er zeker in Nederland niet veel van. Het is ook wel leuk om wat aparts te hebben”, zegt John. Foto's: Hans Prinsen

John van der Zanden en zoon Dennis zijn beiden besmet met het trekkervirus. Ze hadden al een paar trekkers voor de hobby, zoals een Lanz Bulldog en een Unimog, maar ruim tien jaar geleden kwamen ze op het spoor van Lindner. Inmiddels hebben ze daarvan diverse exemplaren in hun verzameling, waaronder deze oldtimer Lindner HL17A Bauernfreund.

John van der Zanden en zoon Dennis hebben hebben liefhebberij in trekkers. John is zzp’er in de bouw, Dennis is zzp’er in bosbouw en loonwerk. Hoewel de trekkerliefhebbers ook andere merken in de verzameling hebben, is trekkermerk Lindner inmiddels hun specialiteit.

Wat hebben jullie met trekkers, en speciaal met Lindner?

John: “Wij hadden thuis een boerenbedrijf, ik ben met trekkers opgegroeid. Ook al ben ik geen boer geworden, de interesse is altijd gebleven. Dennis werkt veel in de bosbouw, maar springt bij in het loonwerk en heeft ook interesse in trekkers. In de omgeving van Deurne zijn veel trekkerliefhebbers, dus dat werkt ook bevorderlijk om ermee bezig te zijn. We gaan er ook af en toe met de trekkers op uit naar oldtimerevenementen.

Aanvankelijk hadden we niet speciaal iets met Lindner, maar een oom wist een Lindner te staan. Een mooi compact trekkertje dat je ook makkelijk op een aanhanger kunt vervoeren. En Lindners, daar zijn er zeker in Nederland niet veel van. Het is ook wel leuk om wat aparts te hebben.”

Dat betekende heen en weer naar Oostenrijk?

“In Nederland zijn deze trekkers nooit verkocht. Zuid-Duitsland en Oostenrijk zijn de gebieden waar je de Lindners van deze generatie tegenkomt. En ook daar zijn ze niet zo dik gezaaid, want het ging bij Lindner nooit om grote aantallen. We hebben de eigenaar gebeld en er een ritje aan gewaagd. We werden het eens en hebben er meteen maar een beetje een vakantie van gemaakt. We raakten op het spoor van Lindner, waardoor we door de jaren heen ook al verschillende ritjes die kant op hebben gemaakt.”

De trekker was nog als nieuw?

“Er was behoorlijk wat werk aan de trekker, de motor had wel een flinke revisie nodig. Nieuwe zuigers, nieuwe bussen, dat soort dingen. Maar het is allemaal goed gekomen. De trekker is van 1956 en dat is allemaal vrij eenvoudige techniek. Plus dat Lindner met voor die tijd vrij algemeen beschikbare componenten werkte, waarvan flinke aantallen zijn gemaakt.”

De motor lijkt toch tamelijk ongewoon?

“De motor is een tweecilinder luchtgekoelde Warchalowski SD 21. Warchalowski was een Oostenrijkse fabrikant, aanvankelijk van vliegtuigmotoren. Dat verklaart waarschijnlijk dat het motorblok van aluminium is. Warchalowski exporteerde zijn motoren ook naar andere landen, maar het meest bekend zijn de tweecilinder V-motoren van de RS/09-werktuigendrager uit de voormalige DDR. Dat land heeft deze motoren destijds in behoorlijke aantallen in licentie geproduceerd.”

Bijzondere techniek?

“Een bijzonderheid van de Warchalowski-motor is dat-ie een aangebouwd koppelingshuis heeft waarin de uitlaatdemper zit. En dan natuurlijk de voorwielaandrijving. Op zichzelf een bekend concept, maar wel met de bijzonderheid dat de aandrijfas rechts uit het midden zit. Gewoonlijk is dat links van het midden als het geen midden-aangedreven as is. De vooras was een eigen constructie van Lindner. Dat maakte nog tot in de jaren negentig eigen voorassen, het had daarvoor een eigen gieterij. De achterbrug met versnellingsbak is van ZF, maar er is nog een tussenbak waar duidelijk HL (Hermann Lindner) is ingegoten. Het lijkt waarschijnlijk dat ook dat een eigen fabricaat is.

De tweecilinder V-motor van Warchalowski is tot omstreeks 1957 toegepast. In 1957 kwam Lindner met een eigen tweecilinder lijnmotor. In de jaren vijftig en zestig produceerde Lindner als kleine fabrikant toch heel wat verschillende modellen. Wat dat betreft kunnen we nog even vooruit!”

Lees verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

Auteur: Martin Smits

Lees ook: Oostenrijkse Lindner gaat naar 175 pk

Eerdere modellen bij Lindner hadden nog een riemaandrijving van de motor naar de transmissie. Vanaf midden jaren vijftig werd de bouwwijze stukken moderner.

Bij een tweecilinder Warchalowski verdwijnt de uitlaat in het aangegoten koppelingshuis, waar inwendig ook de demper zit. Het motorblok is van aluminium.

De ZF-versnellingsbak met Lindner-tussenstuk. Ook apart zijn de drie rempedalen, met het middelste pedaal om beide wielen tegelijk te remmen.

En nog wat afbeeldingen uit de oude doos…

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Klassieke trekker Roadless Ploughmaster 65 ploegt voort

De Roadless Ploughmaster 65 is een relatief zeldzame trekker. In Nederland staan momenteel twee van deze klassiekers op kenteken.
Afbeelding artikel

Oostenrijkse Lindner gaat naar 175 pk

Lindner onthult op Agritechnica de Lintrac 160. Een grotere trekker voorzien van vierwielbesturing en een 175 pk sterke viercilinder.
Afbeelding artikel

Op een klassieke Renault 421M kun je trekker leren rijden

In Nederland struikel je niet over de mooie Renault 421-trekkers, maar de klassieke Renault 421M van student Bart Martens is toch...