fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Lezer van de maand: Jan Haverkate

Jan Haverkate bij een Twinca-dumper. Hij runt al jarenlang eenmansbedrijf Haverkate-Markelo-Machines. De 81-jarige Jan werkt nog steeds. “Voor het afleveren en onderhouden van machines huur ik andere mensen in. Ik doe het wat rustiger aan, maar blijf bezig zo lang ik het aankan.” Foto: Jan Willem Schouten

TREKKER-lezer Jan Haverkate ging na school aan het werk bij Goodyear, stapte over naar een dealer van Deutz-Fahr en begon uiteindelijk voor zichzelf. “Ik importeer zeefbakken en machines uit Denemarken, Finland en Italië.”

Je bent 81 jaar en nog steeds druk… Da’s een lange loopbaan. Hoe komt dat zo?

“Ik kon toen ik van school af kwam gelijk een baan krijgen in de verkoop bij Goodyear Benelux. Als verkoper en later als manager in de truck-, bus- en landbouwbanden. Dat lag me meteen erg goed. Ik kwam bij dealers en grote bedrijven binnen om banden te verkopen. Zo vond ik ook mijn tweede baan.”

Vertel, hoe gaat het verhaal verder…

“Ik kwam aan de praat bij Deutz-Fahr. Daar zeiden ze: als je banden kunt verkopen, dan kun je net zo goed hele trekkers met die banden eronder verkopen. Zo werd ik bij een dealer gestationeerd, Keizers in Haaksbergen. Daar verkocht ik behalve Deutz-Fahr-trekkers allerlei machines. Daar hebben we ook de eerste fronthef voor Deutz-Fahr ontwikkeld.”

Oh ja? Dat willen we weten.

“Dat ging stiekem eigenlijk, toen de baas op vakantie was. Het team is uitgegaan van onderdelen die er al waren voor de Intrac. Die hadden we stukje bij beetje meebesteld tot we alles bijeen hadden. Zodra de baas op vakantie was, hebben we een nieuwe trekker uit de showroom gehaald en ontleed. Toen we nog druk aan het sleutelen waren, was het even schrikken: de baas kwam vroeger terug dan gepland.”

Maar het is toch goed gekomen?

“We hebben het af mogen (en moeten) maken. De materialen waren dus bestaand, maar er waren wel aanpassingen nodig. De aandrijfbak was te hoog en kwam niet precies voor de krukas uit. Daar is op de freesbank aan gewerkt. Uiteindelijk hadden we de hef inclusief frontaftakas al vrij snel goed werkend.”

En het is een succes geworden…

“De trekker was al verkocht voor we klaar waren! Een klant zag ons bezig: wat zijn jullie aan het doen dan? Hij zag het wel zitten om die Deutz-Fahr te hebben voor stalvoedering. We hebben er hele series van gebouwd en waren hiermee eerder dan fabrikanten als Sauter, en veel later Zuidberg.”

Je werkt nog steeds. Wat doe je nu?

“Uiteindelijk ben ik voor mezelf begonnen, als Haverkate-Markelo-Machines. Mijn klanten zitten vooral in de industrie, bij hoveniers en loonwerkers. Ik importeer zeefbakken en machines uit Denemarken, Finland en Italië. Ik heb een eenmansbedrijf, voor het afleveren en onderhouden van machines huur ik andere mensen in. Ik doe het wat rustiger aan, maar blijf bezig zo lang ik het aankan.”

Auteur: Eric Wientjes

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Lezer van de maand: Tonny Jacobsen

Tonny Jacobsen zit al zijn hele leven in het loonwerk. Bij LMB Panhuis is hij met z'n New Holland 'een blauwe...
Afbeelding artikel

Lezer van de maand: Mathijs Cobelens

Mathijs Cobelens runde 14 jaar een eigen melkveebedrijf in Denemarken, voordat hij in Nederland MJC Machines & Stalinrichting startte.
Afbeelding artikel

Lezer van de maand: Bas Janssen

TREKKER-lezer en asfaltfrees-machinist Bas Janssen wilde boer worden, maar komt niet uit de sector. "Belangstelling voor trekkers is altijd gebleven."