JCB Fastrac 6300: nieuw hart, vertrouwd DNA
De nieuwe Fastrac 6000 vult het gat tussen de 4000- en de 8000-serie. Het vermogen komt uit een nieuwe krachtbron voor het bedrijf. JCB kiest namelijk voor een FPT-motor in plaats van een Agco. Ook de transmissie koopt het Britse bedrijf niet meer in bij hetzelfde concern. ZF is daarin in de armen genomen.
In het heuvelachtige landschap van Doveridge (VK) vinden we de nieuwste telg van de Fastrac-lijn. De Fastrac 6000 past tussen de 4000- en de 8000-serie in.
JCB heeft merkbaar geluisterd naar kritiek. De trekker weegt zo’n 2 ton minder dan de grote broer, pakt een ton meer in de hefinrichting en is motorisch op hetzelfde niveau als de Fastrac 8330. Tegelijk voelt-ie meer als een grote 4000-serie, vanwege de vierwielbesturing en de slanke neus. Met een goed dealernetwerk kan deze trekker best eens populairder worden dan de andere twee series.
Lees verder onder de foto’s; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

FPT in plaats van Agco
Onder de gele kap dieselt een voor JCB nieuwe motor. Voorheen kocht het de krachtbronnen in bij Agco. Bij de vijfjarige ontwikkeling van deze trekker is het bedrijf ook om tafel gegaan bij deze partij. Het grootste probleem dat JCB daar ondervond is de breedte van de motoren. Het monteren van een 280-350 pk motor zou betekenen dat er een brede kap voor de cabine komt, zoals bij de 8000-serie.
Een 6,9 liter MAN en 6,7 liter FPT kwamen vervolgens in beeld; uiteindelijk kreeg FPT groen licht om de blokken te leveren. JCB wil zeker zijn dat in de toekomst de alternatieve brandstoffen blijven passen bij de landbouwsector. De fabrikant ziet voor nu in FPT een betere partner dan in MAN, omdat FTP in dezelfde landbouwmarkt opereert.
De FPT N67 ondergaat wel enkele modificaties voor de motor in de Fastrac belandt. Zo is er een nieuwe, grotere turbo geplaatst met een aangepaste variabele geometrie. Daarmee is de draaisnelheid van het turbinewiel en dus de turbodruk beter te regelen. Verder is het brandstofsysteem aangepast. Door beide aanpassingen lukt het JCB om een nagenoeg vlakke koppelcurve te hebben van 1.200 tot 1.800 motortoeren. De 6260 piekt op 1.275 Nm, de 6300 op 1.400 Nm.

ZF-transmissie met JCB-software
Ook bij de versnellingsbak gaat JCB niet meer voor de ML uit de stal van Agco. De hoofdreden is het mechanisch moeten onderbreken tussen het schakelen van de twee rijgroepen in de bak. Met name bij transportwerkzaamheden in bergachtig gebied liep JCB tegen efficiëntieproblemen aan doordat je altijd in de hoge groep rijdt, aldus de fabrikant. De Britten gingen winkelen bij andere fabrikanten. Het moést een transmissie in een behuizing zijn die in het frame van de Fastrac past.
ZF bleek de beste partner met de Eccom 3.1 cvt-transmissie. De bak is traploos met vier automatisch schakelende rijgroepen en heeft voor JCB een hogere tandwielverhouding. Die is nodig voor de hoge rijsnelheid van 66 km/u en de relatief lage banden (maximaal 38 inch) vergeleken met klasseconcurrenten met 42 inch wielen. Tevens giet JCB zijn eigen softwaresausje over de transmissie, waardoor-ie exact dezelfde rijeigenschappen heeft als zijn kleinere en grotere broer. Behalve dan de mechanische schakeling. Het knopje op de armleuning dat dit bij de Fastrac 4000 schakelt, is vervangen door een plug.
Lees verder onder de video en foto’s
Luchtdrukwissel met tweefasekoeler
De 6300 is uit te voeren met een centraal luchtdrukwisselsysteem. Dit loopt niet door de assen, maar via draaikoppelingen in de velg. Op de 6260 kan dit niet omdat deze de grote compressor met 600 l/min capaciteit mist voor het vullen van de banden. JCB claimt in 4,16 minuten de bandenspanning van vier 650/60 R38’s met 1 bar te laten stijgen. Deze hoge capaciteit brengt wel warmteontwikkeling met zich mee, wat schadelijk is voor de afdichtingen in de draaikoppelingen.
Voordat de lucht via een éénleidingsysteem in de banden komt, gaat deze eerst door een lange leiding onder de cabine door om indirect af te koelen. Vervolgens gaat de lucht nog eens door het koelpakket in de neus. Om de lucht uit de banden te laten geeft de trekker een stoot van 7 bar in de leidingen, waardoor een klep in de velg opent. De bandenspanning zakt dan van 2 naar 1 bar in 47 seconden. Is de spanning laag genoeg, dan gaat de 7 bar van de leiding af en sluit de klep weer.
Op de terminal kun je makkelijk de spanning bekijken en veranderen. Er is zelfs een hulppagina waarop je ziet welk type band je hebt en welke spanning deze mag hebben. De Britten werken nog aan een systeem waarmee je de druk in de linker en rechter banden apart van elkaar kunt wisselen. Handig voor bijvoorbeeld ploegen in de voor, waarbij je de banden in de voor iets hoger oppompt voor de last en de banden bovenop juist zachter zet voor tractie. Het systeem is praktisch en rustig ingericht in de trekkerterminal en werkt intuïtief.

38 inch wielen rondom
Op afstand is duidelijk te zien dat de basis voor de trekker de Fastrac 4000-serie is. Aanvankelijk is daadwerkelijk een Fastrac 4000 gebruikt met een zwaardere motor. Dit strandde snel in de testfase. Een nieuw chassis vormt nu de basis voor de grotere serie. Het smalle gegoten motorframe en het hieraan gelaste chassis biedt nu ruimte voor maximaal VF 710/55 R38 rondom. Hoewel de stuuruitslag gering is, gooit de vierwielsturing de trekker zo om. Met aangespannen meststrooier is het zelfs opletten dat je de dissel niet raakt.
De hefarmen hebben een vergelijkbare vorm als die van menige fronthef. Ze zijn smaller en worden aan het eind breder om genoeg ruimte te maken voor de sturende achterwielen. Om de 11 ton hefcapaciteit te kunnen waarmaken zijn de heflatten in de hoogte verstevigd.

Auto-stopsysteem
Om draaiuren, -kosten en uitstoot te verminderen, plaatst JCB een automatisch stopsysteem op de motor. Staat de trekker 1,5 minuut stationair te draaien, dan schakelt-ie zich automatisch uit. Deze timer is zelf aan te passen of uit te schakelen in de terminal. Dit reset zichzelf bij elke sleutelcyclus. Dus iedere keer dat je de trekker écht uitzet, moet je de timer opnieuw uitzetten als je dit niet prettig vindt. We zeggen écht uitzetten, want je kunt ook met de start-stopknop de motor uitzetten terwijl de elektronica actief blijft. Ideaal bij gebruik van Isobus-machines en gps-systemen die anders opnieuw zouden moeten opstarten nadat de spanning eraf gaat.
Wat ook prettig is, is het comfort in de cabine. Dat is erop vooruitgegaan met een nieuwe en sterkere airco-unit met een variabele aircocompressor. Daarnaast kun je een Audio Pro pack kiezen met vier 16,5 centimeter grote speakers en een even grote subwoofer.
Netto richtprijs rond € 250.000
De definitieve prijs is pas rond de Agritechnica bekend. JCB geeft aan dat de netto richtprijs rond € 250.000 ligt voor de Fastrac 6300. (Let op: bij vergelijken van prijzen vermeldt TREKKER vrijwel altijd brutoprijzen.)
Auteur: Jacco van Erkelens
Gerelateerde tags: Agritechnica, JCB, Proefrit, Trekkers