De JCB Fastrac 4220 iCON beschikt over nieuwe assen, een aangepast frame én een vernieuwde cabine. Tijd voor een trekkertest en navraag bij enkele gebruikers. – Foto: Bob Karsten
De JCB Fastrac 4220 iCON is een beetje de Mercedes-Benz onder de trekkers. Want de Britten bouwen een trekker met rijgedrag dat perfectie benadert. De trekker straalt kwaliteit uit. Op het bouwland was de Fastrac dan weer minder in z’n element, vanwege dieselverbruik, beperkte bandhoogte en (te) beknopte bediening. Dat laatste heeft JCB grondig aangepakt. Zo is er nu de zogenoemde iCON-generatie. Tijd voor een trekkertest en navraag bij enkele gebruikers.
Ogenschijnlijk is de JCBFastrac 4000-serie al heel wat jaren ongewijzigd – maar dat is niet waar. Want wat je van buiten niet ziet aan de JCB Fastrac 4220 iCON, is dat er nieuwe assen onder zitten en dat het frame is aangepast.
Lees verder onder de foto’s en kaders
Zeg je Fastrac, dan zeg je asfalt – dat is dé plek waar de trekker uitblinkt. Maar met de nieuwe bedieningsarmleuning kun je ‘m fijngevoelig instellen, waardoor de trekker nu ook beter geschikt is voor landwerk. De beperkte bandhoogte achter is dan nog z’n beperking. – Foto: Bob Karsten
Cabine grootste vernieuwing
De grootste vernieuwing zit in de cabine. JCB ontwikkelde een heel nieuwe bedieningsarmleuning en een nieuw beeldscherm voor de Fastrac. En gelukkig maar, want de laatste keer dat we een Fastrac 4220 testten (2018), ging de kritiek vooral over de bediening die in de vorige generatie enerzijds te complex was en anderzijds te beknopt om verfijnde instellingen te doen. Dat is nu anders.
Ook maakte JCB sinds de laatste test de gebruikelijke overstap naar de Fase V-emissienorm. Waarmee het tweede kritiekpunt van toen – het dieselverbruik – ten dele is verbeterd.